Försäkra hunden!

S

SessCa

Måste föräkra min vovve som jag ofrivilligt fick på halsen.
Massa krångel sedan hans tidigare ägare dog och nu står det klart att jag står med en 5 års Blandrashund utan någon som hellst försäkring.

Det känns JÄTTEAKUT att få honom försäkrad, men vad ska jag tänka på? Något bolag som är bättre på hund än andra?

Sv: Försäkra hunden!

Jag har alla mina hundar försäkrade i F***sam och det har hittills funkat alldeles utmärkt..

Vad ska man tänka på att ha för typ av försäkring, vilken typ av vet.vård osv? Har verkligen noll koll. :confused:

Och skulle något hända hundkraken så skulle det väl vara nu när han inte är försäkrad :crazy:

Jag har mina hundar försäkrade i agria, betalar på autogiro, smidigt å enkelt.
Kapphundarna har jag liv försäkrade, övriga bara vet vård.
3 greyhounds och en blandras och jag ger ca:600/mån och då är greyhundarna ganska dyra...

Jag har maximal vetvård och rätt så höga livvärden på mina.
Eftersom det är en så pass "gammal" hund, så kan det hända att dom vill ha ett vet.intyg på att den är frisk och "fit for fight" sas.
Sedan vet jag inte vad dom har för övre gräns ang. livvärdet på en blandis, men det går ju relativt lätt att kolla upp.

Livvärde ser jag inte som en viktig detalj.
Är mest intresserad av Vet.vård - det är det viktigaste.
Att han kommer få besiktigas av vet. låter ju också väldigt logiskt. :)
Men det lär inte bli något problem det heller, hunden är kärnfrisk. Lite för frisk och pigg nästan :crazy:

Hade planerat valpköp längre fram, iställer drog jag på mig en 5 års gigantisk VALPhund - inte helt frivilligt från början dock, men nu ångrar jag det inte.

Jag har min blandras försäkrad i Agria med maximal vetrinärvård. Har det även på mina katter som är utekatter. Inga problem när katten låg inne på blå stjärnan över en helg med hög feber. försäkringen tog det mesta. Jag har aldrig behövt vetr.besiktiga varken hunden eller katterna innan. Det var bara att ringa och säga att jag vill vetr.försäkra dom. Men då var det karens på 30 dgr om det inte var en akut olycka som hände.Då gällde försäkringen på en gång. Livförsäkra är bara bortkastade pengar om det inte är en superhund. Det är ju sjukvården på djuren som är dyra. Jag tycker du ska ringa alla olika försäkringsbolag och säga att du vill vetr.vårdsförsäkra hunden och jämföra krav och villkor, premie och vad den får kosta på ett försäkringsår. Carina

Tack för era bra tips.

Blir att ringa runt och jämföra i morgon!

jag hade försäkrat i folksam och enbart vetvård. en blandis har ändå inte så högt livvärde. folksam kräver dessutom inte (eller gjorde inte) friskvårdsintyg. agria däremot kräver det och är mycket dyrare än folksam, både när det gäller premier och självrisk.

Vad kostar det för dig att ha din blandras försäkrad i Folksam och vilken försäkring har du?

tips, har hört talas om att if numera ska ersätta 100% av kostnaderna men ligger i gengäld på en självrisk som är något högre. När det väl händer något kan det ränta rejält så det kan löna sig, rörlig självrisk kan bli väldigt dyrt i längden... SJälv har jag folksam på den ena och sveland på den andra, fungerar bara bra.

Min hund hade fyllt 6 år när jag skulle försäkra honom, och då krävdes det ett intyg från vet om hans hälsostatus, och om det skulle vara några restriktioner (Exempelvis HD) och han fick ej ha en livförsäkring. Det får man inte teckna en ny efter 5 års ålder oftast. Lite olika med olika bolag. Jag tror att Agria har 5 år som gräns, och Folksam 6 år. Jag har i alla fall Folksam till gammelhunden, och har haft det till alla tidigare hundar med, eftersom dom aldrig varit krångliga med någonting.

Är inte intresserad av livförsäkring heller.
Enbart vet.vård.

Det ska du kunna få av Folksam. Jag fick 40.000 kr i vet.vård, ingen liv och det kostade strax över 100 kr/mån, fast då fick jag uppfödarrabatt visserligen. Men inte mer än 150 kr/mån tror jag det blir för dig då.

Bara att ta vovven till vet. och kolla det vanliga, sen skicka in det till försäkringsbolaget. Tog sammanlagt 2 dagar från det att jag mailade in mitt, tills han var försäkrad.

Jag har folksam, och det har fungerat bra. Förra hunden utnyttjade sin försäkring ofta, och det var aldrig några bekymmer. Har också blandrasen där, tror jag betalar ett par hundralappar i månaden, men då har jag livförs. på 5000 kr också.

jag har mina två blandisar försäkrade i Ag**a
Bara veterinärvård.
Dom kräver en veterinär besiktning om hunden är över 3 år.
betalar runt 1200 kr om året och har ca 1500 kr i självrisk

Ex, så ligger mina Samlade försäkringar på 485:- / månad i F-sam. Då har jag 6 hundar försäkrade! Både liv ( 5 st för 9000:- och 1 för 10000:-) + vet.vård upp till 40 000:- på alla hundarna. Så jag skulle tro att din premie, ligger rätt så billigt/månad, då du endast ska teckna vet.vård.....

Om inte hunden är id-märkt får du inte försäkra den i Folksam. Hunden är dessutom över 3 år och då krävs ett veterinärintyg som inte får vara äldre än 4 veckor.

Jag har Folksam åt min blandras. Både liv och vet-vård. Betalar 126:-/mån.

Liv: 5000:-
Vet-vård: 30000:-
Självrisk: 1200:- + 20%.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama