Försäkra även era smådjur!

DarkInNight

Trådstartare
Jag mitt nöt trodde inte att det gick att försäkra kaniner... Men nu vet jag, och vad dåligt jag mår över att jag inte försäkrade min kanin innan han bröt benet :( . se tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=909453

Vill här upplysa alla om att det GÅR att försäkra smådjur, även smått som hamstrar, möss osv.

Det kostar väl runt en 3-400:- /år för en kanin... Men gud vad värt det är att ha när djuret gör illa sig, och man ser hur veterinärräkningarna bara stiger i höjden.

Vet ett försäkringsbolag iaf som försäkrar smådjur, PM ´a mig om bolag, gick att försäkra direkt från webben.

Så fort min kanin har läkt, så ska jag försäkra honom, det lovar jag!

Sv: Försäkra även era smådjur!

Jag hade min kanin i Agria ( 2005). Den försäkringen nyttjades flera gånger pga att den kaninen var så sjuk.

Ja, har samma försäkringsbolag som dig till mina marsvin här hemma. Det är en trygghet. Kostar ungefär 300 per år för varje gris :)

Och då kommer jag och är så elak så jag vääägrar försäkra smådjur :angel:
Jag har räknat ut förut att om jag hade försäkrat mina råttor så hade jag gått back med ca 40-50.000 kr på 5 år om inte minnet sviker för mycket nu. Då har jag alltså räknat med de veterinärbesök jag gjort fast räknat med självrisk... Vilket gjort mina besök dyrare än de faktiskt var :p Dock räknade jag på nåt genomsnitt i tid som jag haft varje råtta iom att jag inte minns exakt när vissa råttor dött och flyttat hit osv, så det stämmer ju inte helt - men ändå. Inte heller har jag räknat med mina andra djur, utan bara råttorna... Och då visste jag inte heller att man måste betala för året ut även om djuret dött, vilket hade gjort det ännu dyrare.

Ska jag vara rent krass dessutom så har jag helt enkelt kortlivade djur. När exempelvis tumörer osv dyker upp är djuren redan gamla och ska ändå inte opereras. Skador på råttor odyl får sällan veterinärvård, det mesta kan man sköta hemma (lossnar skinnet på svansen av nån anledning så kan man hålla koll själv och nöja sig med att åka in om det blir en infektion, det läker av sig självt. Ett brutet ben kan ingen veterinär göra något åt utan det får undersökas och sedan läka själv, allt vet kan göra är att skriva ut smärtstillande och komma med råd. Varböld efter bett odyl? Kan rengöras hemma om man vet vad man gör... Ohyra? Skabb kräver receptbelagd medicin men upp i nån självrisk kommer det inte förrän vet ger sprutor varje vecka, vilket bara är onödigt. Löss kan man gott behandla själv om man inte är för bekväm av sig).

Så, kort sagt - jag sparar hellre en summa varje månad och betalar vad det kostar istället för att krångla med försäkring. Jag har än sålänge aldrig behövt betala mer än självrisken, har aldrig kommit upp i den summan ens. Att försäkra mer långlivade djur som kan behandlas i större utsträckning och dessutom är svindyra att åka till vet med kan jag definitivt se en vits i (försäkring för hund, katt och häst tex är en självklarhet tycker jag), men för smådjur... Njae.

Nä, du har/hade ju en del råttor!

Jag tänkte samma när jag hade hamsteruppfödning, det var inte försvarbart att försäkra dem alltihop. Det är lite väl knöligt att behandla en svår skada på en hamster, och enkla veterinärbesök hade jag ändå råd att betala.

Däremot tänkte jag försäkra min ena chinchilla, men hann inte innan jag var tvungen att lämna bort dem p.g.a. allergi. Den andra chinchillan FICK jag inte försäkra, han var för gammal.

Ja, råttor verkar dyra att försäkra. enligt Agria ca 500:-/år, och en grundsjälvrisk på 700:- + 20%.

Jag har för mig att du hade ganska många djur va ?? :)
Då är det klart det lätt blir oekonomiskt och osmart att försäkra hela bunten, det kostar väl lika mkt att försäkra en råtta/hamster som en kanin va? ca 3-400:-/år. Och har man en 10-20 råttor så blir det snabbt MÅNGA sköna tusenlappar som rinner iväg, omkring 7-8000:-. (vet inte hur många djur du har, tog bara en siffra)

Men om man som mig, har EN (eller några) kanin (-er), så är det inte så stora utgifter för att försäkra, och när olyckan är framme så är det MKT skönt att veta att försäkringen täcker en stor del av de stora kostnaderna som kan uppkomma.
T.ex med min kanin som bröt tassen, då hade veterinärerna kunnat operera utan att jag behöver sälja min bil :p, nu hoppas jag att Diffen läker ihop utan operation, men OM.

Ang livslängd på smådjur, i det här fallet kanin, så tar jag för givet att de flesta blir en 7-8 år. Om de har tur, och sköts bra, ännu äldre. I min barndom hade vi en innekanin, som blev 12 år :banana: . Så när mina andra två kaniner "bara" blivit 7-8 år innan de vandrade vidare, så tyckte jag att de var på tok för unga för att dö.
Alltså så lever många kaniner lika länge som en hund :)

Mitt syfte med denna tråden var att få upp ögonen för smådjursägare att det FINNS försäkringar för smådjur.
Och att man genom en försäkring kan fatta livsavgörande beslut på andra grunder än om man har RÅD att behandla eller ej.
Det är inte alla som vill/kan/har råd att lägga ut t.ex 2-4000:- för att behandla en kanin.

Vore det billigare, eller att man fick mängdrabatt skulle jag nog kunna försäkra.
Men blir inte direkt billigt med 6 kaniner.
Lägger hellre undan en summa/månad till ev veterinärkostnader.
På så sätt känns det inte som om man "slänger pengarna i sjön", så att säga.
Blir en kanin sjuk/skadad, så är ju försäkringen bra.
Men är kaninerna friska år efter år, så försvinner ju en del pengar.
De hade man kunnat lägga i en pott istället.
Men det är iaf min åsikt. :)

Bra att du tar upp detta. Men vilka djur är egentligen värda att försäkra? Jag skulle t ex inte föräkra en hamster eller en råtta eftersom man kan förutsätta att de lever ca 2-3 år och när de väl blir skadade går det inte att operera. Däremot förstår jag att man försäkrar en kanin. Marsvin är jag mer tveksam till..

Jag håller med, det borde vara billigare. Så som det är nu så kostar det ju lika mkt att försäkra en kanin som en katt. Eller om man jämför en råtta med en katt, samma summa där. knepigt :confused: där borde försäkringsbolagen tänka om.

Hade jag, som dig, många kaniner, så skulle jag nog göra som du gör, -dvs lägga veterinärpengarna i en pott. Kaniner brukar ju inte göra illa sig så mkt, (min erfarenhet innan jag skaffade Diffen), men sen så finns det ju individer som inte har lika tur haha (tänker här på Diffen som under 8 månader hos oss fått svår förstoppning, råkat ut för komplikationer efter kastrering och nu brutit benet)...

På hästarna så har jag enklare försäkringar, men däremot är jag beredd på att ta ut egen kassa om det behövs om de skulle råka ut för någon större dyrare olycka.
För om de gör illa sig så har jag tid och möjlighet att ge dem mkt vila, ist för flertalet veterinärbesök. Oftast så behövs det bara ledighet för att lösa mindre skador (min erfarenhet på mina hästar, andra har säkert andra erfarenheter).
Men, om man inte har möjlighet att ge hästen vila och hästen ska vara tiptop hela tiden, så är en dyrare försäkring att föredra så man kan reda ut allt på stört.

är inne på samma linje som dig...
att försäkra en råtta för 400:-/år och de lever bara några år, känns lite konstigt. som gul_zebra skrev, när de väl får tumörer o liknande, så är de redan gamla och det humanaste är att avliva.

det är fruktansvärt svåra frågor det här, med att värdera liv. Helst när det gäller att värdera ens vänner, familjemedlemmar.
Hur mkt ska man betala för att ens kanin/katt/hund ska bli bra :confused:

Man kan tänka såhr istället: Hur mycket ska man betala och kämpa innan det är skonsammare att ge upp och avliva? En råtta vet inte att det blir bättre snart och en månad är lång tid för den.

jag tycker nog faktiskt att det känns onödigt att försäkra smådjur. Det beror nog egentligen mest på att jag anser att när de väl blir väldigt sjuka är det ofta väldigt komplicerat att operera och därför bättre att de blir avlivade. Å andra sidan så har min familj heller aldrig åkt till vet för att avliva några av våra smådjur:devil:

Precis som Zsara/Zsara är min erfarenhet att de håller sig hyftsat friska så länge de är unga. Å därför kan man ju om man nu tvunget vill hellre spara pengarna i en liten burk å ta fram om olyckan är framme. Oftast är de ju ändå gamla och skruttiga då den dagen kommer.

Jag skulle heller inte försäkra mina smådjur - med undantag för igelkotten som är försäkrad då en undersökning med div. provtagningar av honom kan gå på en hel del i jämförelse med marsvinen.

Anledning? Det är väldigt sällan man kommer över självrisksumman när man går till veterinären med smådjuren. Och skulle operation vara enda alternativet för att av mina marsvin så hade jag hellre valt att avliva eftersom det är en stor procedur för ett så litet djur att gå igenom. Bara narkosen kan vara svår för ett äldre djur.

Men däremot har jag ett konto där det finns pengar som ska kunna täcka kostnader för vet.

Och då kommer jag och är så elak så jag vääägrar försäkra smådjur :angel:
Jag har räknat ut förut att om jag hade försäkrat mina råttor så hade jag gått back med ca 40-50.000 kr på 5 år om inte minnet sviker för mycket nu. .

Försäkra två råttor, en av varje kön. Oavsett vilken råtta som sedan gör illa sig så kallar du den för "Försäkrade Pelle" eller "Försäkrade Lotta."

Hehe, jag hade hört så många säga att det oftast inte lönade sig att försäkra marsvin, så jag beslutade mig för att inte försäkra..

Sen blev min ena gris sjuk lagom sådär på midsommardagen, 3800:- blev det totalt!

Då var det "bara" kolik av något slag, så han opererades inte eller så, utan det var främst då helg och jour som kostade, sen bodde han över två nätter, fick dropp o lite så, kollades i munnen, samt röntgades några gånger...
Tack o lov blev han ju bra så att pengarna inte bara var rakt ner i sjön heller, men jag sa att jag såklart skulle försäkra den andra direkt och kolla om det gick att försäkra honom också trots att han då varit inne, men det har jag såklart glömt! :p

Ja pengarna ränner ju iväg som attan när man väl är hos veterinären!

Nu tyckte jag inte det blev äckligt dyrt med benbrottet på Diffen (än så länge, peppar peppar).

Undersökning och två röntgenplåtar och spjäling gick på ca 2000:-. På djursjukhus, en lördag eftermiddag. Det var jour-avgiften som var dyrast, 800:-

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka