I

idau

Jag har en 4 årig travare som inte kan galopp än
men det är på god väg och som inte har en aning vad form är.
Har ni några bra förslag på hur jag ska börja lite mjukt med att
få henne van vid det, för nu går hon i princip som en älg.
Haha, benen släpas efter och huvudet högt.

Är det någon som har vart med om att få hästen att vänja sig att gå i form eller något liknande ?
Tacksam för svar :D

Sv: Form

hmmm.. halvhalter,halvhalter och så några till. stadigt stadigt. lär henne rygga, några steg bakåt hjälper min ponny när hon tappar bakbenen(hon KAN ju dock gå i form redan)..rid på volt och försök ställa den, skritta på lååånga tyglar för att få hennes huvud "neråt". sen kan man ju sänka handen för att pållan ska fatta "nedåt/framåt" tänket.
BIG NONO:-såga hästen-dra ner hästen i tygeln-spänna in hästen.
detta är vad jag TYCKER ingen sanning för alla.

åh ja, å så börja i skritt.. allt måsta funka i skritt innan du kan börja med snabbare gångarter..

Börja att jobba hästen i skritt, skritta mycket offroad dvs i skogen fast utanför stigarna så att hästen får lyfta på benen och se upp för vart den sätter fötterna, även klättring är väldigt bra för muskeluppbyggnaden. Försök att mjuka upp hästen, ställ den, rid volter, serpentiner osv. allt som är lösgörande för hästen. :)

Och jag håller med föregående talare, jag tkr du ska skippa hjälptyglar osv. Ni kommer säkert hitta formen med tiden.

Har du ingen möjlighet att träna för en bra tränare eller ta hjälp av någon annan? Det är guld värt! Det är inte en dans på rosor att ta sig an en outbildad travare.

Jag har en ridtravare på 5år som jag började rida in hösten/vintern-08. Då skrittade vi bara ut, rätt ut i skogen och gjorde serpentiner runt träd för att få henne att lyssna på sitts och tygel. Det var stappligt värre att få henne att böja sig runt träden. Detta för att hon skulle bli avslappnad och sänka huvudet. När vi sedan började med traven så har det varit ute ridning. Nu hela våren/sommaren så har vi ridit ut på turer ut i skogen där vi har varierat mellan rakt på ute i skogen på lång tygel och trava på lite kortare tygel där det varit möjligt.
Nu har vi börjat rida lite dressyr för en tränare och i torsdags tog hon sina första travsteg i form. Det blev inte många, men ändå.
Vi hade ridit en bana med lite mjukgörande övningar som att flytta bakdelen och tempoväxlingar mellan halt, skritt och trav på böjda spår och raka.
Eftersom min häst är unghästvinglig och har svårt att balansera sig, särskilt på volt så ska jag hela tiden tänka stöd på yttertygel på volt och att jag ska rida volten kantig som en ått-hörning....inte rund. Och det hjälper jätte mycket. Det var en sån härlig känsla när hon sänkte huvudet i trav och hade ett lätt stöd i handen och traven bara flöt på i en härlig rytm!! :bump:

Rid mkt volter och ställ och böj hästen mkt, det är väl ungefär det som dom innan har sagt, Har själv en travare och det är det vi har jobbat med och det ät verkligen skillnad ! Man får aldrig stressa fram det och börja med att balansera upp hästen och hitta takten i gångarterna.
Hästen måste också hitta få orken och styrkan att bära sej i gångarterna vilket man får jobba med ett tag.
Hästen är ju bara 4 år och inte så mkt riden (?) så man får ju ta det lite lugnt med den (:

Kan ju slänga in en bild på vilken skillnad jag fick på min travare på ca 1 år (: (har visat bilden många gånger här men den tål att visas igen (; )

[Sista bilden är tagen förra hösten så han har utvecklats mer sen dess]

korrekt och konsekvent ridning får hästen att använda sin kropp på rätt sätt. Vad du menar med vänja vid rätt form förstår jag inte riktigt, formen kommer när man aktiverar hästen bak och har den lydig och lösgjord.
Att börja med galoppen innan hsten jobbar vettigt känns bakväny men det är ditt val. Ta hjälp av tränare så blir det rätt. Buke äa vra till mycket men kan inte ersätta en tränare.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 683
Senast: Bri
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: mily
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 123
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor