Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....
Vår förra DV (nu pensionerad) hade ALDRIG på 30 år haft ett kolikfall på icke-jour. Ever. Om en häst hade kolik en torsdag klockan 11 kunde man ge sig på att då var det skärtorsdag, julafton, nyårsdagen eller liknande.
I början tänkte hon att det ju är 'naturligt' att kolikfall upptäcks på kvällar/nätter/helger, då är hästägarna lediga, och man 'märker' det. Men sen insåg hon att det finns ju gott om skiftarbetare, hemmafruar, arbetslösa, studerande osv som är hästägare, och folk har semester osv - dvs som skulle upptäcka en kolik en 'vanlig torsdag' klockan 11.
Som hon sa, FÖLNINGAR som går snett har jag blivit kallad till alla tider, alla dagar - även om de flesta är på kväll natt så har jag åkt på mer än en fölning klockan 12 på en vanlig vardag. Men kolik - aldrig utanför jour..
Lite fascinerande faktiskt.. Nu har jag *peppar peppar* varit ganska förskonad från koliker, men de få jag haft så jo det har varit på jour. Inkl den en torsdag kl 11 (det var nämligen 'min' den), det var skärtorsdagen..
Tillägg: Jag har faktiskt gärna en låg livförsäkring kvar på hästarna. Som t ex min T-märkta, han valde jag att ha de 8 000 kr i liv jag fick ha på. Av en enda anledning - om han måste avlivas (för ngt annat än det han blev T-märkt för), så gör liversättningen att det går plus/minus noll. Avlivning är ju tyvärr inte billigt, speciellt inte om den måste ske 'hastigt och oplanerat'.
Här kostade det iaf 2007 8 000 kr att avliva (planerat) på klinik, och iaf 2008 kostade det 4000 kr att (planerat) avliva och skicka till destruktion med Lantbrukstjänst. Det kan, speciellt om man har veterinärräkningar i botten (vilket man har om man kan utnyttja livvärdet) som ska betalas med ju bli de där betydande summorna igen. Visst, rent krasst så med X månader utan hästen har man 'sparat in dem' igen (om man inte köper ny direkt), men kan ändå vara skönt tycker jag att OM t ex shettisen står där med ett brutet ben i hagen, eller han är halt, vi åker in till klinik och får ett besked om att inget mer finnas att göra - ja då behöver jag i alla fall inte fundera på hur jag ska kunna betala avlivningen. (Det löser sig ju alltid, men det är en trygghet för mig att ha ett ekonomiskt grundskydd där. Och får man tillslut ta bort pga 'ren ålderdom', och helt utan försäkringens inblandning, så tja, de där låga försäkringsbeloppen kostar inte speciellt mycket).