Form vid igångsättning

Iser

Trådstartare
Jag har en häst som har tappat mycket både hull och muskler.
Han har behandlats för inflammation i ett framknä och båda bakknän och jag har nu börjat rida honom lätt igen efter inrådan från veterinären.

Än så länge skrittar jag bara. Jag fick göra mer för veterinären, men jag vill gärna bygga upp honom ordentligt från grunden och med tanke på hur dåligt musklat han är känns det inte helt rätt att trava så mycket än.

Men nu undrar jag hur jag ska rida honom för att han ska muskla sig bäst. Jag rider mest ut eftersom jag inte vill rida på böjd spår än heller efter hältan. Vi rider mycket på skogsstigar där han får lyfta mycket på fötterna samt klättra lite lätt. Jag försöker hålla honom framme i så bra tempo han orkar hela tiden, så han inte bara går och slöar utan tar i med bakbenen. Rider dessutom en del barbacka.

Men vilken form är bäst att ha honom i? Han går av sig självt ganska lågt med huvudet, men även rätt långt fram. Det känns som han blir väääldigt lång och låg. Ska jag försöka korta upp honom lite elelr ska han få gå i denna avslappnade formen som han själv går i? Eller ska jobba honom mer i form? Kort sagt vilken form ska ha gå i för att jobba mest korrekt och sätta muskler?

Visa gärna bilder på hästar som går i en bra uppbyggande form.
 
Sv: Form vid igångsättning

Går hästen inte i en bra form skulle jag jobba mycket från marken med tömkörning bland annat. Mycket lättare att jobba en häst som är lång och låg i grunden och få med bakpartiet o ryggen också. Skulle jobba massor med skänkelvikningar uppsuttet fram o tillbaka över vägen.

Vad var anledningen till att han fick inflammationerna? Tex överansträngning, felridning eller annat? Viktig aspekt att ta hänsyn till oxå :)
 
Sv: Form vid igångsättning

Så länge han inte är framtung så skulle jag hålla honom lång och låg.
Men se till så att han inte skjuter över vikten på framdelen.
Varva med tömkörning kan nog vara bra också, så han får jobba med ryggen utan att belastas av en ryttare. Både på bana och, som du skrev, offroad i skogen.
 
Sv: Form vid igångsättning

Går hästen inte i en bra form skulle jag jobba mycket från marken med tömkörning bland annat. Mycket lättare att jobba en häst som är lång och låg i grunden och få med bakpartiet o ryggen också. Skulle jobba massor med skänkelvikningar uppsuttet fram o tillbaka över vägen.

Vad var anledningen till att han fick inflammationerna? Tex överansträngning, felridning eller annat? Viktig aspekt att ta hänsyn till oxå :)

Tack för svar, men det var inte riktigt svar på frågan.
Jag kanske ska tömköra med. Fast jag har inte gjort det innan, så det känns lite dumt att börja med att testa på en "sjukling". Men frågan kvarstår ändå: vilken form är den mest uppbyggande?

Vet tyvärr inte varför han fick inflammationerna. Vi är inte helt klara med utredningen än, så jag hoppas ju få lite fler svar. Han har tappat massa hull och muskler och veterinärens teori är nog att inflammationerna är en följd av dessa. Men sen är ju frågan varför han har tappat så mycket:confused:
 
Sv: Form vid igångsättning

Jag misstänker tyvärr att han går och blir lite framtung när han går sådär, det är lite därför jag undrar.
 
Sv: Form vid igångsättning

Jag skulle faktiskt variera mellan lång tygel-lägre form-högre form.
Då aktiveras man ju olika muskelgrupper och det borde ju teoretiskt sett vara bättre i längden.
 
Sv: Form vid igångsättning

Håller med Vita_N_6520, variation är nog det mest lämpliga.

Med tanke på att din häst har ont (inflamation) både bak och fram så får ju ingen del överbelastas. Du kan därför inte fokusera enbart på att jobba med att få honom bort från bogarna, för då överbelastar du ju bak. Ditt problem är lite svårare än det vanliga, där hästen har överbelastat framdelen. Så variation, är det nog det bästa.

Min häst har också en tendens att vilja vara lång och låg, jag jobbar mycket med tempoväxlingar, i skritt mestadels just nu då även min häst är under igångsättning efter skada, där han får vara lång och låg växelvis med att öka farten så att han reser upp sig själv.

Fundera helt enkelt inte så mycke på formen, utan rid, rid, rid och låt hästen få vara lång och låg lika mycket som du ber om mer fart och uppresning. Men låt bli att försöka påverka formen "manuellt", låt hästen hitta dit själv och när den gör det, återgå då snabbt till lång och låg, som en slags belöning. Det brukar löna sig bäst i längden om man låter hästen göra jobbet:)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp