Formiga Air Pad?

western_wannabe

Trådstartare
Någon som provat dem? Är skeptisk till paddar i syntetmaterial, men det låter ju bra, och till ett hyggligt pris... Så dela gärna med er av era erfarenheter:)

Sv: Formiga Air Pad?

jag köpte en men lämnade tillbaka den,snygg men gillade inte kardborren längs ryggen och den var tyvärr alldeles för tunn för mina hästar.

OK, det lät ju inte bra... Är ute efter en enkel lättskött pad för vardagsbruk, anatonamiskt formad, men det är inte så lätt som man tror...

OT
men ett tips på annan pad...
jag har en weaver friktionspad, den är super!
är öppningsbar i bakkant och man kan ta ur eller lägga i material efter behov...
är i typ neopren, lätt att hålla fräsch!

Fortsätter OT

Jag vill ha en bra, lättskött pad (de jag har nu är nytvättade, men stinker apa!), men min ponny kan inte ha neopren. Han får väldigt lätt friktionsskav av det, det blir som brännskador. Inte bra alls med andra ord.

Vad finns det för alternativ? Jag har sytt padöverdrag, det funkar väl helt okej, men de passar bara på en padmodell och jag vill ha någon anatomisk (hur man nu hittar anatomiska padar till en häst formad som en tunna. Manke finns inte i hans värld), om inte annat för att det låter så bra.

Ok, har kikat på den med, men avfärdat den då jag trodde den var "för billig för att vara bra";) Men jag gillar ju min andra Weaverpad starkt, så den är säkert inte så tokig:idea:

jo... jag hade lite samma tanke, så bestämde mig för att titta o klämma på den, men jag är supernöjd nu... speciellt som unghästen växer o nya sadeln var aningen vid, men med lite extra filt i paden i framkant så ligger sadeln perfekt:love:

dessutom går ju materialet att plocka ur helt så den är väldigt enkel att hålla fräsch, och det är lufthål i neoprenen.

Tar upp tråden igen, kanske finns fler erfarenheter nu ??

Hittade denna pad på SQHA Nationals, Formiga Air alltså.

Naturligtvis tyckte säljaren att det var den absolut bästa padden i sortimentet.
JAg tyckte dock den kändes väldigt tunn med tanke på att de allra flesta säger till mig att man ska ha tjocka paddar under westernsadel eftersom den ej har någon stoppning.

Så jag undrar om det finns någon mer med erfarenhet av denna pad ?
Plus ?
Minus ?

Jag tycker att den är skitbra!
Har den under en filt, padden ligger blick stilla och ger inget skav eller nånting. Gillar ett den är formad så att den inte klämmer på manken, vilket många kan göra.

tipsar om en parelli air pad, har inte testat någon ännu så jag kan inte lova något men jag har hört massor om den och ska beställa både en western och engelsk för dom verkar super!

Puttar den här gamla tråden då jag undrar en sak som jag inte hittat svar på.

Att formiga har non-slip-yta på undersidan kommer klart fram och bra så. Men det jag undrar är hurudan ovansidan är? Är också den nån slags non-slip eller helt vanlig?

Det jag eg vill komma fram till är alltså: glider sadeln ovanpå schabracket lika mycket som på ett i "vanligt tyg"?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: pepp
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka