Förrådskvalster...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nisse liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 299
N

Nisse liten

Hejsan.
Fick i dag preleminärt besked från vet att vår häst reagerar på förrådskvalster :(.
Finns det ngn här på Buke som har egen erfarenhet av detta ?
Hör gärna av er om ni har några tipps el råd om detta.

Mvh Nisse

Sv: Förrådskvalster...

Jag puttar upp denna tråd rejält då jag fått svar på allergiblodprov. Min häst visar allergi mot förrådskvalster.

Min häst har haft små utslag som liknar regnskållor och som kliar, men inte speciellt mycket som det verkar. Det försvann förra sommaren då hon gick på bete, men kommit tillbaka i höstas, och efter massa tester har jag nu fått ett svar.

Har någon erfarenhet att dela med sig av? Hittar ytterst få trådar i ämnet.

Min häst har det också! Yttrar sig som pollenallergi, men blodprovet visade på förrådskvalster:confused:. Finns i gammal halm, hö,spannmål m,m. Gör det så dammfritt som möjligt. I ditt fall så kan det va att det finns i halmen om du använder det som strö?

Min häst står i utebox redan, annars var det ett råd.
Jag minns att hennes hudbesvär blev bättre en period när hon åt hösilage, men inte ens veterinären trodde det hade ett samband då.
Hon har också varit bättre sommartid då hon varit på bete, ytterligare ett exempel på att dammet är en bov.

Hur har du ordnat det till din häst? Har du fått bort besvären?

Jag har läst att det är bra med värmebehandlat foder, typ müsli.
Antihistaminer, kortison lokalt, använda schampo och mjukgörare, omega-3-olja...
Har du provat något som hjälpt?

Jag ger antihistaminer( Cetirizin 0,2 mg/kg), Stårpå spån, blöter krafften, Hösilage. Väldigt damfritt stall= Stenstall som är stort o luftigt, bara 4 hästar. Men min häst har bara symptom maj- juli. Sen är han helt besvärsfri när pollenhalterna sjunker.:)

Jag har fått rådet att använda ett annat märke på antihistaminer, atarax.

Hur stora mängder behöver du ge när du ge och vad kostar det? Ger du den receptfria?

Idag står hästen på torv, och just magen/sidorna har haft utslag. Tänkte prova spån eller papper.

Vad märklig att din hästs besvär yttrar sig som pollenallergi. Men skönt att slippa besvären på vinterhalvåret.

Cetiricin är receptfritt kostar 49:- för 30 tabletter. På SLU gjorde man en studie på antihistaminer till häst och kom fram till att cetirizin togs upp bra av häst och hade inga biverkningar:)

Ja just det! Dom ger jag. 0,2-0,4 mg/kg häst helst 2ggr per dygn eftersom dom verkar bara 11 timmar på häst. Jag ger 12 tabletter(varje tabl innehåller 10mg) vid morgonfodring då har dom effekt över dagen då han har mest besvär utomhus. Första veckan av behandlingen när pollen var som värst fick han 12 tabletter på kvällen också.
Prata med din vet.

Ingen som har en bild på hur detta ser ut?

Har ingen bild, men kan försöka beskriva.

Det yttrar sig som små knölar/krustor stora som kanske en femtioöring, som man kan pilla bort. Pälsen försvinner och det blir en kal fläck under. På min häst har dom suttit på rad ibland, speciellt vid sadelläget. Om man pillar bort alla ser det ut som ett grovt rivmärke.

Någon enstaka gång har hästen kliat sig, mest i samband med ridning (när hon blir varm?) och då hon blir varm/svettig blir utslagen nästan svullna, så då ser pälsen knölig ut.

Besvären har uppkommit på rygg, mage och rumpa. Inget på ben/hals/huvud.

Först tog vet. en hudbiopsi för att kolla bakterie/svamp eller liknande, men det visade sig senare alltså vara allergi mot förrådskvalster.

Jag tycker du ska prova byta från torv till spån förs innan du börjar ge medicin.
Det kan ju vara torven som den reagerar på? Vet flera hästar som har fått hudbesvär av torv.

Nu ska hon snart på bete, men till uppstallningen i höst tänkte jag prova
spån istället för torv
hösilage istället för hö
müsli/pellets istället för havre

dessutom hålla täcken och borstar rena (frysa in dom då och då så kvalstren dör) samt hålla henne klippt och ren.

Om hon fortfarande har besvär tänkte jag prata med vet om medicinering, men vill helst undvika det.

Puttar upp tråden en sista gång hopp om att få höra fler erfarenheter om förrådskvalster-allergi...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 368
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 114
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
505
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka