H
humlanotrocadero
Sv: Förlossningar!
Hur i hela friden kan man vilja genomlida det du beskriver igen
Låter som en mardröm man inte kan ta sig ur i mina öron
Jag födde för 6 dgr sedan, min förlossning var snabb och enkel och jag skulle utan tvekan göra det igen.
Söndag em fick jag magknip utan dess like, nån timme senare fick jag diffusa värkar som kom med 5 - 15 minuters mellanrum. Inga onda och jag var då osäker på om det var värkar, svärt och veta då man aldrig upplevt det förr. Nu i efterhand vet jag att det var det.
Ringde förlossningen vid midnatt, hon sa åt mig att ta en varm dusch och sedan höra av mig om det ej släppte. Väl i duschen spydde jag som jag aldrig gjort annat och hade rännskita, värkarna släppte och jag fick sova hela natten. Trode då att jag kanske åkte på magsjuka.
Men måndagmorgon drog det igång på allvar vid 9 tiden, regelbundna värkar med 7 minuters mellanrum i ett par timmar, sedan med 5 minuter emellan och då ringde jag förlossningen. Hon bad mig avvakta 2 timmar och ringa igen då. Dock gick vattnet en timme senare, vid 14 tiden, så vi ringde igen och åkte sedan in. Var inne vid 15.30, jag var då redan öppen 5 cm. Bebisen låg dock väldigt högt upp och var som jag visste sedan innan ej fixerad så BM trode det skulle dra ut på tiden.
Gjorde det dock inte, ett par timmar senare var jag helt öppen och det var dax att börja krysta. Vilket jag tyckte var rena himmelriket. Dom sista värkarna var fruktansvärda, fy vad ont det gjorde. Men att krysta var som sagt bara härligt. 18.49 föddes våran lilla guldklimp, 10 timmar från första regelbundna värk tills det var klart. Så det gick fort som sagt.
Använde ingen smärtlidring, provade lustgas, men det hjälpte inte ett dugg, märkte ingen skillnad alls av den. Är fruktansvärt spruträdd och ville helst slippa något sådannt och det gjorde jag. Såhär i efterhand hade jag nog inte klarat dom sista värkarna utan smärtlidring om det dragit ut på tiden, men nu gick det så fort så det gick bra ändå. Både spydde och sket på mig då under dom sista värkarna, så ont gjorde det.
Sprack ingenting heller, efterbörden kom ut inom 15 minuter och jag har inte haft några eftervärkar alls.
Hur i hela friden kan man vilja genomlida det du beskriver igen
Låter som en mardröm man inte kan ta sig ur i mina öron