Formen i debutant dressyr

diddl

Trådstartare
Jag som mamma bli helt frustrerad på dressyren i fältävlan.
Hur ska ponnys gå på debutant är det meningen att den ska gå i L:A form????????????

Flickan red ponnyn i unghästform ponnyn var i mycket harmonisk red super rid vägar kanon allt.

Men innan henne hade det varit inne 5 st ponnisar som tävlar L:A som gick mer och mindre bet sig i bogen

Min dotter var totalt sågad 50% suck
Vist att ponnyn är fux och är av den kompaktare typen.
Domaren föredrog små nätta ponnisar

Är det meningen att man ska måla om hästen och trycka hopp hästen med graman så att den biter sig i boen för att domaren ska bli nöjd?????????????????

Sv: Formen i debutant dressyr

japp så är de!
Jag har varit med om precis samma sak.
Min ponny slappnade äntligen av o blev ärlig på bettet o knäckte inte av. däremot blev hon lite låg men jag struntade i de o red på känslan.
sågad !

Det är tråkigt att det ska vara på det sättet..
Och att dressyren har en sådan invärkan på straff
när det är en mäniska som dömer.
Dottern får bara straff i dressyren de andra grenaran fixardom galant.
Men det är att peppa dotten och se till att knäka naken på ponnyn så att domarna bli nöjda:idea: :idea:

Jag tycker i dom lättare klasserna att det ofta är mer en dressyrtävling.
Nu har jag inte varit på ponnytävlingar på länge, men även i storhästklasser. Har man inte en bra dressyr kan man inte vinna. Fast dock är det så även när man kommer upp i klasserna, fast där tycker jag nog att terrängen, och banhoppningen till viss del, är mer utslagsgivande.

Sen kan man ju ha olika åsikter om vad en bra dressyr är....:crazy:

ja de är jättetråkigt att de är så.
Min ponny hade inte heller några fel i hoppning och terräng för där gick hon som en klocka.
men i dressyren knäckte hon gärna av o bara såg fin ut.
Jag fick ofta BRA betalt när hon gick så menja kände ju själv att de inte var nå bra.

Känns lite dumt när man tränar på en sak o får visa upp en dålig sak på tävling bara för o få lite straff. sjukt.

Det är bittert att få semsata dressyr % varje tävling.
Domaren gillar inte han utsende fel halsättning, kraftig , stor .
Och han släpper inte till en milimeter.

diddl skrev:
Är det meningen att man ska måla om hästen och trycka hopp hästen med graman så att den biter sig i boen för att domaren ska bli nöjd?????????????????

Dottern red 2 d-ponnyer i samma klass. Nr 1 en korsning utan hals, knäckte "snyggt" på nacken, var kort i kroppen = såg ut som hon gick hyfsat (Inget att satsa på tyckte vi, och lämnade tillbaks henne) men i dressyren fick hon 60 straff = helt ok med tanke på ryttarens utb.nivå dock ej ok med tanke på ritten :o
Ponny nr 2 - en unghäst, 5 år, gick i fin låg form, gjorde nästan allt rätt, ett avbrott i galoppen enda missen. Här fick hon 78 straff. Vi fattade ingenting, inte hennes tränare heller.
Så ritten som vi alla tyckte var bäst sågades medan knäcka nacken-hästen fick bra. Nu är det ju en bedömningssport och det finns olika åsikter men rutinerade ryttare som var på plats var förvånade och undrade om hon blandat ihop ponnyerna. :(

Svårt att motivera när det blir så konstigt, tvärt emot vad tränare säger osv.
Vid andra starten med häst nr 1 fick hon 70 straff = mer som vi tycker. Ponny nr 2 har inte startat fler gånger...
Nu är det häst som gäller :)
inte för att det är "rättvisare" där men det känns jämnare

dressyr har ingen rätt vis bedömning. Det är en domare dom dömmer efter tycke och smak:rofl: :rofl: Det är att lära sig vad olika domare vill ha och rida där efter:idea: Helt sjukt:crazy:

jag har aldrig haft de problemen, men så har jag iofs bara tävlat häst.

jag tycker att poängen (mina iaf) brukar allmänt vara högre och bedömningen mera positiv (får betalt för fördelarna istället för att domaren letar nackdelar) i ft-dressyren än i vanlig dressyr.
(iofs rider jag högre klasser i vanlig dressyr jämfört med ft-programmen)

men det varierar ju från domare till domare vad de värdesätter högst.
vissa vill se sprättiga gångarter och andra vill se god ridning oavsett gångarter och vissa vill hellre ha hästarna bakom lod än för mkt framför och vice versa.

dressyr är en subjektiv gren, det är bara att face the fact.
men det enda man kan göra för att förbättra sina resultat är att rida bättre

Tyvärr är det ofta så. Jag red fälttävlan på mitt fjordsto, men fick låga poäng i dressyren (trots att hon gick minst lika bra som ngn annan ponny enligt min tränare), vilket ger tråkigt mycket straff. Tröttnade och pratade till slut med en av domarna som svarade ngt i stil med "Ja, men fjordhästar är ju inte gjorda för att ridas". Gissa om man blev sur! :mad:

Ja det blir ju att baran tröttnar på att tävlar.
När det inte spelar någon roll hur bra man en rider på dressyr
när domarna ratar ponnyn. suck suck suck

PrinceFair skrev:
dressyr är en subjektiv gren, det är bara att face the fact.
men det enda man kan göra för att förbättra sina resultat är att rida bättre
:bow:
Du är så klok du. :)

Har i och för sig bara tävlat ponnydressyr och inte ft men har märkt att det är väldigt stor skillnad på hur domarna dömer. Tycker tom att det är större skillnad på ponnytävlingar än på stor häst.
Hade en ponny med grym utstrålning och supergångarter och kunde därför rida ett "mindre bra" program och ändå vinna.

Och ja vissa domare vill gärna ha nosen i bringan på ponnyn *suck*.
Ponnyn jag tävlade blev lite spänd i början när vi tävlade och gick gärna lite bakom handen då innan han blev starkare och lugnare.
Har en video från en av våra första tävlingar där ha gör just det och fick som kommentar på protokollet att jag borde rida ponnyn djupare i formen :crazy:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Mia_R
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 378
Senast: Fiador
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 809
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar