Förlossningsfång

K

knyttet

Aldrig går saker som de ska! :(
Stoet fölade i lördags morse, det gick iallafall bra, fölisen är stark och fin. Sen släppte inte efterbörden och efter flera timmars väntan så kom till slut veterinären och sprutade stoet. Då släppte efterbörden direkt. Stoet fick behandling med tanke på ev livmoderinflammation och verkade må bra. Fölis fick diarré p.g.a sprutan stoet fick...men han verkar må bra ändå, diar och har ingen feber.

Igår e-m tyckte jag att stoet verkade lite tröttare. Några timmar senare såg hon halt ut och raglade när hon gick (sneddade med bakdelen). Ingen feber men varm i hovarna och puls. Ut med veterinären igen (självklart på jourtid, vad ska man annars använda sina slantar till). Han trodde på förlossningsfång, som kom sig av att efterbörden satt kvar för länge. Hon ska äta butta och gå på mjukt underlag...
I morse hade hon lite feber och har jätteont, kan knappt gå utan raglar på snedden för att försöka att avlasta.

Har nån här erfarenhet av förlossningsfång? Veterinären visste inte så mycket och jag känner mig jätteorolig över hur allvarligt det kan vara!? Jag måste ju ha fått ut veterinären tidigt ändå, alla symtom kom akut. Man hoppas ju att det ska vara positivt att behandlingen satts in så tidigt iallafall.

Hade det varit foderfång hade veterinären rekommenderat att jag satte henne på svältkost den närmaste tiden, men nu sa han att eftersom det är förlossningsfång och hon dessutom ger di så kan hon gå på gräs ändå, fast det är inte bra!? :confused:
Han kunde inte råda mig om jag skulle ha henne i stallet på mjuk bädd eller ute i gräshagen heller, det verkar som att veterinären var lika osäker som jag.
Jag har släppt henne i en liten gräshage med dåligt bete idag och gett henne hö som komplement istället.

Nån som har erfarenheter att dela med sig av, jag är så orolig för stoet! :(

Jag har bara andrahandsuppgifter, då en av mina bekanta höll på att mista ett av sina ston i förlossningsfång (hon hade nästan gett upp), den hästen fick jäst och olja för att försöka få igång systemet och det lyckades faktiskt.

Jag vet att de hade henne (liggande) utomhus på dagarna och inne på nätterna.

/// ghost

Distriksveterinären var ute igår f-m igen, för stoet blev bara sämre, höll nästan på att ramla omkull när hon skulle röra sig. Veterinären visste inte vad man kunde göra mer och tyckte att stoet behövde röntgas och tas fler prover på, för att kontrollera att inte nåt annat är galet också, så vi körde henne till Skara igår e-m. Där står hon kvar nu och jag hoppas verkligen att de kan hjälpa henne... :(

Usch så trist. Min körlärare fick ett döfött föl och stoet fick förlossningsfång, tyvärr så gick det inte att rädda det stoet. Håller tummarna för ditt sto. Hon står iallafall i rätt händer nu.

Igår (ons) hade de undersökt stoet och konstaterat livmoderinflammation. Om jag förstod det rätt (har en obegriplig islänning till veterinär) så orsakar det att toxiner går ut i blodet och har gjort att stoet fått fång. Nu går hon på en rejäl dos smärtstillande, för hon vill inte stå upp längre. De har inte kunnat röntga hovarna på henne ännu, för hon kan inte gå till röntgen. Ingen kan eller vill säga nåt om prognosen innan hon är röntgad...
Jag vet inte vad det värsta skräckscenariot kan vara; att stoet måste avlivas och jag står här med en moderlös fölunge eller att stoet klarar sig men aldrig går att rida igen... :(

Det enda positiva just nu är att fölet verkar må bra, fast jag är inte så glad åt att han står i en box hela dagarna. Han är fortfarande vek i sina haser och behöver ju röra sig på hårdare underlag för att räta upp sig. Stoet får bara stå på mjuk bädd så då blir det samma för fölis...

Nu väntar jag bara på att de ska kunna röntga stoet...är jätteorolig... :(

Usch vad jag lider med dig. :cry:
Det är ju vad man fasar för, att nått ska hända med stoet.
Skönt, trots allt att fölungen mår bra iaf.

Håller tummarna för att det kommer och ordan sig tillslut, att hon blir bra.

Jag undrar oxå hur det går med henne??

Vi håller alla tummar och hovar för er!

Hejsan!
Hur har det gått med hästen???

Jag har íngen erfarenhet av förlossningsfång.. däremot hade vi ett halvblodssto för ca 12 års sen som fick tarmvred o livmodersframfall... tyvärr klarade vi inte stoet..

Jag hoppas verkligen att det går bra med ditt sto och fölet.

Vårt ena sto står även hon inne i Skara.. fick gaskolik förra fredagen, blev opererad... Tack o lov verkar det som om den värsta krisen är över..

Håll oss uppdaterade!

*Tröstkram*

Tack alla för uppmuntran! :)

Stoet är kvar i Skara. Efter helgen verkar hon något bättre, tycker veterinären. Hon får fortfarande en hel del smärtstillande, men när hon fått det är hon iallafall uppe och går lite och verkar piggare. De har inte kunnat röntga henne ännu, så prognosen är osäker, men det verkar iallafall som att de ska klara henne. Innan var risken för avlivning stor, men nu verkar veterinären lite mer hoppfull. Det är inte aktuellt att få hem henne än, men jag har iallafall fått nytt hopp om att hon ska bli bra igen! :)

Fölis mår bra och det är ju skönt, men vad konstigt det känns att inte ha sett honom på hela veckan, han var ju bara 3 dygn när jag körde iväg dem till Skara!

Hoppas, hoppas att allt går bra nu då!! Tummar hålls så länge det behövs!
Härligt att fölis mår bra iallafall! :)

Det hjälper nog med alla hållna tummar! :bow:

Igår fick jag hämta hem sto och föl från Skara! Stoet är ju inte bra, men hon har blivit bättre de senaste dygnen, så veterinären tyckte att jag kunde fortsätta behandlingen hemma. Hon var röntgad och hade 5 graders hovbensrotation båda fram, men enligt veterinären så är det så lite att det inte behöver påverka. Hoppas!

Fölisen hade växt en del under den här veckan som jag inte sett honom och han var jätteenergisk och sprattlig, för han har ju inte varit ute ur boxen på hela veckan, stackarn!
Nu är det fortsatt boxvila som gäller för stoet, men nu när jag har dem hemma så kan jag ju iallafall se till att fölet får röra sig varje dag. Han har så krokiga bakben, så han behöver nog röra sig för att muskla och räta upp sig. Annars är han jättefin! :) Mitt sto fick ett föl e.Lovin -02 också som Christina och Lennart sålt till travet nyligen och de säger att min lille är storasyster upp i dagen! Fast han ska nog inte bli travare iallafall... :p

Åh, vad skönt att du har fått hem dem! Det måste kännas underbart! :)
Hoppas hon repar sig nu då!

Hi, hi! Klart han är sprattlig lillen! Det blir nog skoj för honom att få röra på sig nu! :D Han rätar nog upp sig snart, ska du se.

Du får ta fler bilder på honom nu då och visa! :idea:

Förresten, hur länge ska stoet stå på boxvila?

Stoet ska stå på boxvila ca 2-3 veckor eller tills hon blir mer eller mindre smärtfri, då kan hon få gå ut i en liten hage (utan gräs). Munter sommar! :crazy:

Jag ska se om jag kan lägga upp fler bilder på lillkillen, lägger dem på avel då! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023