Formövningar

M

Moej

Nu vill jag ha tips på övningar som tränar formen, om ni fattar. Det känns lite trist att bara rida rakt fram och samla upp henne. Vi har inte kommit så långt med den än, jag samlar upp henne, hon går i form, jag släpper, hon går ett steg i form och sen tar hon upp huvudet. På den nivån är vi alltså, och det går inte så mycket framåt :D

Men, övningar hade jag gärna velat ha.

Sv: Formövningar

Jag tycker att du gör rätt! Bara att traggla på ;)

För att lära hästen att gå undan för bettet mm är en enligt mig bra övning att böja hästen inåt o flytta den utåt (rider på volt) o sedan böja utåt o flytta inåt. Med samma princip som (jag alltid har) du hade i din övning.

Du kan ju alltid variera dig lite. Rid på volter, serpentiner och tempoväxla lite mellan jog och skritt... Du gör ju rätt i din träning, men jag kan förstå om det blir lite långtråkigt i längden! Det är bara att hålla ut! ;)

Jag tycker det är kanon att rida över bommar och mellan koner bl.a. Släng ut en hög bommar, och koner i t.ex. ett kors och rid huller om buller och överraska din häst med svängar, stanna och backa. Det kommer få henne/honom mer uppmärksam och baken med sig :)
Ett litet tips i alla fall;)

Har varit där själv, samlat upp och gett rejäl eftergift när hon släpper efter varvid huvet åker upp lika fort igen. Har ridit för en annan tränare sen i december och han sa till mig att INTE släppa helt, utan hålla kvar kontakten för att snabbt be henne ge efter igen när huvet åker upp och det fungerar bra för oss! Med tiden ska det kunna gå att mjukna mer och mer i handen. Till slut ska det räcka med att lyfta tygeln för att hästen ska fatta att den ska gå i form.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023