Försäkra dräktigheten?

Sv: Försäkra dräktigheten?

jo du har så rätt... blir nog försäkring.... är lite grinig på mitt försäkringsbolag då de har höjt mitt stos premie utan att säga till, även fast jag aldrig har belastat dem med någon vet.räkning för hennes del... plus att de har lagt till en klasul som innebär att om min häst blir halt med ledinflamation betalar de bara ut vet.räkningar upp till 12 000kr och min årspremie är 12 000kr... :mad: men tyvärr är de det bolaget som har "bäst" (det enda som jag har hittat som försäkrar fostret) fosterförsäkringar.... har också blivit lovad mängdrabatt av försäkringsbolaget eftersom jag har flera hästar försäkrade där... har fortfarande inte fått det efter många påtryckningar.... Så jag är väl mest bitter... :(

Jag fosterförsäkrar inte. Hingsten jag valt har fölgaranti. Så om stoet kastar fostret eller fölet dör innan 9 dygn efter födseln, så får jag fri ombetäckning av mitt sto. :)

Jo, fattar att du är grinig. Vet vilket bolag det är, och jag hade känt likadant. Är glad jag inte har hästar kvar i det. Men har inget av de andra bolagen fosterförsäkring då?

Det bästa är ju att fosterförsäkra i det bolag du SEN vill ha till fölet när det är fött. Och jag misstänker du inte är så pigg på att ha Agria till fölet sen resten av livet? ;)

Nej inte direkt om jag säger så... Som jag sa i mitt tidigare inlägg höjde de min försäkring till ca 12000kr pratade med ett annat bolag och hos dem skulle ja ha hästen försäkrad i samma summa för bara 7000kr enda skillnaden var att det var 100000 istället för 120000 i veterinärvård, men fördelen var en fast självrisk... Jobbigt val... Tråkiga var att detta bolag inte hade enskilda fosterförsäkringar utan det ingick upp till 12000kr i moderns försäkring.

Senast ändrad:

Vet vilket bolag du menar nu med, min absoluta favorit btw numera. Men äsch då så trist att de inte har några separata, är ju dumt flytta stoet. Men då får du ha foster föl någon annanstans då, och sen så fort fölisen kan försäkras in (2 dygn brukar det vara) försäkra i 'rätt' bolag. (Under förutsättning att fölis är friskt då)

Smart... Hade faktiskt inte tänkt på att man kan försäkra om dem så fort de tittar ut. Riktigt smart faktiskt. :d tackar

Jag förstår ert resonemang ovan med att man kan försäkra om så fort fölet är fött och friskt men...det var precis så jag tänkte angående årets fölning. Jag hade en försäkring på stoet (som visserligen täckte 30 000kr på fölets veterinärkostnader under dess första 30 dagars levnadsdagar). Det försäkringsbolaget ville jag inte ha på fölet utan tänkte försäkra fölet så fort det gick i ett annat bolag som jag har alla mina andra hästar i. Dessutom var det ju inte levande föl avgift på fölet. Vad jag liksom inte hade med i beräkningarna var att världens finaste fölunge skulle födas och sedan bryta lårbenet under sina första resningsförsök. Jag verkar kanske hemskt tråkig som tjatar om att jag tycker att man bör överväga att ha en veterinärvårdsförsäkring (hög sådan) från den sekund hästen föds. Såvida man nu inte är den rikare typen eller har en stor avelsverksamhet så alla försäkringspremier blir för dyrt. Menar liksom bara väl när jag uppmuntrar alla att försäkra. Annars kan det gå som för mig som nu sålt både min bil och hästtransport för att kunna betala fakturan till djursjukhuset. Och något föl att trösta mig med har jag ju inte. Så överväg försäkring såvida ni inte hellre avlivar direkt istället för att lägga pengar på veterinärvård.

nej vad tråkigt... lider med dig...

Tror att Alexandra_W tänkte att man skulle ta den dyra fosterförsäkringen som också gäller efter att avkomman är född och om allt går bra med fölningen och så vidare kan man två dagar efteråt byta försäkringsbolag och försäkra fölet som en vanlig häst.... så tänkte jag nog göra nu i allafall...

i den fosterförsäkringen så blir avkomman typ A1 försäkrad, alltså jag får tillbaka alla mina pengar om stoet resorberar och skulle några komplikationer tillstöta efter födseln så är fölet fortfarande försäkrad för vet vård de första 30dygnen efter födseln, sedan får man försäkra om dem.... så har jag i alla fall tolkat det efter noga läsningar.... har haft alla mina föl fosterförsäkrade förut men har aldrig behövt utnytja det (ta i trä).....

Senast ändrad:

Precis så menade jag. Ta foster/föl-försäkring hos Agria. När fölet är 2 dygn gammalt, om det är friskt så försäkra in i IF (eller annat valt bolag). Skulle det vara så olyckligt att fölet inte är friskt 2 dygn gammalt, bit i det sura äpplet och försäkra den i agria och slipp reservationerna.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 201
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 865
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka