Sv: Formatera

För att använda hårddisken igen, kan du antingen ha den som en extra hårddisk, eller som en bootdisk, dvs den hårddisken som du startar upp datorn på, men då måste man (nån) lägga in ett operativsystem, typ windows XP på den.
 
Sv: Formatera

jag hoppar in med en fråga!

min dator är rejält full med skit, och skulle behöva rensas.. så..
om jag formaterar lokal disk C och sen installerar windows igen, borde alla problem vara lösta då?
(och kan jag fortfarande ha kvar det som ligger på lokal disk D, utan att det påverkas?)
 
Sv: Formatera

Det går ju att rensa på andra sätt än att behöva installera om windows, fråga mig inte hur... men jag har lyckat en gång :p
 
Sv: Formatera

ta bort program och sånt kan jag, men tror att den skulle må bra av att tömmas helt!
kan tänka mig att det sitter någon skit nånstans och förstör för mig! :mad:
 
Sv: Formatera

Borde funka.

Efter ett tag när man använt windows samlas mer och mer gömd skit som användes någon gång, men som inte längre fyller någon funktion. Tex när man avinstallerar ett program så brukar det ändå ligga en liten rest kvar någonstans. Virus, trojaner mm kan ochså ha lagt in saker. Genom att rensa datorn helt och lägga in operativsystem och de program som du använder igen, kan du få en dator med mycket bättre humör.

Om du har filer du vill spara, lägg dem på en annan hårddisk eller på skivor. Om du inte har installerat operativsystem förut,och vill vara helt säker på att inte rensa fel hårddisk, koppla ur den där du har filerna.

/Ida
 
Sv: Formatera

Nja, så enkelt brukar det inte vara.

Det du behöver efter formateringen är:
- operativsystem
- drivrutiner för nätverkskort, grafikkort, ljudkort och CD-spelare.
Det viktigaste är nätverkskortet eftersom man oftast kan få tag på drivrutiner till det mesta på nätet.

Har du en märkesdator t.ex. Compaq, HP elle IBM så behöver du oftast originalskivorna till den datorn, annars får du inte igång den överhuvudtaget.

Till att börja med skulle jag satsa på att ta bort alla program som inte används, därefter en diskrensning och sist en defragmentering av hårddisken.

Lycka till.
 
Sv: Formatera

tips:

Om ni nu ändå ska formatera, gör en snabbformatering, det går på några sekunder jämfört med en vanlig som kan vara väldigt tidsödande (iaf enligt mig som är otålig) om hårddisken är stor. Vanlig formatering är helt onödigt såvida man inte misstänker fel på disken.
 
Senast ändrad:
Sv: Formatera

Jag skulle inte lita på att allt på D är kvar om jag använder en av de CD som brukar följa med PCn. De kan nämligen vara gjorda så att de sopar även bort partitioner. Dvs efter ominstallationen så har du bara en enda stor C partition.

Så ta gärna en backup på dina filer på D innan du blåser om PCn helt.
 

Liknande trådar

  • Fråga Fråga
Bukefalos Jag kan av någon anledning inte formatera text om jag gör inlägg från mobilen. Inte heller lägga till en bild för hela menyraden för...
Svar
2
· Visningar
1 668
Senast: Wille
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 880
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: tott
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp