Form i de lägre klasserna.

M

Molly80

Jag förstår att kravet på samling ökar i takt med klassernas gradering. Jag brukar titta på sändningarna på TV, där det finns expertkommentatorer man kan lära av.

Nu undrar jag över de lägre klasserna istället. För mig är from LA och uppåt "svårt". LA:1 hoppas jag kunna rida någongång, det verkar skilja lite mellan det och de övriga LA-programmen?

Nu rider jag LC och LB.
Vad är kraven på formen i LC? i LB?

Måste hästen gå på tygeln i LC?
Eller kan man få en 6:a på momentet ändå? En 5:a? Eller är allt ÖT en 4:a eller lägre även i LC?

I LB har jag fått uppfattningen att det finns ett krav på att hästen ska gå på tygeln, men om än en ganska låg form? En vanlig "träningsform"?

Och att det är jättestor skillnad mellan LB-form och LA-form?

Är det någon som tävlar högt själv (minst etablerad i LA) som vill säga vad ni har upplevt genom klasserna?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Form i de lägre klasserna.

Så ser det inte ut när jag rider LB...:bow:

Hmm, undrar hur jag ska förklara mig...

Ex. Om en GP-ryttare red sin GP-häst i GP-form men styrde runt ett LB-program, vad skulle de få för poäng på formen? 8, 9 eller 10 för att hästen är bärig, eller lägre eftersom det är en för hög form för LB?

Vad tror du om frågorna nedan?

Måste hästen gå på tygeln i LC?
Eller kan man få en 6:a på momentet ändå? En 5:a? Eller är allt ÖT en 4:a eller lägre även i LC?

Hästen kan inte utföra rörelserna ens i en LC korrekt om den inte är mellan hand och skänkel, dvs "på tygeln".

Och det betyder max 4:a va? För 5 är väl "med tvekan godkänt"...

Se det såhär...

Formen i ett program styrs av rörelserna i det, det är därför rörelserna finns där, för att "testa" om formen håller. Tex. i en LC ska hästen kunna göra stora volter, länga steget i trav (och galopp?), göra halt, gå rakt fram osv. med bibehållen form, takt, tempo. En häst som inte går på tygeln kan inte lägga ens en volt med godkända poäng, då formen och spårningen och formen i sidan osv. inte kommer kunna bibehållas. Vidare i LB höjs ju kraven, mindre volter, större krav på steglängdsökning, snabbare växlingar mellan rakt och böjt spår osv. I LA, skänkelvikning, ryggning, enkla byten osv osv osv. Så när din häst går i en stadig form, med bra takt och korrekt eftergift i sidan på böjda spår och spåra både på rakt och böjt spår genom ett LC-program, DÅ håller den måttet för just den klassen.

Sen beror det ju alldeles på vilka poäng man vill ha...och alla domare dömer ju olika. Vissa drar av för "för avancerad" form i låga klasser, men de flesta domare (som jag har pratat med) tycker att det är fel.

I LC-programmen sätts poäng på:
Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet) och tempo
Hästens form (eftergift på tygeln)
Ryttarens sits och hållning
Ryttarens inverkan (korrektheten i och effekten av hjälperna)
Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna och programlinjernas följande)

LB - Msv B, lagprogram för ponnyallsvenskan och ponny Lätt A sätts poäng på:
Gångarter (frihet, renhet och regelbundenhet)
Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)
Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad)
Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna
Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, programlinjernas följande)

Liknande trådar

Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·
Dressyr Nyfiken varför? Har under denna vår/höst 09 varit ute och tävlat lite LC /LB på min 5åring... Hon går in gör alla rörelser på rätt...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 014
Senast: Donnatello
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
D
Dressyr satt och läste igenom lite gamla dressyrprogram från "förr i tiden" när jag red min underbara lilla pålle :love: som jag inte har kvar...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka