M
Moej
Min häst har nyss lärt sig arbeta i form i trav. Jag vet inte om hon kunnat det förr, men isåfall var det flera år sen hon reds i form. Men i alla fall, så brukar jag bara be henne gå i form ett steg eller så i traven, varje gång jag rider. Och det har jag gjort i ungefär tre veckor.
Hur mycket kan jag arbeta henne i form i skritten?
Och hur mycket kan jag arbeta henne i form i traven?
Hur ser jag att hon är redo för att arbeta mer i traven?
Är det dåligt att rida lätt när man arbetar hästen i form i trav?
Det är väl omöjligt för någon här att veta exakt, men jag hade behövt lite tips.. Finns ingen tränare här.
Sen funderar jag lite om hur man ska arbeta hästen i form också. Jag rider nästan bara western med henne, och fick lära mig att jag skulle få henne att gå ner i form genom att ta i båda tyglarna och sen släppa efter helt när hon "böjer". Men det tyckte jag inte passade oss riktigt. Då fick jag lära mig hur jag skulle göra på ett bättre sätt. Men det jag undrar är:
När hon "böjt", ska jag hålla tyglarna lika korta som när jag började då, eller ska jag ge efter nånting?
Hur långt in på ridpaset börjar ni kräva form? Hur mycket värmer ni upp först, och har ni några speciella lösgörande övningar ni gör?
Hoppas någon orkade läsa allt
Hur mycket kan jag arbeta henne i form i skritten?
Och hur mycket kan jag arbeta henne i form i traven?
Hur ser jag att hon är redo för att arbeta mer i traven?
Är det dåligt att rida lätt när man arbetar hästen i form i trav?
Det är väl omöjligt för någon här att veta exakt, men jag hade behövt lite tips.. Finns ingen tränare här.
Sen funderar jag lite om hur man ska arbeta hästen i form också. Jag rider nästan bara western med henne, och fick lära mig att jag skulle få henne att gå ner i form genom att ta i båda tyglarna och sen släppa efter helt när hon "böjer". Men det tyckte jag inte passade oss riktigt. Då fick jag lära mig hur jag skulle göra på ett bättre sätt. Men det jag undrar är:
När hon "böjt", ska jag hålla tyglarna lika korta som när jag började då, eller ska jag ge efter nånting?
Hur långt in på ridpaset börjar ni kräva form? Hur mycket värmer ni upp först, och har ni några speciella lösgörande övningar ni gör?
Hoppas någon orkade läsa allt