Förprövning -ritningar?

wrangler

Trådstartare
Tidigare när jag har skickat in ritningar till förprövning har det varit proffsritade ritningar som ritats av just.. proffs ;)

Nu är inte det aktuellt för det gäller bara två extra/storboxar som ska byggas på logen. Jag kan inte rita på datorn utan det kommer att bli en vanlig ritning för hand på rutpapper. Men hur mycket info måste finnas med, finns det något särskilt man måste ha med (mer än mått då) för att ritningen ska godkännas? Hur enkel ritning är ok helt enkelt?

Lägg gärna in bilder på era enkla ritningar som ni gjort för hand och som godkänts vid förprövning!

Jag frågar alltså inte om några bestämmelser och vad som är godkänt utan bara om hur själva ritningen sett ut, varit uppbyggd. Vill hålla det så enkelt som det bara är möjligt men ändå slippa merarbete för att dom inte tycker att ritningen duger :angel:

Sv: Förprövning -ritningar?

Jag har inget svar till dig, men ska göra likadant som du, är därför nyfiken på vad du får för svar!

Jag har skickat in en enkel ritning på rutpapper, som du beskriver. Skrev dit mått och lite övriga kommentarer i stil med "vatten i termobar utanför hallen". Den blev godkänd utan problem.

Tidigare när jag har skickat in ritningar till förprövning har det varit proffsritade ritningar som ritats av just.. proffs ;)

Nu är inte det aktuellt för det gäller bara två extra/storboxar som ska byggas på logen. Jag kan inte rita på datorn utan det kommer att bli en vanlig ritning för hand på rutpapper. Men hur mycket info måste finnas med, finns det något särskilt man måste ha med (mer än mått då) för att ritningen ska godkännas? Hur enkel ritning är ok helt enkelt?

Lägg gärna in bilder på era enkla ritningar som ni gjort för hand och som godkänts vid förprövning!

Jag frågar alltså inte om några bestämmelser och vad som är godkänt utan bara om hur själva ritningen sett ut, varit uppbyggd. Vill hålla det så enkelt som det bara är möjligt men ändå slippa merarbete för att dom inte tycker att ritningen duger :angel:
vissa länsstyrelser är lite petigare än andra, men om du köper millimeterpapper på en pappershandel och gör ritningen på det (skalenligt då) så ska det inte vara något problem. En planritning, en sektionsritning och eventuellt en situationsplan behöver du skicka med. Ett par saker som många missade när jag jobbade med förprövningar var att märka ut var ventilationen satt (tilluftsdon, frånluftstrumma) och ljusinsläpp samt storlek på dessa. Eftersom du ska bygga på logen så gissar jag att det är glespanel som kommer fungera som ventilation. Märk gärna ut på ritningen var glespanelen finns (på sektionsritningen ritar du också in till vilken höjd det kommer att vara tät vägg, förslagsvis på ca samma höjd som hästens mankhöjd), takhöjd naturligtvis. Vilken typ av material väggarna är gjorda av är också en sån grej som många glömmer. Det är viktigt att veta när man räknar på brandskydd osv. Beskriv hellre för mycket än för lite är mitt råd. Det är så himla träligt att behöva komplettera med en massa senare.

Åh tack för svaret från en med koll! :bow:

Det knyter sig genast lite i magen när jag läser ditt svar :D Alltså mest för att jag är korkad rent ut sagt.

Tex på denna loge som är väldigt nybyggd så är det mellanrum mellan väggarna och taket. Och ljusinsläpp bla i taket osv. Hur sjuttan ritar man det?

Boxarna kommer (om det blir godkänt) vara i "gallerform" dvs typ typ boskapsgrindar på vissa ställen. Med godkända mellanrum. Måste jag rita upp en sådan grind och märka ut måtten eller kan jag bifoga ett foto till exempel?

Är det okej att skriva en bilaga med materialen och lite runtomkringfakta eller måste man följa någon mall?

Tack för tipset om milimeterpapper!

Åh tack för svaret från en med koll! :bow:

Det knyter sig genast lite i magen när jag läser ditt svar :D Alltså mest för att jag är korkad rent ut sagt.

Tex på denna loge som är väldigt nybyggd så är det mellanrum mellan väggarna och taket. Och ljusinsläpp bla i taket osv. Hur sjuttan ritar man det?

Boxarna kommer (om det blir godkänt) vara i "gallerform" dvs typ typ boskapsgrindar på vissa ställen. Med godkända mellanrum. Måste jag rita upp en sådan grind och märka ut måtten eller kan jag bifoga ett foto till exempel?

Är det okej att skriva en bilaga med materialen och lite runtomkringfakta eller måste man följa någon mall?

Tack för tipset om milimeterpapper!
ansökningsblanketten hittar du här: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D173.PDF och beskrivningen för ventilationen hittar du här: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D013.PDF

Om det är öppet mellan tak och vägg så skriver du bara in det i ventilationsblanketten. Så mäter du höjden och längden på öppningen och skriver in det på blanketten. Det går utmärkt att skicka med bild eller produktfolder för boxinredningen. Det finns lite plats för övriga kommentarer i förprövningsblanketten, men det går bra att skriva det på ett papper på sidan om också om man vill.

Om förprövaren har några övriga frågor så hör han/hon av sig och ber dig komplettera. Oftast är det bara småfrågor som går att tala om per telefon. Ingenting du behöver vara nervös för, jag lovar:)

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
IT & mobiler Jag är en idéspruta av dess like, men har svårt att förklara för omgivningen med vad jag menar många gånger och kom på den briljanta...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Misantropi
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 650
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar