Förlossning för ryttare utan smärta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Nu kommer ett par funderingar, man har ju lite tid att klura på både det ena och det andra! :smirk:
Först: har ryttare svårare förlossningar pga ridningen, och är det i så fall tokigt att rida på slutet? När ska man sluta? Blir musklerna för starka så att man lättare spricker? Vad tror ni? Jag har hört både för och emot.

Sedan: kan man föda utan smärta och utan att spricka med hjälp av psykoprofylax? Jag har precis läst lite i Anna Wahlgrens bok, och hon verkar mena att hon fött nio stycken eller vad det nu är utan smärta. Hon hävdar att man krystar på fel sätt om man gör som vissa barnmorskor säger, dvs "bajsar" ut barnet.

Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Tror inte ridningen har någon som helst betydelse utan mer hur du ser ut som människa. Jag låg 25 timmar och min mamma likaså när hon fick mig. Jag är hästtjej och mamma är livrädd - hon kan inte ens gå in i ett stall.

Jag skulle inte har något smärtlindande förutom akupunktur och ev. lite lustgas. Jag skulle slappna av i varmt vatten (dock inte föda i vatten) och jag skulle andas enligt joga... när jag hade legat med värkar över ett halvt dygn gav jag totalt upp och då fick jag endorfiner i ryggen och mötte himelriket. Värkarna försvann men jag kunde ändå följa med sammandragningarna. Då kunde jag också få sova några timmar och samla krafter.

Det behövdes för sista timmen hjälpte nämligen ingenting och jag ville helst stiga upp och gå därifrån. Det var det mest jävl. jag varit med om. Tror jag ialla fall men om du frågar mig idag så minns jag inte smärtan. Mother nature är verkligen fantastisk för du minns verkligen inte hur det var... nu ser jag fram emot till att kotte nr 2 ska komma - när den nu gör det.

Jag har också fått höra ibland att hästtjejer skulle ha jobbiga förlossningar för att vi har muskler "där ingen annan har muskler"... men det verkar mest vara skrönor.

Jag läste någonstans om en barnmorska som sa att det väsentliga är att man lär sig att slappna av. Har man stark bäckemmuskulatur men klarar att slappna av när det behövs kommer det bara att vara till nytta. Däremot om man spänner sig och håller emot så blir det ännu svårare om man har mer muskler att hålla emot med... det säger sig ju självt egentligen.

Så var glad åt dina muskler men träna avslappning och andning! :-)

Min grannes dotter hade en mardrömsförlossning...

Först kom de inte fram till varför, men sen kom de på att det var för att hon hade ridit till åttonde månaden. Hon hade alldeles för starka muskler runt bäckenet, så barnet kom knappt ut... Men resten av magmusklerna (de övre) borde väl bara vara en fördel om de är starka?

Men sen tror jag att det är väldigt individuellt med. Bara för att hon hade problem med det tror jag inte att alla som rider får det.

Detta är ingen skröna iaf, så mycket vet jag!!

Om man rider klasissk dressyr slipper man "work-out-"musklerna som man får av annan ridning :idea: . Bättre för hästen dessutom :idea: :idea: .

Jag kommer rida så länge det går och jag tänker ha en lugn och trygg förlossning med hanterbar smärta.

Inte en skröna såtillvida att hennes förlossninginte var jobbig, men jag tycker ändå det lät lite godtyckligt att det skulle berott på hennes ridning faktiskt. I så fall skulle ju alla ryttare ha tuffa förlossningar, och det är ju inte sant.

Jag diskuterade detta med min förlossningsläkare efter som elin inte ville komma ut... Han ansåg att det var väldigt svårt att säga om någon slags "träning" var bättre eller sämre för förlossningens skull utan det berodde snarer på hur man var byggd och hur pass man slappnade av och lät kroppen arbeta.
Sen är det självklart lättare att orka med en långdragen förlossning om man har lite flås och muskler innan...
Sen kan de små liven i magen ställa till problem oxå... På mig trodde de att min livmoder inte "jobbade rätt" men vid akutsnittet kunde de konstatera att livmodern hade jobbat precis som den skulle men lilla fröken var allt för nyfiken och försökte komma med ansiktet först...

Missemyran skrev:
Om man rider klasissk dressyr slipper man "work-out-"musklerna som man får av annan ridning :idea: . Bättre för hästen dessutom :idea: :idea: .

Jag kommer rida så länge det går och jag tänker ha en lugn och trygg förlossning med hanterbar smärta.

Work-out muskler?? Det är ju musklerna långt inne i kroppen som tränas, de stabiliseras upp av att man sitter på hästen som rör sig, det har ju inget med HUR man rider att göra.

Jag hade ordentliga problem när Lucas skulle ut. Alla 3 som kände på mig kommenterade också "du är hästjej, va?" . Han fick snittas ut akut till slut. Med Nathalie så hade jag inte ridit regelbundet på över 2 år, och det var inga problem, och heller inga kommentarer som starka bäckenmuskler.

MEN... jag hade problem med "läckage" och annat otrevligt och har fått knipa som sjutton. Efter Lucas behövde jag inte knipa nånting.

Magdalena skrev:
Work-out muskler?? Det är ju musklerna långt inne i kroppen som tränas, de stabiliseras upp av att man sitter på hästen som rör sig, det har ju inget med HUR man rider att göra.

Musklerna "långt inne i kroppen" tränas nog oavsett ridstil, likaså rygg och mage, men en mer aktiv ridstil tränar ju även andra muskelgrupper, mer ytliga (biceps, lår-, vader, etc och säkerligen även musklerna kring bäckenet).

Så tänkte jag, jag är ingen forskare... ;)

Jag är övertygad om att det bara är en felaktig myt att ryttare skulle ha svårare förlossningar.

Jag jobbar bl.a. med att se exakt hur bäckenets muskler ser ut, och de KAN bara inte vara så "bulliga" att de utgör ett förlossningshinder pga volym. Musklerna är liksom som en tunn trattformad hängmatta och tar ingen PLATS egentligen, om man är vältränad kan de lyftas högre upp bara.

Däremot får man förstås inte spänna sig och knipa emot - gör man det är det kanske svårare att föda om man är vältränad genom tex ridning.

Men kan man slappna av bäckenbotten kan det inte spela någon roll om man är vältränad eller inte i de musklerna. Förutom att det är en stor fördel att vara vältränad efteråt :idea:

Att slappna av och låta värkarna göra arbetet, och så i det absolut sista skedet trycka på med magmusklerna var min teknik i två förlossningar som sannolikt skulle beskrivas som väldigt "lätta". Iofs gjorde det ont (särskilt sista gången) men det gick ändå fort och lätt för bebin att ta sig ut. (en halvtimme första gången och två timmar andra, själva utdrivningskedet tog 4 min = två värkar varje gång)

Och då har jag ridit MYCKET.

Att jag sprack ordentligt tror jag inte har med muskelstyrka att göra. Det har snarare med hur fort bebin passerar att göra - går det långsammare hinner det töja sig mer - och hur töjbar man är i själva huden/slemhinnan.

Men jag ser ingen nackdel i ett "normalt" sprickande! Hellre sprucken och ihopsydd än uttöjd :smirk: Och det gör ändå så ont att klämma ut bebin att sprickandet varken gör från eller till :p

Nu efter 3½ vecka efter förlossning nr 2 har jag inga som helst besvär :cool:

Jag håller helt med silverkedjan,

att träna sig att låta musklerna slappna av så kroppen kan jobba med förlossningen är tricket.
Och det finns sätt att träna sig innan just på det.

Eftersom jag ridit massor i hela livet så började jag tidigt träna avslappning i bäckenmusklerna, (svårast var att lokalisera dom)

sen vet jag inte om det hade med att göra att förlossningen gick så "lätt"
har tyvärr bara fött ett barn.

Det tog 2 timmar och jag hann inte få nån bedövning alls, ingen lustgas, men själva utdrivningen tog längre tid, just för att jag inte "hjälpte till" utan lät kroppen jobba, när huvudet på bäbin var i öppningen så sa min barnmorska
vid nästa krystvärk så håller du andan, vilket jag gjorde och ut kom sonen.
Det gjorde visserligen skit ont men jag sprack inget och behövdes heller inte sys.

MEN jag var inte heller rädd och höll igen utan jag längtade till att få föda barn och träffa min son.

Det här är min upplevelse och efter det så är jag full i beundran över alla som föder barn på sina egna sätt, hur det än går, snabbt eller en lång plåga. Det är helt fantastiskt att det verkligen funkar oavsett snitt eller vaginalt. :bow:

ps silverkedjan
min sambo har verkligen INTE klagat efter förlossningen med tanke på uttöjd, snarare mycket nöjd över att jag blivit så skicklig att hantera musklerna "där inne" :angel:

För några år sen hörde jag ofta att ryttare hade svårare förlossningar, men det var mest en skröna.

"Numera" blir barnmorskorna bara glada om man rider och håller igång :)
Jag red inte så jättelänge, utan slutade i 5-e månaden (har ridit sporadiskt efter det). Dels har jag en rätt så "kvick" häst.. och dels så fick jag ont (speciellt efteråt).

Jag är övertygad att det är en skröna. Jättemånga sa till mig att jag skulle få en hemsk förlossning för att jag red och gick låååånga promenader fram tills det var dags. Jag mådde så bra av promenaderna och hästarna gav mig så mycket positiv energi så jag är helt övertygad att detta gjorde mig gott. Inte dumt med lite kondis och ork när bebisen ska ut ;)
Jag var påläst och hade lärt mig andas på ett avslappnande och bra sätt innan, så jag kände mig förberedd. När det väl gör jätteont ska man ju helst inte spänna sig utan låta kroppen följa med, jag tänkte ut ut ut och slappnade av och vaggade lite från sida till sida (stod upp då alltså). Sedan tog jag lustgas när det blev för jobbigt. Hänger man upp sig på ngt (som i min hjärna var ut ut ut) + lustgas innan värken är som värst (för att kapa toppen) så kommer man lättare igenom smärtan utan att bli rädd och låsa sig. Min förlossning gick snabbt så jag ska absolut inte klaga. Jag hade antagligen inte orkat hur länge som helst på detta sätt. Bara lite tips + att du inte ska vara rädd för att hålla dig i fin form om kroppen tillåter det ;)
Ska också tillägga att jag inte sprack ngt och på efterkontrollen hade jag starka knipmuskler, fastän jag slarvat med knipningen.... försöker komma ihåg :smirk: Om man spricker eller ej kan väl inte bero på ridningen :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Rent skitsnack att ryttarinnor skulle ha jobbiga förlossningar tvärtom är vi ofta vältränade o inga soffpotatisar. Lättare att återhämta sig , o komma i form .Har själv 3 barn (nr 2 tog 7 min )och inga problem med förlossningar eller efter tvärtom automatiskt kniper man vid ridning efter obs ta det lugnt 2 mån efter förlossningen. Red själv långt i n i graviditeterna . Men att ramla av är inte så bra ,barnet är skyddat men bäckenfogarna tar lätt stryck så inga unghästar . Är sjuksköterska till yrket så lite kläm på det har jag allt.

Jag tror precis som ni andra skrivit att det för de allra flesta ryttarinnor inte är någon fara, tvärtom, att rida. Men sedan kan man ju tänka på, vilket jag försökte förklara i ett annat inlägg fast inte fick till så bra, att det finns "tai-chi"-form av ridning och "body pump"-ridning för att dra en liknelse från andra motionsformer.

Silverkedjan skrev:
Men jag ser ingen nackdel i ett "normalt" sprickande! Hellre sprucken och ihopsydd än uttöjd :smirk: Och det gör ändå så ont att klämma ut bebin att sprickandet varken gör från eller till :p

Oh herregud. Jag vågar inte ens tänka mig den smärtan. :crazy:

Lydia skrev:
"Numera" blir barnmorskorna bara glada om man rider och håller igång :)

Jag var på inskrivning igår och tog upp det här med att rida när man var gravid med barnmorskan. Hon fick mig att känna mig som en hemsk och oansvarig person som tänkte rida under graviditeten. Ungefär hur kunde jag utsätta mitt barn för den risken! Min sambo menade att det väl inte var någon större fara så här tidigt i graviditeten, att bebisen låg väl inpackad i magen men på det svarade hon bara "ja, man väljer ju själv vilka risker man vill utsätta sig för"

Vad anser ni och vad har era barnmorskor sagt till er ang. ridningen?

Till mig har barnmorskan (och "assistenten", *glömt benämningen*)sagt att det bara är bra om jag rider, men däremot så ska jag ju inte rida de "värsta" hästarna.
Något som är bra också, i motionsväg, är mammavattengympa, och att promenera :banana:

Oj, vad många svar!! :d
Ska svara er straxt, men nu har lilleman ätit klart vällingen och vill upp!

Cari skrev:
Jag var på inskrivning igår och tog upp det här med att rida när man var gravid med barnmorskan. Hon fick mig att känna mig som en hemsk och oansvarig person som tänkte rida under graviditeten. Ungefär hur kunde jag utsätta mitt barn för den risken! Min sambo menade att det väl inte var någon större fara så här tidigt i graviditeten, att bebisen låg väl inpackad i magen men på det svarade hon bara "ja, man väljer ju själv vilka risker man vill utsätta sig för"

Vad anser ni och vad har era barnmorskor sagt till er ang. ridningen?

Min barnmorska har hela tiden sagt att man ska göra det som får en att må bra! Dvs vill jag rida så ska jag göra det om jag inte får alltför ont osv. Hon menar att man känner sig själv bäst och visst kan det vara farligt att rida men det kan även vara farligt att gå över en parkering som är hal... Självklart så ska man kanske inte ge sig in på att rida de värsta hästarna eller försöka rida in något vildjur, men ska man skydda sig mot allt så blir det svårt.
Jag tror att en del bms motvilja mot hästar helt enkelt grundar sig i egen rädsla för hästar och en hel del okunskap.
Så antingen om du känner dig illa till mods med din BM, försök att få byta eller ta inte upp ridningen något mer och gör som det känns bäst för dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 834
Senast: Milosari
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 446
Senast: escodobe
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 548
Senast: paradiset
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 122
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar