Förlåt är ju bara ett ord egentligen, det betyder ingenting när man säger det utan att mena det. Alltså är det tycker jag viktigare att barnet förstår vad den gjort och hur den andra kan känna sig och då förhoppningsvis så leder det till att barnet själv vill säga förlåt. Förstår barnet ändå inte varför eller vill inte göra rätt för sig så har man nog andra problem, det behöver ju inte vara ordet förlåt för det är ju som sagt bara ett ord. Det finns många sätt att göra rätt för sig.Jag har aldrig sagt till mina barn att "nu måste du säga förlåt" om de gjort något dumt. Om jag gjort ett misstag säger jag själv alltid "förlåt mig" men tycker inte att ett påtvingat förlåt har något värde, tvärtom.
Men det finns andra som har motsatt åsikt och tvingar barnet säga förlåt och ibland kombinerat med "du måste krama också".
Jag har då i vissa lägen hamnat i lite knepiga situationer när mitt barn gjort något dumt mot ett barn i en sådan familj (jag tänker alltså när både jag och det andra barnets förälder är med). Det har funnits ett outtalat "krav" i luften om att mitt barn borde be om förlåtelse, men jag har inte sagt något och inte den andra föräldern heller, men det har känts olustigt för mig (jag har inte lust att tvinga mitt barn säga förlåt bara för att andra anser det). Men självklart säger jag till mitt barn om den gör något dumt, det är bara förlåtet som jag inte "kör med".
Jag har också hamnat i tvärtom-situationen då det andra barnet varit dum och dess förälder tvingar det att säga förlåt till mitt barn. Det är inget problem, men har ibland kombinerats med att det "dumma" barnet ska ge mitt barn en kram. Mina barn har haft mycket integritet och vill normalt inte kramas så mycket, än mindre av någon som precis gjort något dumt mot dem. I dessa lägen har jag oftast inte hunnit bryta in innan kramen varit ett faktum, men jag har blivit irriterad på den andra föräldern som inte tänker på hur kramen kan upplevas.
Nu är mina barn lite äldre (9 och 11) och dessa frågeställningarna var mer aktuella när de var mindre. Men jag blev påmind idag om det när mitt ena barn gjort en sak mot ett annat barn när jag inte var där och barnets förälder utkrävde ett förlåt från mitt barn som upplevde det som olustigt.
Hur resonerar ni angående "förlåt"?