Sv: Förlossningar!
KL
Kommer vara väldigt mycker mer orolig inför nästa förlossning, OM det blir någon. Graviditeten löpte ganska smärtfritt med någon blödning som undantag. Förlossningen startade helt normalt vid 11 på fm efter att varit på överburenhetskontroll på morgonen och hennes undersökning satte troligen igång det (skulle blivit igångsatt dagen efter annars) och vid 21 åkte vi in. Under natten hände det alldeles för lite!!!
Allt blev en mardröm pga 3 faktorer:
1) sonen låg snett mot "utgången" och kom alltså inte ut helt enkelt
2) han låg också med ansiktet först och roterade inte som han skulle
3) jag var värksvag. Kan ha berott på ovanstående, men det är inte säkert. Inte ens starkaste droppet hjälpte speciellt.
Hade krystvärkar från 0700 utan resultat. Hade lustgas, sterila kvaddlar och akupunktur under natten, ingenting från kl 07. Lustgasen hjälpte till vis del men inte det andra. Sonen stod och stutsade, livmodern tryckte ut honom men han låg fel och kunde inte komma ut, blev ihopryckt liksom.
Kl 11 fick jag 2 h till på mig, sen antingen snitt eller sugklocka. Då grät jag efter snitt eftersom det inte hände någonting. Vi jobbade och jobbade, ändrade ställningar och for runt som tokar i rummet men det hände
ingenting. .
Till slut fick bm för sig att trycka tillbaka sonen och då kom han rakt på och det satte fart på krystvärkarna. Han kom sen naturligt strax efter 12. Jag sprack massor både ut- och invärtes och har fortfarande problem (5,5 månad senare).
BB har sen konstaterat att de gjort fel under natten. De borde observerat att det hände för lite och satt in åtgärder tidigare. Jag önskar också att någon kunde förberett mig på vilka problem man kan få efteråt.
Summa summarum: jag var helt lugn inför förlossningen, tänkte att det är att go with the flow och lita på personalen. Nu vet jag bättre.... Mina stygn (som de inte ens räknade) kan dessutom ge problem vid ev nästa gång.
Ursäkta längden!