Form på hoven efter avskoning?

skuggi

Trådstartare
Jag tog igår av bakskorna på min valack, har gått ca 10 v med dem.
Vi behöver inte gå in på orsakerna varför nu, och en utbildad hovis ska snart kolla på honom.

Men min fråga är nu att jag undrar lite om man kan läsa något av undersidan på hoven såhär när man just skott av?

Han hade såklart en massa dött sulhorn som jag skrapade loss överallt.
Då ser jag att vid trakterna blir det en kant på typ nästan 1,5 cm, men denna kant minskar sedan framåt för att i tån vara helt borta, och där ser snarare sulan ut att vara i marken så att säga...
(ska se om jag kan fixa upp några bilder)

Jag som amatör undrar om det här betyder att han typ bara växt till i trakten under dessa 10 veckor?
Eller har hovis "tagit för mycket" i fram redan vid skoningen och för lite i trakten?
Om det är så att det verkar som att han har växt mest i trakten, vad skulle det tyda på i så fall?

Han har knappt blivit riden alls under denna period då han varit skadad, har gått på lösdrift dock.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Form på hoven efter avskoning?

Eftersom jag inte riktigt förstår vad du menar, så har jag inget svar
Ville bara säga att 10 veckor inte behöver vara någon panik !

Hej från hambo

Jag tog igår av bakskorna på min valack, har gått ca 10 v med dem.
Vi behöver inte gå in på orsakerna varför nu, och en utbildad hovis ska snart kolla på honom.

Men min fråga är nu att jag undrar lite om man kan läsa något av undersidan på hoven såhär när man just skott av?

Han hade såklart en massa dött sulhorn som jag skrapade loss överallt.
Då ser jag att vid trakterna blir det en kant på typ nästan 1,5 cm, men denna kant minskar sedan framåt för att i tån vara helt borta, och där ser snarare sulan ut att vara i marken så att säga...
(ska se om jag kan fixa upp några bilder)

Jag som amatör undrar om det här betyder att han typ bara växt till i trakten under dessa 10 veckor?
Eller har hovis "tagit för mycket" i fram redan vid skoningen och för lite i trakten?
Om det är så att det verkar som att han har växt mest i trakten, vad skulle det tyda på i så fall?

Han har knappt blivit riden alls under denna period då han varit skadad, har gått på lösdrift dock.

Tacksam för svar! :bow:

Ja man kan läsa av att hästägarn eftersatt hovvården.
10veckor! MER fackta annars blir det gissningar.

[
Lugn, 10 veckor under vintern är inte speciellt mycket. I övrigt begriper jag ingenting av vad ts menar.

Sätt nu inte griller i hästfolket. Blir lätt 10-16 v för att hovis sa att det går bra på vintern.
ts inkommer nog m bilder. Skadan skulle oxså underlätta.

Äh, man måste väl kunna säga till vuxna människor att 10 veckor på vintern är OK, utan att de glatt går hem och låter skorna vara kvar 16 veckor?
10 veckor ÄR helt ok. Mer är onödigt, men vissa hästar växer ju extrem-lite på vintern. Det måste man ju som hästägare kunna se själv?...

Äh, man måste väl kunna säga till vuxna människor att 10 veckor på vintern är OK, utan att de glatt går hem och låter skorna vara kvar 16 veckor?
10 veckor ÄR helt ok. Mer är onödigt, men vissa hästar växer ju extrem-lite på vintern. Det måste man ju som hästägare kunna se själv?...

Hmm... Nu har det gått ca 6 veckor sen mina skoddes fram, och den ena har hovväggen redan börjat "puta ut" lite på, utanför skon om man säger så.
Vilket är då mest sannolikt? Att hoven växt så mycket att det börjar vara dags att sko om, eller att hovslagaren trångskott lite så det börjar "puta ut" minsta lilla hoven vill bredda sig igen? :p

Ja det kan man tycka, men så är inte verkligheten jämt. Då skulle ju många frågor på forumet enligt mig inte finnas.

Hmm... Nu har det gått ca 6 veckor sen mina skoddes fram, och den ena har hovväggen redan börjat "puta ut" lite på, utanför skon om man säger så.
Vilket är då mest sannolikt? Att hoven växt så mycket att det börjar vara dags att sko om, eller att hovslagaren trångskott lite så det börjar "puta ut" minsta lilla hoven vill bredda sig igen? :p

Hovväggen växer hela tiden. Så ja det är dags att ringa hovis så att han får verka och sko om hästen.

Måste tydligen förtydliga mig lite :o

Vanligen växer hans hovar extremt lite vintertid, och hovis har sagt att 12 v ofta är ok på honom. Nu hade jag bokat in hovis tidigare, men skadan gjorde att jag blev tvungen att avboka.

Skadan var ett djupt hack tvärs över knäet, inga strukturer som senor eller skelett ska vara drabbade enligt vet, dock har det varit svullet och han har haft ont. När hovis skulle komma ut hade det blivit så mycket värre just då att han helt enkelt inte kunde stå med benet böjt som det behövs när hovis jobbar. Visade sig vara infektion i en ficka som stängts för tidigt vilket ledde till en äcklig böld som öppnade upp såret igen.

Vanligen är det ju hovis som skor av och då ser jag ju inte hur det brukar se ut. Nu var det bakskorna jag lyckades ta av, för att vara lite tydlig.

Nu såg jag ju alltså att efter att jag skrapat bort det döda sulhornet att det var väldigt mycket dött horn längst bak i hoven, och nästan inget i tån. Vilket gjorde att hovväggen var en jättehög kant ovanför sulan bak vid trakten, medan den inte alls stack ut framme i tån...

Svårt att förklara, ska fixa ut bilder när jag kommer hem. Men jag undrar alltså om det är normalt att det ser ut så när man dragit av skorna? Att det ser ut som att han bara växt i trakten?
Och kan det tyda på något om det är onormalt?
Jag tänkte mig att hovväggen borde varit lika hör över sulan runt om..

Han har varit skodd med fyrbrodd, standardskor och ringsulor(snösulor).

Förresten ska jag kanske lägga till att jag sagt till hovis att jag tyckt att han varit lite trång i trakten, och då har hon i två skoperioder lagt ut skon ganska rejält i bak.
Kan det stimulera trakten att växa till extra?

Hovväggen växer hela tiden. Så ja det är dags att ringa hovis så att han får verka och sko om hästen.

Japp, hovis kommer på måndag! ;)
Är bara lite paranoid angående att "trångsko" så jag funderar på om man kan se det på någe vis.

Är det en Nordis så är det fullt normalt:angel:

Förresten ska jag kanske lägga till att jag sagt till hovis att jag tyckt att han varit lite trång i trakten, och då har hon i två skoperioder lagt ut skon ganska rejält i bak.
Kan det stimulera trakten att växa till extra?

Svar ja det kan bli så, eller rättare sagt det ska bli så eftersom annars är ju utlägget meningslöst.

Hoz: Det är en islänning

Boj: Jaha, så trakten växer extra på höjden om man lägger ut skon i bak?
Jag trodde den bara skulle... bredda sig lite mer...
Hmm.. borde vi i så fall inte haft lite kortare skoperioder just när vi håller på med breddningen? Det sa hovis inget om...

Islänningar har ju erkänt svårt för att växa i trakten, och om de gör så brukar det sällan ske med en vansinnig hastighet. Oftast växer de snudd inte alls, men skjuter tån framför sig istället. Visst är ett utlägg till för att vidga trakten också, men för att vidga den måste det finnas nytt att vidga. Det är inte säkert att din hovis räknade med kraftig tillväxt, eftersom det i normala fall inte blir någon.

Tjohopp, det där blev nog luddigt.:o

Där ser man :) hade jag ingen aning om heller, att de har svårt att få tillväxt i trakten...
Jag tycker nog båda mina växer ganska mycket i trakten... Undrar om vi inte tänker på samma sak när vi pratar tillväxt i trakten?

Ska som sagt lägga ut lite bilder så får vi se om han "växt i trakten" eller bara "skjutit tån framför sig"

Vet du varför de har svårt att få trakten att växa? Är det just isisar bara?

Om det enbart handlar om islänningar tänker jag inte uttala mig om, eftersom det vet jag inte. Här bör nog våra hovisar var mer informerade än jag, men det är sällan de växer jämnt över hoven. Min erfarenhet av de hästar jag ägt och de jag har haft kontakt med på nära håll, är att de växer mer från halva hoven och framåt. Oftast krävs mer verkning framtill och i tå, medan trakter bara behöver en springande rasp i ett tag.:eek:

Jag har däremot en häst som växer rakt upp, här växer trakten i samma takt som den övriga hoven vilket gör att hoven ser ut som en tegelsten vid skodags.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hästvård När jag fick hem hästen som ettåring hade han blåmärken från kronranden hela vägen ner på alla fyra hovar (har för mig att framhovarna...
2
Svar
25
· Visningar
5 900
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 897
Senast: skuggi
·
Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 746
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka