Form; vad är vad? *långt*

sweet_knorven

Trådstartare
Min häst blev ett tag tömkörd av en mycket duktig tränare :bow: Hon blev så himla mycket bättre och starkare av det och såg otroligt fin och i uppförsbacke när denne tömkörde henne. Det syntes verkligen att hon arbetade och det såg ut som att hon satte mer vikt på bakbenen och samlade sig. :love:

Till saken då. Under denna perioden som hon tömkördes så red jag ett pass där vi fick öva väldigt mycket tempoväxlingar i trav, jag red lätt hela tiden. När jag sedan satte mig ner för att fatta galopp så var hästen så rund, det kändes verkligen att hon arbetade och ryggen kändes som en båge och jag vet inte (det var så länge sedan) men jag har för mig att det dessutom kändes som att hon sänkte bakpartiet och samlade sig en aning. :love:

Den här gången när jag red var det alltså ingen tvekan om att hon verkligen gick i form.

Men så blev det sommarbete och paus och sedan så har hon inte blivit kontinuerligt tömkörd av denne tränare igen. Vilket är mycket tråkigt. :cry: Sen den gången så har jag inte känt den tydliga känslan igen, att jag verkligen vet att hon går i form.
Idag red jag barbacka och då känner jag ju skillnad mot när hon har lösa tyglar och när jag arbetr henne. Men skillnaden är inte så stor. Visst det är mjukare när jag har korta tyglar men inte nämnvärt, och detta ifall hon är mjukare eller inte känner jag ju bara när jag rider barbacka. Med sadel (och utan för den delen med) så känns det däremot ibland som att hon slappnar av lite mer i ryggen och hela överlinjen.

Frågan är då, går hon på tygeln även då jag mest känner det som att hon slappnar av? Eller har hon bara gått i form på riktigt med mig en gång?

Är det så att hon är påväg att gå i form när hon slappnar av? Eller vad?

Sv: Form; vad är vad? *långt*

Ingen som vill ens försöka svara? :mad: :cry:

Ni kan väl skriva om ni inte förstår, eller om det är oklarheter på andra sätt... :cool:

Det bästa är nog att filma eller rida för en tränare. Så du verkligen vet när hästen är i form och sedan kan försöka känna hur den känslan är..
Kan du inte försöka lära dig att tömköra själv så att du kan fortsätta. Spec när du vet att hästen går så bra av d..

Att gå i een korrekt grundform handlar ju om att flytta vikten bakåt så att det åtminstonde blir jämvikt mellan fram och bak.
Om man tömkör så kan man göra det relativt lätt om man har lite koll på halvhalter och eftergifter och vändninagar.
För att kunna göra samma sak lika lätt när man rider krävs att man även har kontroll på sin balans, så att man inte råkar ge hästen dubbla budskap :smirk:

Jag tror att när din tränare renodlar hjälperna så blri det lätt för hästen att förstå. Han får en ide presenterad för sig och tänker jaha det här var ju inte så tokigt arbetssätt.

Sedan gäller det för dig att efter uppehållet på nytt presentera denna ide´och återuppväcka jaha känslan hos din häst.

Tygellängen och tygelaktiviteten är bara en del av denna ide´ resten är saker som du gör med din kroppshållning och vikt för att få henne att vinkla om bäckenet och välva ryggen mot dig.

Slappna av är bra, men det är i bäckenet det händer/ eller inte händer :smirk:

Du behöver hjälp av en tränare somkan tala om hur du skall göra för at få hästen att vinkla om bäckenet, och välva ryggen uppåt - för det är det som är att gå på tygeln rent biomekaniskt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 430
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar