Formen-tävla?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare underbarasteponny
  • Startdatum Startdatum
U

underbarasteponny

hej! jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med eller frågor kanske man ska säga.
Jag är hoppryttare men kan grunderna i dressyr, dock inte rida en häst i form i gallopen.
Jag fixar skritt och trav bra om jag rider en häst som vet vad det innebär. Men jag får inte till takten i gallopen! och samtidigt vill jag så gärna tävla dressyr.
Så nu undrar jag om jag skämmer ut mig helt om jag tävlar ld och inte fixar formen i gallopen?

De enda hästar jag har ridit på lääänge är foderhästen, hon kunde inte gå i form i dressyr när hon kom (bara gallopen då alltså) och nu har hon åkt hemoch så har jag ridit en unghäst som jag får i form i skritten.

Jag vill inte fixera mig så mkt på formen när jag rider utan "låter den komma" men då är det dehär med tävling:crazy:

Just nu rider jag bara på ridskola, men kommer förhoppningsvis hitta en foderhäst till vintern och ha en längre tid. Och då ska det minsann tävlas:D

Tipps?

Sv: Formen-tävla?

På en Ld och Lc-tävling är det inte så stora krav på form.. Ta det lugnt och försök att bara sitta med och känna rörelserna i galopp. Vad är det som inte funkar i galoppen? Antagligen orkar inte hästen bära sig tillräckligt..

På en Ld och Lc-tävling är det inte så stora krav på form.. Ta det lugnt och försök att bara sitta med och känna rörelserna i galopp. Vad är det som inte funkar i galoppen? Antagligen orkar inte hästen bära sig tillräckligt..

Hästen jag haft på foder är väldigt rusig av sig men nu går hon RIKTIGT fint i skritt och trav, har inte övat på gallopen på hela sommaren för det var ngt som inte stämde där för henne, hon kunde bara gallopera med öronen HELT slickade bakåt tills jag saktade av (dock inte i skogen) Och hon hade bra kondis och så.
Jag tror det är mest att jag inte har övat så mkt på det helt enkelt, och nu när foderhästen åkt hem måste jag vänta tills jag hittar en ny innan jag kan börja ta lektioner för tränaren igen:love:

Det låter väldigt fel om hon galopperade med ögonen helt bakåt, skulle tro att hon haft ont. Men om du är på g att hitta en annan häst kanske det inte blir samma sak den här gången?

Det låter väldigt fel om hon galopperade med ögonen helt bakåt, skulle tro att hon haft ont. Men om du är på g att hitta en annan häst kanske det inte blir samma sak den här gången?

ja det var just det jag misstänkte så jag galloperade inte

Men då så :D Det är ju bara att testa med nya hästen du hittar sen. Det är säkert inte samma problem där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix