Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste tydligen förtydliga mig lite
Vanligen växer hans hovar extremt lite vintertid, och hovis har sagt att 12 v ofta är ok på honom. Nu hade jag bokat in hovis tidigare, men skadan gjorde att jag blev tvungen att avboka.
Skadan var ett djupt hack tvärs över knäet, inga strukturer som senor eller skelett ska vara drabbade enligt vet, dock har det varit svullet och han har haft ont. När hovis skulle komma ut hade det blivit så mycket värre just då att han helt enkelt inte kunde stå med benet böjt som det behövs när hovis jobbar. Visade sig vara infektion i en ficka som stängts för tidigt vilket ledde till en äcklig böld som öppnade upp såret igen.
Vanligen är det ju hovis som skor av och då ser jag ju inte hur det brukar se ut. Nu var det bakskorna jag lyckades ta av, för att vara lite tydlig.
Nu såg jag ju alltså att efter att jag skrapat bort det döda sulhornet att det var väldigt mycket dött horn längst bak i hoven, och nästan inget i tån. Vilket gjorde att hovväggen var en jättehög kant ovanför sulan bak vid trakten, medan den inte alls stack ut framme i tån...
Svårt att förklara, ska fixa ut bilder när jag kommer hem. Men jag undrar alltså om det är normalt att det ser ut så när man dragit av skorna? Att det ser ut som att han bara växt i trakten?
Och kan det tyda på något om det är onormalt?
Jag tänkte mig att hovväggen borde varit lika hör över sulan runt om..
Han har varit skodd med fyrbrodd, standardskor och ringsulor(snösulor).
Hmm... Nu har det gått ca 6 veckor sen mina skoddes fram, och den ena har hovväggen redan börjat "puta ut" lite på, utanför skon om man säger så.
Vilket är då mest sannolikt? Att hoven växt så mycket att det börjar vara dags att sko om, eller att hovslagaren trångskott lite så det börjar "puta ut" minsta lilla hoven vill bredda sig igen?![]()
Går ju omöjligt att säga utan att ha sett det hela.
Endera har du en häst med sådan hovtillväxt att det inte går att ha alltför långa skointervall, och enda 'felet' är att intervallet är för långt, hästen skulle skotts om vid 5 veckor.
Eller så är det trångskott, då skulle det också skotts om iofs, men där skulle ju det hela kanske kunna 'avhjälpas' med mer utlägg.
Eller så är det helt enkelt så att din hästs hovar flyter ut på ett onormalt sätt, och man bör kika på hur verkningen i botten är samt hur hästen belastar/mår.
Jag ser det sällan som ett 'fel' om hästen inte kan gå den skoperiod JAG har bestämt. Utan då är det jag som ligger fel i period (såvida det inte är trångskott givetvis). Och det är 'bara' att korta perioden och se glad ut. HÄSTEN talar ju om vilket intervall den behöver ligga på. Sex veckor är ett tämligen normalt intervall?