M

Moej

Min häst har nyss lärt sig arbeta i form i trav. Jag vet inte om hon kunnat det förr, men isåfall var det flera år sen hon reds i form. Men i alla fall, så brukar jag bara be henne gå i form ett steg eller så i traven, varje gång jag rider. Och det har jag gjort i ungefär tre veckor.
Hur mycket kan jag arbeta henne i form i skritten?
Och hur mycket kan jag arbeta henne i form i traven?
Hur ser jag att hon är redo för att arbeta mer i traven?
Är det dåligt att rida lätt när man arbetar hästen i form i trav?

Det är väl omöjligt för någon här att veta exakt, men jag hade behövt lite tips.. Finns ingen tränare här.

Sen funderar jag lite om hur man ska arbeta hästen i form också. Jag rider nästan bara western med henne, och fick lära mig att jag skulle få henne att gå ner i form genom att ta i båda tyglarna och sen släppa efter helt när hon "böjer". Men det tyckte jag inte passade oss riktigt. Då fick jag lära mig hur jag skulle göra på ett bättre sätt. Men det jag undrar är:

När hon "böjt", ska jag hålla tyglarna lika korta som när jag började då, eller ska jag ge efter nånting?

Hur långt in på ridpaset börjar ni kräva form? Hur mycket värmer ni upp först, och har ni några speciella lösgörande övningar ni gör?

Hoppas någon orkade läsa allt :p

Sv: Formen

"Gå ner i form"??? Formen är hästens arbetsställning, och den ska ju vara så korrekt som möjligt för den utbildningsståndpunkt ni är på. Det du egentligen pratar om låter mer som att hästen accpeterar bettet och går med eftergift. Det ska den göra JÄMT.

Du ska ha den kontakt med hästens mun som behövs för att ni ska kommunicera lätt, optimalt är detta bara tygelns vikt i handen oavsett tygellängd.

Jag tycker du ska ta hjälp av en kunnig hästperson/tränare. Är man osäker på hur och vad som sätter hästen i rätt form, och om den verkligen går i rätt form osv, så är det bäst att ta hjälp, så det inte blir fel. Lycka till! :p

Varför inte? Hästens form är hästens arbetsställning. Tror du nån höjdhoppare (som exempel) börjar hoppa på fel sätt när de värmer upp? Eftergiften är bara ett accepterande av din hand, såklart hästen ska accptera din hand direkt.

Sen kan man ha OLIKA form under passet. Under uppvärmningen kanske en lägre mer avslappnad form, senare samlar man lite, under avslutningen så får hästen gå lite mer avslappnat igen.

Nej det är inte dåligt att rida lätt när man arbetar en häst. Tänk bara på att byta nedsittningsben då och då.

Rider du mest ut eller arbetar du henne på volten?
Det är omöjligt att säga hur du ska rida över internet. Vad är det du kallar "i form" är det som du säger "när hon böjt"?

Om det är "när hon böjt" som du menar i form så tänk på att när du skrittar följa med hästens huvud med handen så den får pendla med halsen.

I vilken form går hon när hon inte går "i form" . Tittar upp eller går lång och låg eller går i mellanting med huvud ung i mankhöjd?

Hur länge man värmer upp beror på omhästen kommer från hage eller box. Min går ute så jag skrittar ut henne som uppvärmning kollar av böjning, gas, broms då går hon långt och lågt men hon är avspänd och mjuk från början.

Du ställde många frågor och fick många frågor tillbaka- ;)

Hehe :D

Jag rider mest ut, eftersom den enda "bana" som finns här är en parkering med mycket konstig form. Hehe, utanför ett slakteri dessutom ;)
Men, jag försöker ofta rida som jag skulle gjort på en bana när jag rider ut.

Oj, jag är så dålig på att förklara saker såhär. Men med formen menar jag att hon använder bakdelen mer och att halsen är "böjd", vet inte hur jag ska förklara just det.

Hon har alltid jääääättelång hals och har huvudet oftast "under mankhöjd" men ibland "i mankhöjd", det har hon både när man rider och inte rider.

Hoppas du förstod nånting av det här i alla fall :p

Jag hittade en bild på min häst och hennes förra skötare.

Kolla inte på bilden där hon böjd nacken för där kröker hon bara, det var meningen att hon skulle stå helt normalt men hon tyckte nåt annat,

och

På bilden längst upp i h ö g r a hörnet ser du hur högt hon har huvudet när hon kollar på nånting eller tycker att nånting är spännande, så du kanske förstår att hon inte har huvudet så högt i vanliga fall.

{0a64b12c-1137-4047-8b82-97e5d7a74110}.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar