Formtoppning

anhe

Trådstartare
Jaha, nu är det så där stillsamt igen, så jag tänkte passa på att ta upp något jag ändå funderat på.

Hur gör ni andra, formtoppar ni hästarna, mot en viss säsong, mot ett visst lopp, eller tränar ni på och startar när formen verkar infinna sig, oavsett när på året.

Hur gör ni för att formtoppa? Någon plan/träningschema eller? Om ni inte formtoppar, använder ni er av någon plan/träningsschema för att få hästen i startform?

Jag tycker det där är ganska svårt, speciellt när man inte har allt för många hästar att utöva "trail and error" på. Hur länge ska man träna hårt, när blir det lagom att lätta på träningen/lägga om träningen, vissa tränar hårt direkt inför start för att formtoppa, medans andra verkar trappa ner på träningen istället. Så hur gör man, finns det något "recept"?

Sv: Formtoppning

intressant fråga, då jag oxå är nyfiken!
Min pålle har ju större problem med psyket än formen, så än så länge har jag inga planer på att formtoppa... :crazy:
Jag brukar hålla en jämn träningsdos med ett jobb (ganska lugna) på ca 1½ vecka. ev ett tuffare varje månad. Inför starter så går han betydligt tuffare, då går han ett riktigt tufft jobb ca 4 dagar innan, ett lättare jobb 2 dagar innan och en lång skogstur i lite tempo dan innan... men det är ingen formtoppning, det är för att bli av med all ev överskottsenergi... :o
Har läst lite om träningslära för människor och för att formtoppa sig så ska man trappa ner på träningen ca 1 vecka innan tror jag det var.

Kan hålla med om att det kan vara svårt att "toppa" visa hästar till tävlingar det beror nog mest på psyket och humöret tro ja...
Försökte få upp konditionen på min förra foder häst men det spelade ingen större roll om han hade bra flås eller inte, för han hetsade upp sig så mycket så han blev tok trött då de var tävlings dags... så där var de bara psyket som spelade roll!!!
Men de är ganska kul å se resultat på hästen om man tränar konditon med den regelbundet!

Nu har ju jag inte sådär jätteerfarenhet av träning, men jag brukar vässa på med intervaller ( 6st i ca 25 och 1 i 18-19) 2 dar före start. och blir det längre uppehåll än 10-14 dagar mellan starterna så blir det snabbjobb el provlopp (22 å fritt sista 500). Verkar funka på min för han sänker ju rekord varje start...
Har nu 16,4 på 2140 a 0ch 16,8 1640 a med 32.000:- intjänat och det är ju rätt bra, tiderna räcker ju lite högre upp.

Du är inte rädd att tömma hästen när du kör hårt så tätt inpå start? Alltså jag är bara nyfiken på hur du tänker med träningen, inte negativ, vad är syftet, tanken bakom att ha ditt upplägg?

Resultatet talar ju för sig, det är det väl bara att gratulera till!!!

Njaä svårt att förklara men jag tror på att hög energiomsättning ger piggare och bättre(inte större utan funktion) muskler och fysik överhuvudtaget...
Har sett och ser ju en del i och med att jag masserar hästar som tränas olika. Och jag tycker att min blivit fräschare muskulärt+ att han ger ett piggare intryck , leker och busar i hagen m,m Förr stod han still och vandrade runt lite, men nu är det upptåg och bus hela tiden.
Fråga mer om du inte förstår.. tar det inte negativt eftersom jag tror på det!! Vet inte om det är RÄTT men det funkar iaf ;)

anhe skrev:
Jaha, nu är det så där stillsamt igen, så jag tänkte passa på att ta upp något jag ändå funderat på.

Hur gör ni andra, formtoppar ni hästarna, mot en viss säsong, mot ett visst lopp, eller tränar ni på och startar när formen verkar infinna sig, oavsett när på året.

Hur gör ni för att formtoppa? Någon plan/träningschema eller? Om ni inte formtoppar, använder ni er av någon plan/träningsschema för att få hästen i startform?

Jag tycker det där är ganska svårt, speciellt när man inte har allt för många hästar att utöva "trail and error" på. Hur länge ska man träna hårt, när blir det lagom att lätta på träningen/lägga om träningen, vissa tränar hårt direkt inför start för att formtoppa, medans andra verkar trappa ner på träningen istället. Så hur gör man, finns det något "recept"?

Oj svårt att svara på...
Nu när hösten närmar sig så har jag alltid lagt in en lugnare period i slutet av okt/nov beroende på när kylan kommer och backen fryser och blir stenhård. Ev. en extra vetkoll. då det är en "lämplig tid att stå", vaccinationer odyl.

När snön och underlaget kommer blir det "vinterträning" Styrketräning osv. Isen har vi tillgång till from nov/dec och där blir det lite 1500m intervaller. Allt för att vara i slagläge till våren kommer :D

Blir det täta starter så brukar dom ta det lungt mellan starterna men vid längre uppehåll (1månad typ) så går dom rakbanejobb mellan och ev. ett rundbanejobb ca 5-6 dagar före start.

Träningsupplägget skiljer sig säkert mellan norra och södra sverige pga underlag och tillgångar på tävlingsdagar, här i norr är det ju i princip stilla mellan nov - mars Om man nu inte vill åka ner till Bergsåker såklart (52 mil enkel väg :crazy: )

Jo, jag förstår nog, jag tänkte mest på det här med återhämtning. Man vill väl ha helt återhämtade och pigga, fräscha muskler när man startar. Men uppenbarligen fungerar det ju. Svanen kör väl lite samma upplägg med Gidde för att vässa inför start, "märrträning" kallar han det visst....

Balansen där är väl att inte köra för hårt. Du har säkert en häst med ganska bra kapacitet, så den behöver inte ta ut sig så mycket som en sämre häst gjort på samma jobb. Förstår du hur jag menar. Jobbet blir lagom för att hålla "energiomsättningen" på topp, samtidigt som det inte blir för mycket så det sliter på kroppen.

Men hur långa intervaller kör du? Det kan ju ha betydelse om dom är 1000 m eller 200 m. ;)

Ja det blir ju ingen vidare återhämtning, men jag har räknat med en viloperiod i vinter... och jag tycker att han håller sig fräschare nu åtminstone muskulärt. Men han får en hel del massage oxå...
Intervallerna är 600m, kör helt "ovetenskapligt" (utan pulsmätare) och vila mellan är ca 800-1000 m joggande, ett pass brukar bli över 10km iaf.
Tänkte prova om detta funkar, och om det visar sig att det inte gör det får jag väl damma av pulsmätaren... Än så länge verkar det vara rätt iaf.
I Måndags hade han krafter kvar efter mål. 5 % sa kusken och jag tyckte han slutade blåsa rätt fort och var väldigt pigg dagen efter= sprang och busade i hagen som vanligt

Igår blev det bara 400m intervaller pga vattenpölar (STORA) i slutet av rakbanan... så vi får se hur det går imorgon... ;)

Tackar!
Njaä Han var faktiskt lite "för pigg" låg på kraftigt i värmningen och slog på en lite galopp i loppet. Vet inte riktigt varför han var så ... vädret kanske, det är ju svalare+ att det regnat en del så han har inte busat i hagen lika mkt som förr...

Du kanske behövde dom sista hundra metrarna för att han inte skulle vara pigg? Det kanske är rätt upplägg för att få din häst i mental balans?

Men det gick ju bra ändå, trots galopp! Grattis igen!

Då är vi två. Men det är nog en bit kvar, eller kvala, det kan hon alla dar i veckan, men inte starttider än.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka