M

__miiiaa__

har någon ett bra tips på hur man tränar formen i halten? min ponny kör upp huvet i halten.. :confused:
Och när jag tränar längningar kör hon fram huvet.. nån som har nå bra tips?? jag ska starta la1 å la2 i slutet av månaden såå..har du nå bra tips på vad man ska tänka på i dom pogrammen?? :bow:

Sv: form

Smyg dig in i halten. Våga utnyttja långsam snigelskritt och smyg henne in i halten. Var noggrann med att det är DU som har kontroll hela vägen, varje litet steg. Halter blir ofta bryska och hästar är balanskänsliga djur. Att hon slår upp huvudet betyder bara att hon tappar balansen och försöker rädda den.

Antagligen kör hon fram huvudet i längningarna pga att hon har svårt att orka sätta under sig så mycket som det behövs. Mycket lättare ju att köra fram huvudet och bara springa snabbare... ;)
Det är bara att träna, försök att verkligen sitta ner i sadeln och driva fram med sätet. Det kan vara bra att träna längningar på volten så att du lättare kan få grepp om henne. Ta inte för långa sträckor i taget, mkt tempoväxlingar.

Hej!
Ett bra tips är att göra halten genom att knipa med knäna istället för att använda handen att bromsa med. Börja i skritt ha hästen i balans och den form du vill ha i halten. Räta upp dig något och knip med knäna tills hästen stannar. Viktigt att benen är långa och avslappnade. Om hästen börjar tjafsa med munnen eller dra i tyglarna skritta omedelbart framåt utan att bestraffa den i munnen, behåll bara en jämn kontakt. Skritta till du fått tillbaka formen och gör om. Efter några repetioner brukar hästarna förstå och stannar bara på ett litet knip. Ju mindre hand ju bättre halt. Var också noga med att rätta framåt konsekvent om hästen går ur formen. Sedan kan du efter ett tag övergå till att arbeta i trav, då brukar jag lägga in ett skrittsteg innan halten för att få en bra övergång. Lär du din häst detta systemet grundligt kan du rida både halter och halvhalter med knäna, vilket ger ett flott intryck på tävlingsbanan.Lycka till! :)

Jag har haft (ungefär) samma problem som du. Hästen gick dessutom ordentligt emot handen varje gång jag kortade tyglarna, troligtvis för att hon blivit riden med skarpt bett och hård hand tidigare. Min instruktör lärde mig att "skramla loss" henne, obs ej såga utan vara mjuk och följsam i handen men ändå visa att jag inte accepterade hennes månkikning. Hon är utbildad LA och har tävlat fälttävlan så hon visste vad jag bad om. Sedan såklart lätta så fort hon gav efter och slappnade av - tryck och eftergift. Det här tränade jag dag ut och dag in på ridbanan såväl som i skogen. När det fungerade att ta tyglarna och enbart krama till eftergift så började halterna och längningarna fungera mycket bättre.

Tack för hjälpen!! :bow: :bow: :bow:
det ska jag träna lite i morron :D :banana:

Låter som du använder för mycket hand och för lite skänkel i halten. Tänk att du ska rida in i halten, driv och sträck upp dig samtidigt och ta mjukt och rörligt i bettet (men dra inte bakåt). När de kör upp huvudet så brukar det bero på att bakbenen spjärnar och inte vill trampa under sig. Lycka till.

Jo, det där säger ju många. Bara jag som tycker det blir jävligt fel att driva på hästen innan den ska stanna? Det känns som att man inte ens behöver kunna rida för att förstå att det blir ryckigt och obalanserat. Eller så gör jag väl fel på något vis.

Trådskaparen: Jag håller med om smygandet och knipamedknäandet, det har fått nogorlunda ordning på våra halter. Samt tränat mycket halvhalter, så hästen är beredd och kan fånga upp sig själv liksom, så det inte blir så abrupt. Jaa, mina förklaringar är bäst :angel: :p

jo.. men det hjälpte skit bra på pandis att knipa åt med knäna.. :banana: :bump: :bow:

Så roligt! :) Var nu konsekvent med detta så kommer ni att göra superbra halter om ett tag!

Jo det tyckte jag med, men sen jag fått så många kommentarer om oengagerade halter där bakbenen varit kvar på kortsidan i halten fick jag tänka om.
Och det är faktiskt ganska logiskt om man bara tänker efter...Tänk att du ska driva in bakbenen under kroppen i halten...Så har jag tränat och får nu 8or på dem alltsomoftast, skam den som ger sig. ;)

Kom på en sak som allas vår Kyra sagt:
Hästar tycker bättre om en människa som skumpar lite i sadeln än en som kniper med knäna!
Men ska du bara knipa när du gör halt så överlever den säkert... ;)

Jag håller helt med dig... att knipa med knäna är en "nödlösning" som man kan ta till om man inte klarar av att göra en riktigt utförd halt dvs med drivning in till sista steget. De andra halterna (knipande, sågande etc.) fyller ju sin funktion, dvs att man får stopp på hästen, men håller inte i längden om man ska ta sig uppåt i klasserna eller utbildningen. Det blir inga riktiga halter utav det utan enbart "stannande".

(Övriga) Att hästen inte kör upp huvudet är inget bevis på att halten är riktigt utförd. Det är inte huvudet ni ska koncentrera er på utan bakbenen/bakkärran. När bakbenen kommer rätt kommer också huvudet rätt.

men nu då det funkade är det ju bättre änn att använda för mycket hand ;) :)

Tja det beror ju på vad man är ute efter...

det enkla eller det bästa.... ;)

Däremot så kan jag tycka att om man kan hitta ett sätt att börja på i rätt riktning så kan ju det vara bra. Dvs som du själv säger; att du fick bort den hårda handen. Men att nöja sig med det... Det är ungefär som att spackla direkt på rostfläckarna på en bil utan att behandlat rosten först... förr eller senare dyker problemet upp igen, man har bara maskerat det för en tid... det ser kanske lite trevligare ut under tiden men det går aldrig upp mot nylack vid en jämförelse... ;)

Vad är det där för skitsnack? Att göra halt genom att knipa med knäna är ju inte samma sak som att inte få med sig bakkärran! Jag gör alla mina halter med knäna och jag får alltid väldigt bra omdömmen just för mina halter.

jag har ingen hård hand.. jag har rematism och kan inte ta mycket med handen.. :crazy: :crazy:
Så det var bra med knäna..man kan ju driva ändå :D

Tja, jag ska inte säga ngt 100% säkert utan att ha sett dig. Men säg så här istället, vilken nivå tävlar du på??
Sen beror det ju på hur man def. knipa med knäna. Om du menar att samla med överskänklarna så kan jag "tro" dig att du får till en bra halt för det är en annan sak. Men om du verkligen menar att du kniper med själva knäskålarna för att få till en bra halt så har jag mkt svårt att tro på att du får till en halt som jag skulle bedöma som bra. Därför att få en riktigt bra halt så krävs det att du har energi i hästen fram till sista steget och denna energi vill du samla in i halten.
Om du då rider och sedan får hästen att stanna genom att knipa med knäna, ja, då har jag väldigt svårt att tro att du får nämnda effekt. Men återigen så handlar det mkt om vilka krav man har och vad man strävar efter...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: ildiko
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar