Försäkra även era smådjur!

Sv: Försäkra även era smådjur!

Vissa av mina avelshonor bland marsvinen ska jag försäkra.

Har nu bara en hona och hon betalar jag knappt 30 kr/månad och jag tänker nog ha henne försäkrad tills hon fått sina kullar iaf.

Omplaceringshonorna har jag inte försäkrade dock. När man har uppfödning hade man nog gärna velat försäkra alla men det är tyvärr inte ekonomiskt hållbart!

Jag har aldrig försäkrat något djur men jag antar att man måste fylla i saker som färg, ålder med mera? Kan ju bli problem med behandling med mera när sjukdomshistorik och ålder inte stämmer när man hamnar hos veterinär.

Annars vet jag en kompis som innan det krävdes hästpass, frysmärkning med mera på hästar hade samma försäkring på ett antal bruna varmblodiga travare. :rofl:

ahaaa! :idea: är det därför det är så många varmblodiga travare ser så lika ut :rofl:

Man kan tänka såhr istället: Hur mycket ska man betala och kämpa innan det är skonsammare att ge upp och avliva? En råtta vet inte att det blir bättre snart och en månad är lång tid för den.

Så länge inte djuret lider för mycket. Dvs i mina tankar, så länge djuret är glatt, äter, dricker och är glad när husse/matte kommer, fastän det kanske har ont.

Om Diff skulle sluta vara glad när vi kommer, och slutar busa, under läkningstiden... Då måste jag tänka över det ordentligt, och se om det finns något alternativ, och finns inte det, avlivning.

Djuren ska inte må så dåligt under läketiden (om den är långvarig, dvs flera veckor-månader) att de tappar livsgnistan. Det är viktigt. Och det är upp till en själv som djurägare, att märka när det är dags att sluta kämpa.

Vi lade om Diffs bandage för att han hade tappat det, och då hade kaninen ONT (medans vi lindade det), men sen några minuter efteråt så var han glad igen.
Och i sådana fall så tycker jag man ska försöka göra djuret friskt, för han ÄLSKAR verkligen att leva. Blir hans frisk så har han många underbara år framför sig.

Så som ett sammanfattat svar:
Som vanligt är det en individuell fråga, om hur mycket det enskilda djuret klarar av i läkeprocess (smärta/tid/rörelsehindring (gips/bandage)). . . Och hur mycket djuret kommer få ut av livet efter behandling/operation osv...
Och vi kan ju inte fråga djuret när det är dags att sluta med behandlingen, utan det måste vi som djurägare vara uppmärksamma på, se negativa förändringar hos djuret, och därmed ta vårt ansvar och avsluta lidandet.

Jag gör som gul zebra. Bättre spara pengar samt lägga ner ordentligt med pengar och tid på att sköta sina djur rätt. Bra mat och skötsel, bra psykisk hälsa som motverkar stressjukdomar samt att KUNNA sitt djurslag så kan man bota och förhindra väldigt mycket själv. Hur många betalar inte för dyra sprutor och dropp för förstoppade kaniner....lätt att förhindra och lätt att bota om man vet hur och man känner till de tidiga symptomen.

Jag hade båda mina kaniner försäkrade i ett år. Men nu är ingen av dom försäkrade längre. Om nånting skulle hända med nån av dom så betalar jag det då hellre än att lägga ut den summan per år.

Jag anser att har man skaffat ett djur så ska man ha pengar att betala om djuret blir sjukt.

Jag har aldrig försäkrat något djur men jag antar att man måste fylla i saker som färg, ålder med mera? Kan ju bli problem med behandling med mera när sjukdomshistorik och ålder inte stämmer när man hamnar hos veterinär.

:

Måste man inte alls det. Mina fåglar är försäkrade som ospecad papegoja. Man får väl spela lite dum och säga att man inte vet om de frågar vad de är för art.

Jag hade båda mina kaniner försäkrade i ett år. Men nu är ingen av dom försäkrade längre. Om nånting skulle hända med nån av dom så betalar jag det då hellre än att lägga ut den summan per år.

Jag resonerar precis tvärtom. Som student har man inte den ekonomin att man kan lägga flera tusen på ett skadat djur bara sådär hux flux. Genom att ha djuren försäkrade blir det ju nån form av kontroll över veterinärkostnaderna.

Jag anser att har man skaffat ett djur så ska man ha pengar att betala om djuret blir sjukt.

Självklart! Eller som jag, väldigt snälla föräldrar. Det är ju fortfarande en självrisk och ofta en viss procent som fortfarande ska betalas. Men jag vill inte att behöva välja mellan ekonomi och veterinärvård, därför är mina djur försäkrade.

Bör ju kanske tillägga att jag ju har två kaniner (samt en häst). Hade jag haft råttor eller hamstrar hade jag kanske resonerat helt annorlunda. :)

Jag har för mig att du hade ganska många djur va ?? :)
Det beror på var man drar gränsen för många djur ;)
Jag har skitmånga enligt folk som nöjer sig med typ en hamster eller en hund, skitlite djur om man jämför med många andra entusiaster. Personligen tycker jag att jag ligger på en rätt lagom nivå, men det är ju ändå rätt många individer här hemma som skulle kosta skjortan :)

Försäkra två råttor, en av varje kön. Oavsett vilken råtta som sedan gör illa sig så kallar du den för "Försäkrade Pelle" eller "Försäkrade Lotta."
Fast orka krångel fram och tillbaka med att avsluta en och starta en ny hela tiden. Råttor lever ju så kort tid :p
Själv är jag för ärlig dessutom :D Hade värsta chansen att få extra pengar när jag flyttade hemifrån genom att säga till soc att jag inte har nån säng - men jag vägrade ljuga hur mycket pappa än försökte få mig att ljuga :p

Bör ju kanske tillägga att jag ju har två kaniner (samt en häst). Hade jag haft råttor eller hamstrar hade jag kanske resonerat helt annorlunda. :)
Och hade jag "bara" haft två kaniner och en häst så hade jag troligen försäkrat jag också. Att försäkra häst är en självklarhet för mig (som inte ens har häst själv... :D) med tanke på vilka summor man kommer upp i direkt. Kanin är mindre självklart men med bara 2 st så varför inte, det blir ju inte jättedyrt med så få liksom så det kan ju vara värt pengarna för den extra säkerheten man får ^^

Det beror på var man drar gränsen för många djur ;)
Jag har skitmånga enligt folk som nöjer sig med typ en hamster eller en hund, skitlite djur om man jämför med många andra entusiaster. Personligen tycker jag att jag ligger på en rätt lagom nivå, men det är ju ändå rätt många individer här hemma som skulle kosta skjortan :)

Jag kom här på att jag har ju faktiskt 12 zebrafinkar, oförsäkrade! :eek:
Här sitter jag och propagerar för att man ska ha sina djur försäkrade så är jag inte bättre själv! :rofl:

Men ärligt talat så resonerar jag där, såsom många andra gör, att de är så många, 12x400kr=4800:-/år! Än så länge har jag sparat in väääldigt många tusenlappar över att inte försäkrat dem, så skulle någon göra illa sig får jag väl ta dem till vet. då :)

Katten hos mamma har jag däremot försäkrat, och katten som vi tar hand om kommer vi försäkra om husse (som är sjuk) inte vill ha/ kan ta hand om henne. Hästarna är försäkrade, dock enkla försäkringar, men jag har pengar undansatta ifall något extremt skulle hända.

Har inte min kanin försäkrad. Tyckte att det var alldeles för dåliga villkor.
Sen så är jag ju ganska van vid att det brukar kosta så mycket mer varje gång man tar ut veterinären till hästen, än när kaninen behöver in på "helrenovering" :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka