B

Branda

Hej Har köpt min första Isis jättegullig.:love:
Men jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att gå i rätt och bra form ??
Hon har klockren trav, Har inte blivit riden så mycke i form och på böjda spår.
Det går inte att rida med spö och men behöver verkilgen inte sita och banka.
Jag har börjat att ställa henne och så på rakt spår, får henne att gå i nån form men så fort vi ska tölta så åker huvet fram och upp en aning.
Slår gärna över i trav om man försöker att få form i tölten.
Tacksamm för svar:bow::bow:

Sv: Form??

Jobba MYCKET med formen i skritten först. Det ger mycket. Skänkelvikningar, böjt spår, så som du har börjat jobba. Det kommer, men man måste ha tålamod. Lycka till! :bow:

Driva driva driva! Är det första jag tänker.
Håll aktivitet på henne i tölten så hon inte tappar ner huvudet och ramlar i trav.
Formen i tölten ska ju vara högre än formen i traven, så försök inte få henne att gå i travform i tölten ännu (Det fungerar sen, när hästne är starkare)

Men som sagt, jag skulle vilja ha drivning i tölten så hon inte tappar den och ramlar i trav. Sen kan du från en aktiv och framåttänkande tölt börja jobba med formen :)

Hej Har köpt min första Isis jättegullig.:love:
Men jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att gå i rätt och bra form ??
Hon har klockren trav, Har inte blivit riden så mycke i form och på böjda spår.
Det går inte att rida med spö och men behöver verkilgen inte sita och banka.
Jag har börjat att ställa henne och så på rakt spår, får henne att gå i nån form men så fort vi ska tölta så åker huvet fram och upp en aning.
Slår gärna över i trav om man försöker att få form i tölten.
Tacksamm för svar:bow::bow:

Jag tycker att du ska fokusera på formen i skritten i första hand. Jobba mycket med böjda spår, ställning och böjning, mycket lösgörande övningar osv. Först måste det sitta i skritten till 100% annars får du en spänd och stel tölt för att hästen känner att den inte klarar av det du ber den om.
Så lämna tölten ett tag och träna på formen i skritten först och sen kan du ta traven. Tölten är inte prio ett när det gäller form.

Hakar på denna tråden, hoppas att det är ok? Har en valack på 9 år, inriden mellan 5-6 sedan gått i hage fram till 8 år då han blev "tillriden" inför försäljning. Har haft honom sen aug i år. Var spänd som en fjäder och mycket på sin vakt, livrädd för hastiga rörelser när jag köpte honom men det har försvunnit nu. Han är fortfarande känslig för hastiga rörelser men inte som innan. Nu till mitt "problem".
1. Har bara ridit honom kravlöst i skog och mark på långa tyglar för det mesta och löslongerat honom och han är superduktig på det, lyssnar på minsta vink. När jag löslongerar honom så travar han jätte fint, långa rejäla steg men när jag sitter på ryggen kan jag inte få honom att ta ett enda travsteg! Jag har provat att ställa mig upp -luta mig fram- smeka bogarna - trycka på halsen - öka tölten/passen men inget fungerar....
Han tycker det är tråkigt att bli riden i padock (jag med....) så det har inte blivit så mycket.
2. En annan undran är...hur tränar man på tölten så att den blir renare och med lite högre benlyft? Inte för att jag är ute efter dom extrema frambenslyften men något lyft hade varit önskvärt.
Någon som har förslag på bra övningar?

Är hästen mjuk och smidig? Eller är den stel när du rider? Är den liksidig? har likalätt i båda varven alltså.

Man behöver inte rida på ridplan för att träna, jag gör inte det så ofta heller då både jag och häst tycker det är tråkigt. Prova att trava i ojämn terräng, oftast brukar hästen välja traven då.

När det gäller tölt och benlyft är det samling och form som gäller. Allt måste komma bakifrån, så att hästen sänker sig bak och höjer sig fram då blir hästen lättare i sin framdel och lyfter mer på benen. En framtung häst lyfter inte mycket på benen eftersom den inte orkar detta.

Hur är hästen med muskler osv? Kan den gå i form? Alltså en korrekt form

Är hästen mjuk och smidig? Eller är den stel när du rider? Är den liksidig? har likalätt i båda varven alltså.
Precis i början tog han vänstertyglen jättemycket så jag fick hela tiden sitta och "dra" i den för att han skulle släppa. Då trodde jag att han kanske hade ont någonstans eller något med tänderna. Tandläkaren tittade på honom och allt såg bra ut. Sen slutade han helt plötsligt att göra så...I början var han stel men det var nog mest för att han var så vaksam på allt, det är mycket bättre nu och visst, efter en frisk galopp där han får släppa loss riktigt så känns han smidigare.
Man behöver inte rida på ridplan för att träna, jag gör inte det så ofta heller då både jag och häst tycker det är tråkigt. Prova att trava i ojämn terräng, oftast brukar hästen välja traven då.
När jag töltar/grisepassar på plan mark går det bra men så fort det börjar slutta det minsta nerför - och då menar jag lite - så vill han bryta av till skritt. Pressar jag då på så blir det någon konstig stapplande gång i obestämd gångart...Sluttar uppför så går tölten mycket bättre, mer kraft i steget eftersom han måste ta i lite.

När det gäller tölt och benlyft är det samling och form som gäller. Allt måste komma bakifrån, så att hästen sänker sig bak och höjer sig fram då blir hästen lättare i sin framdel och lyfter mer på benen. En framtung häst lyfter inte mycket på benen eftersom den inte orkar detta.
Ok, jag har lite svårt för att greppa om detta....om hästen går i form, ska den inte sänka huvudet då...:confused: jag förstår att motorn ska sitta bak och att hästen inte ska va framtung men hur går det i hop med samling...:confused:
Hur är hästen med muskler osv? Kan den gå i form? Alltså en korrekt form[/QUOTE]
Så, snälla berätta vad korrekt form är....Nä, han är dåligt musklad, har ju inte blivit riden så mycket och det märks framför allt i galoppen för det klarar han bara i ganska frisk hastighet annars orkar han inte bära sig.

Jag tycker att du ska börja med att träna upp styrkan och musklerna i din häst, för som det låter så är det det som fattas just nu för att ens kunna gå vidare i träningen :) Så ut och rid mycket i skog och mark, klättra mycket, trava över bommar. Hästen måste få använda hela sin kropp och stärka sig på det viset. Trava över bommar är även bra för travarbetet, hästen har svårt att göra detta i någon annan gångart som tölt, så den väljer ofta traven själv då.

När du ska träna på galoppen så är det galoppfattningarna som gäller! Det är just fattningarna som stärker galoppen och inte hur långt man galopperar. Så träna både på höger och vänster galopp så stärks galoppen på ett bra sätt.

När det gäller stelhet och smidighet så ta vara på alla träd i skogen! Rid runt dom och rid sick sack på vägarna, variera även vilken sida av vägen du går på. Gå i mitten, på vänster och höger. Du kan också träna sidförflyttningar på vägen, göra skänkelvikningar, träna öppna och sluta. Det är bra för att mjuka upp hästen.

Du säger att tölten går bäst när det lutar lite uppför. ta då vara på detta och träna på tölten endast på sådana sträckor i början. kräv inte mer av hästen än vad den klarar av. Hur är hästen annars i tölten? Är den ren i takten? Her den upp huvudet och spänner sig?

När hästen går i en korrekt form så ska nacken vara högsta punkten, inte halsen. Ett vanligt fel man gör är att koncentrera sig för mycket på framdelen av hästen, man vill att den ska gå fint med huvudet och kröka på nacken. Oftast blir detta bara en falsk form, för man har glömt bort hela bakkärran :) Hästen går bara och kröker fint på nacken, men ingen som helst form i resten av kroppen finns.

Kan din häst gå i lång och låg form? Om inte, så är det detta du ska träna på först. Den måste kunna det innan du kan börja plocka upp den i en högre form med mer samling. När hästen går i en samlad form så vinklar den sitt bäcken och sätter sina bakben inunder sin egen tyngdpunkt och bär hela vikten på dom. Det tar tid för hästen att lära sig detta och det krävs mycket av hästen. Så jag tror inte att du är där än i utbildningen som det låter. Den måste ha musklerna och styrkan för detta först.

Lycka till! :)

Driva driva driva! Är det första jag tänker.
Håll aktivitet på henne i tölten så hon inte tappar ner huvudet och ramlar i trav.
Formen i tölten ska ju vara högre än formen i traven, så försök inte få henne att gå i travform i tölten ännu (Det fungerar sen, när hästne är starkare)

Men som sagt, jag skulle vilja ha drivning i tölten så hon inte tappar den och ramlar i trav. Sen kan du från en aktiv och framåttänkande tölt börja jobba med formen :)

Taack såå mk glad för svar var och hämtade hem henne idag kul gissa om man e glad eller !! :bow::love: kul e glad för fler svar !!:D

På våra lektioner så håller vi på med det som kallas Holarmetoden . Vår ridlärare Anna Andersson var på kurs och fick lära sig den fast på vuxna hästar. För att få dom att slappna av och göra dom säkra i formen och mjuka i sidorna. Det har gått jättebra och jag har gjort mer framsteg på min polla på cirkus 3 månader än vad jag har gjort på ett år. Så varje lektion börjar vi med att jobba hästarna från marken i repgrimma innan vi sitter upp. Det är som att fråga hästen hur den mår idag. Det funkar jättebra. I alla fall på min polla. Hon vägrade släppa formen i tölten och jag hade svårt att hålla kvar henne i form under traven. Nu gör hon inte ens motstånd. :bump: Det är väldigt roligt att rida då. Och det funkar.
Genom att börja från marken i repgrimma med att böja hästens huvud och som övningen kallas kyssa stigbygeln och hålle huvudet och halsen böjd tills hästen släpper efter. Sedan för att få hästen säker ner i form så tar man ena handen på nosryggen och ena mellan öronen. Då gungar man hästens huvud fram och tillbaka med handen som var på nosryggen och trycker lite lätt med handen som är mellan öronen och så fort hästen gör minsta tänke på att gå ned mt marken så släpper man trycket. Hela övningen går ut på att man ska få hästen att stanna med huvudet i backen medan man kan gå runt.

Det finns massor med övningar som jag inte orkar att skriva. Men det funkar kan jag lova! Hästarna känner sig tryggare i formen och mjukare i sidorna efter bara några veckor om man gör det varje dag. :banana:

// Vindási/ Mickan

*Detta har inte med ditt inlägg att göra..*

Grattis! :love: Var stod hon innan du köpte henne?
Namn? E? U? Färg? Gångarter? BILDER? :bump:

Min häst heter Milla frá Vindási och är en mellanfux. Hon kommer från Island och importerades av Agersta och såldes därefter till någon jag inte vet. Vi köpte Milla av henne men hon stod på ett försäljningstall i Skara så vi träffa aldrig ägaren. Milla är ett 4-gångs sto och har väldigt lätt för traven och ett stort skritt steg. Tölten har varit svår men den har släppt nu och jag lyckades tävla min första LT-u med henne denb här tävlingsäsonen som även var min första på henne. Vi har kommit upp I öppen fyrgång. xD
e. Ljufúr frá Vindási
u. Rakel frá Vindási

Senast ändrad av en moderator:

På våra lektioner så håller vi på med det som kallas Holarmetoden . Vår ridlärare Anna Andersson var på kurs och fick lära sig den fast på vuxna hästar. För att få dom att slappna av och göra dom säkra i formen och mjuka i sidorna. Det har gått jättebra och jag har gjort mer framsteg på min polla på cirkus 3 månader än vad jag har gjort på ett år. Så varje lektion börjar vi med att jobba hästarna från marken i repgrimma innan vi sitter upp. Det är som att fråga hästen hur den mår idag. Det funkar jättebra. I alla fall på min polla. Hon vägrade släppa formen i tölten och jag hade svårt att hålla kvar henne i form under traven. Nu gör hon inte ens motstånd. :bump: Det är väldigt roligt att rida då. Och det funkar.
Genom att börja från marken i repgrimma med att böja hästens huvud och som övningen kallas kyssa stigbygeln och hålle huvudet och halsen böjd tills hästen släpper efter. Sedan för att få hästen säker ner i form så tar man ena handen på nosryggen och ena mellan öronen. Då gungar man hästens huvud fram och tillbaka med handen som var på nosryggen och trycker lite lätt med handen som är mellan öronen och så fort hästen gör minsta tänke på att gå ned mt marken så släpper man trycket. Hela övningen går ut på att man ska få hästen att stanna med huvudet i backen medan man kan gå runt.

Det finns massor med övningar som jag inte orkar att skriva. Men det funkar kan jag lova! Hästarna känner sig tryggare i formen och mjukare i sidorna efter bara några veckor om man gör det varje dag. :banana:

// Vindási/ Mickan

Detta verkar intressant! Gauti är inte så säker på formen och skulle behöva någon ny metod att träna med. Berätta mer!! :D

Hakar på denna tråden, hoppas att det är ok? Har en valack på 9 år, inriden mellan 5-6 sedan gått i hage fram till 8 år då han blev "tillriden" inför försäljning. Har haft honom sen aug i år. Var spänd som en fjäder och mycket på sin vakt, livrädd för hastiga rörelser när jag köpte honom men det har försvunnit nu. Han är fortfarande känslig för hastiga rörelser men inte som innan. Nu till mitt "problem".
1. Har bara ridit honom kravlöst i skog och mark på långa tyglar för det mesta och löslongerat honom och han är superduktig på det, lyssnar på minsta vink. När jag löslongerar honom så travar han jätte fint, långa rejäla steg men när jag sitter på ryggen kan jag inte få honom att ta ett enda travsteg! Jag har provat att ställa mig upp -luta mig fram- smeka bogarna - trycka på halsen - öka tölten/passen men inget fungerar....
Han tycker det är tråkigt att bli riden i padock (jag med....) så det har inte blivit så mycket.
2. En annan undran är...hur tränar man på tölten så att den blir renare och med lite högre benlyft? Inte för att jag är ute efter dom extrema frambenslyften men något lyft hade varit önskvärt.

Jag har lärt mig att om en islänning har svårt för "trav-form" kan man försöka länga stegen och böja hästen i serpentiner och volter. Brukar funka på de flesta :) Lycka till!

Jag har lärt mig att om en islänning har svårt för "trav-form" kan man försöka länga stegen (dvs: Driva framåt med sitsen) och böja hästen i serpentiner och volter. Brukar funka på de flesta :) Lycka till! :)

Detta verkar intressant! Gauti är inte så säker på formen och skulle behöva någon ny metod att träna med. Berätta mer!! :D

Det är jätteintressant. :bump:
Det hela började med att min ridlärare Anna var på
någon kurs ( fråga mej inte om hos vem för det kommer jag inte ihåg) och sedan började vi med det hon hade lärt sig. I början jobbade vi bara i repgrimma med sadel på. Inga boots eller nått. Vi kanske höll på från backen i 2-3 lektioner med att böja halsen, flytta bakdelen, flytta framdelen. Att sänka nacken och låta dom stanna där medna man själv reser på sig. Sen var att trava på liten volt/ så långt repet räcker och att dom inte ska trycka sig ut och försöka göra volten större. så fort dom gör det så ska man byta varv. Och efter att dom har lärt sig att hålla samma storlek på volten kan man försöka att få dom att trava i så lång hals som möjligt. Dom ska gärna ha mulen i backen.
Efter att ha gjort dom här övningarna ett tag fick vi sitta upp på repgrimman och jobba med det vi har gjort på marken fast på hästryggen. Böja få dom i låg form flytta bakdelen och trava med så låg form som möjligt. Men man får inte bli arg om dom gör fel. Man ska vara lugn hela tiden. Så fort dom gör fel ska man böja in dom istället för dom har svårare att hålla balansen då.

Det här är jättesvårt att förklara. det är mycket enklare att fatta under tiden man jobbar med det. Det kallas ialla fall Hólar- metoden. Jag var på en kurs för Tóti och Heimur. den står i Islandshästen om du premunerar på den. Första inslaget var i nr 9. Träna hästen med Holarmetoden. Det står att det är från Föl till Unghäst men det funkar även på vuxna hästar. :p

Hoppas du listar ut hur du ska göra.. fråga annars så kan kanske jag hjälpa dej eller be någon som känner till holarmetoden bättre än jag. Bor du i närheten av fornåsa så kontakta Anna Andersson www.aaislandshast.se och se om hon kan hjälpa dig. Jag rider för henne.
// Mikaela

Intressant!! Måste damma av min repgrimma och ta upp lite träning tror jag allt :)

Det var roligt att läsa att man jobbar så på Holar då det inte skiljer jätte mkt från hur jag jobbat med min busa på egen hand. Gör de flesta dressyrövningarna från marken i grimma (nu även utan).

Vet du någonstanns man kan läsa mer hur de jobbar enligt Holarmetoden?

Holar metoden, form mm

Hej! Det var en bra tråd det här, det finns många sätt till att få hästen att gå rätt. Om ni vill veta mer om hur dem jobbar på Hólar kan ni alltid köpa Eyjolfur isolfssons DVDer. Enligt mig är det den bästa träningen, den går ut på att få hästen avslappnad fysiskt men inte minst lika viktigt psykiskt avslappnad.
Nummer ett är relationen mellan häst och människa, litar ni på varandra? Förstår ni varandra? Det gäller att lyssna på sin häst och sedan testa sig fram, funkar inte en sak så får man testa en helt annan.
Något man bör göra i första hand är att fokusera på sin sits och sina hjälper. Med en korekt sits och kontroll över sitt kroppsspråk kan man sedan börja inverka rätt på hästen och få den att förstå vad man vill. Centrerad riding är att rekommendera, det blir lätt så att man fokuserar på hästen när det är ryttaren som äger problemet, det är vi som ska lära hästen och få den att hitta det som är bekvämt för oss båda.
Med en obalanserad ryttare, får man en häst som kämpar för att balansera upp ryttaren, vilket leder till att hästen inte bär sig korrekt och blir stel mm.. Ryttaren ger då omedvetna hjälper, vilket leder till att hästen inte förstår och kanske "stänger" av.
Om man nu har koll på sits och inverkan är det voltarbete och sidförande rörelser som ger resultat. Glöm inte att spänningarna i hästens mun är stelheten i hästens kropp.
Fokusera mindre på handen och mer på drivningen!
/Hanna

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 939
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 197
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka