Form (arbete) = tappar stöd på tömmen?

Beppo

Trådstartare
När jag nu har börjat jobba min lilla shettisdam lite mer och börjat pressa henne till att använda bakdelen lite mer aktivt och under sig har hon börjat att inte ta stöd på ena tömmen och dra sig utåt. försöker lägga pisken på bogen för att stoppa henne men det fungerar inte alls.

att korrigera med tömmen fungerar inte heller.

I ridhuset när vi var o tränade så fungerade det jättebra. Dock körde vi då på volt men även rakriktning, i dag provade vi på grusväg.

Försöker hon komma undan eller är det så jobbigt för henne att hon inte orkar gå rakt? :confused:

Vad gör vi för fel? Eller snarare, vad gör jag för fel? :confused:

Hjälp mig att fundera! :D

Sv: Form (arbete) = tappar stöd på tömmen?

Ett tecken på att det är jobbigt är ju att de smiter undan eller/och saktar ner/alternativt flyr. Biter fast i bettet eller tom kickar åt en.

Pisken är ju ett ypperligt hjälpmedel för att korrigera bogen.
Skjuter hon bog, tar bettet, är det antagligen för att motsatta bakben inte orkar. Och orkar det inte då är det ju egentligen mera träning hon behöver, mera klättring, mera hörnpasseringar, mera galoppfattningar och tempoväxlingar för att fånga upp det dära bakbenet, som till sist kommer jobba MED dig och erbjuda en längning av steget med bibehållen form. De stunderna är ju få, så begär inte för mycket av henne alls.

Du tränar för tränare om jag uppfattade dig rätt. Kanske ska du jobba järnet för att bygga upp styrka så att du till nästa träning kan genomföra allt igen på både böjt o rakt spår med lite lätthet?

Jo är det jag funderat på - att hon tycker att det är jobbigt så att hon försöker fly.

Försöker använda pisken men tycker itne att det gav något resultat...ska testa igen fast på inhägnat område där hon kan ta stöd av "väggen"

Det är just lägningen av steget och formen jag vill åt, hittils har hon gått som en hösäck med lång kropp och bakbenen långt efter sig. Vi har precis börjat jobba på formen och det gick jättebra då vi körde för tränare för två veckor sedan. Självfallet begär jag inte för mkt av henne då jag ser att hon tycker att det är jobbigt!

Vi får prova att koncentrera oss på styrkan... Tyvärr så har vi nästan bara raka grusvägar att köra på då vår "köråker" i dagarna blivit uppplöjd *morr*

att bygga upp styrkan tills om några veckor kanske är för optomistiskt men vi kanske kan komma en bit på väg?

tack för tipsen snigelfarmor!

Någon mer som har några funderingar?

Här kommer ett sånt där onödigt inlägg ;P :D

Jag kör ett 20 russ och han skjuter oxså ut ena bogen. Det gör han för att han inte orka dra med den andra sidan utan i detta faller bara dra med höger bog så när jag ska ställa höger så går det inte. Han orkar helt änkelt inte.

Men lösning på vårat problem är att när vi tränar inför ett tävlings år, börjar vi med styrke träning då vi vet att han är starkare i höger sidan så börjar vi med att försöka få han rakställd så att han börjar dra lika mycket på båda bogar (brukar ta 2 veckors hård träning i skogen) och sen därifrån börjar vi i skogen att ha honom rättstäld i svängarana och sen när vi märker att det börja funka att ställa honom åt båda hållen börjar vi på banan och tränar ren dressyr träning.

Du ska egentligen peta på honom i motsatt sida bakben, det är den som rätar upp bogen fram. Oftast.

Har själv haft en som tom tog kortare baksteg med höger bak och gick o var stel i vänster töm fram i munnen. Henne blev vi ordinerade såhär av tränare:

I hörnpasseringar, DRIIIVV!!!! sen ner i tempo igen, och håll på så. Så att bakbenen aktiverades i hörnen där samlingen kommer naturligare än på rakt spår.
Ute i naturen var det POWERSKRITT som gällde. Jag fick driva driva driva skritten och peta med spöet på bakbenet. Mycket klättring och mycket åttvolter för att bygga upp balansen och så att hon i krysset på åttvolten fick ta för sig med det andra bakbenet.

Det var väldigt tydligt att när jag petade med skänkeln eller spöet på bakdelen/motsatt sida så lossnade munnen.

En annan bra övning är tömkörning.
Man gör halt, och fram i trav eller halt, ryggar några steg o fram i trav. Då jobbar bakkärran! Och man får en mycket uppmärksam häst!

jo det låter ju vetigt :) man kan ju alltid prova men våran "metod" fungera för oss :)

Din metod och min metod är väl samma :) :) :) bygga upp så man vet vad man kan kräva av en lat ponny!

I hörnpasseringar, DRIIIVV!!!! sen ner i tempo igen, och håll på så. Så att bakbenen aktiverades i hörnen där samlingen kommer naturligare än på rakt spår.
Ute i naturen var det POWERSKRITT som gällde. Jag fick driva driva driva skritten och peta med spöet på bakbenet. Mycket klättring och mycket åttvolter för att bygga upp balansen och så att hon i krysset på åttvolten fick ta för sig med det andra bakbenet.

Problemet med min shettis är att hon är långt i från lat utan har sån energi att jag har svårt att få henne att skritta lugnt när vi är ute. Oftast småtravar hon och är svår att hålla i bra tempo. enligt Sess så finns abra en växel och det är full fart framåt. :D

Driva på bakbenet ska jag testa, nu när du säger det så låter det väldigt logiskt.

En annan bra övning är tömkörning.
Man gör halt, och fram i trav eller halt, ryggar några steg o fram i trav. Då jobbar bakkärran! Och man får en mycket uppmärksam häst!

Detta ska jag absolut prova på, även köra åttvolt utan vagn eftersom vi itne har något bra ställe att köra dressyr på med vagn.

Att få henne rakställd är inga problem, det fungerar fint.

Att köra rakställt är det svåraste som finns, är du säker på att det verkligen är lika fördelat arbete på alla fyra benen och att hon går jämnt framåt?

Det är skitsvårt att köra shettis tycker jag, för det är så små marginaler på rätt o fel. Lättare på en stor häst där man känner mera i varje steg :)
Jag gratulerar dig till en pigg shettis, det är ju sååå mycket roligare att jobba tillbaka dem än att behöva driva!

Jag tror du har fler problem!
1. Den följer inte med innertömmen
2. Drar utåt för att hästen är vek i inner sida
3. Kusken har ostabil ytterhand och kan inte stödja hästen från utsidan.
Att trycka på det motsatta bakbenet försvårar bara att få hästen rak. Hästen måste enbart köras från utsidan i det varv som den drar åt. Dvs om bogen faller ut till vänster i höger varv så skall hästen drivas på vänster sida. Vänstertömmen skall vara sträckt och stadig HELA tiden. Halsen skall hållas rak och innertömmen skall hela tiden visa att hästen skall vända.
Man tror ofta att det beror på styrkan men jag kan säga att det lika ofta är teknik hos kusken som saknas. Om hästen är väldigt framåt så skulle jag vara försiktig med att använda pisken och försöka köra mer med tömmen.
Du kan oxså försöka jobba hästen utåtställd i det varvet den faller åt, allt för att få in bogen. Om hästen är som jag skrev ovan så kör i höger varv på ridbana el ridhus ställ hästen utåt mot väggen för att få den rak, väggen hjälper till att hålla imot. När du kommer förnära så styr du ut med innertömmen så hästen hamnar tillbaka på spåret och provar att ställa utåt igen. Du kan behöva styra in varannan meter i början men efter hand kommer sträckan att förlängas. Detta är ett jätte bra sätt att se om hästen följer med tömmarna. När övningen fungerar mot väggen kan den flyttas in och göras några meter innan för spåret. Det fungerar även att köra på detta sätt på vägen med ett dike som hjälp. Tänk på att det är viktigare att hästen går att korrigera med töm hjälp än att den bara flyttar undan för pisken. Pisken skall sedan vara en hjälp till tömhjälpen och inte tvärt om.
/M

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 519
Senast: Urigurien
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 174
Senast: Hemlig21
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka