Förlåt att jag tjatar...

Scilla

Trådstartare
Men är det någon som vet hur det funkar att ta flyingehingst på annan station än flyinge..
Jag är nu inne på tredje försöket med en flyingehingst och på min station så får jag seminera mitt sto på alla brunster hon har under hela säsongen men hade hon stått på flyinge så gör de bara det på tre brunster sedan så kommer en ny seminkostnad. Nu har jag hört olika besked från olika håll att flyinge skickar bara sperma på tre brunster oavsett var man står medans andra säger att de skickar under hela säsongen och man får inte en ny kostnad.

Min fråga är nu är det någon här som seminerat sitt sto mer än tre gånger med en flyingehingst och inte behövt betala något mera för det?

Sv: Förlåt att jag tjatar...

Fråga din station de borde väl ha tidigare erfarenhet av det, om inte så ring ner till flyinge och fråga. Hade det varit jag så hade jag nog funderat på att byta hingst om det inte tagit sig på 3 försök, händer ibland att sto och hingst av någon anledning inte funkar ihop och så fort man byter så tar det sig direkt. Flyinge har väl ingen språngavgift utan endast vid 17dgn dräktighet, alltså kostar det ingenting om stoet inte blir dräktigt och det står en helt fritt att byta hingst. Där kom ju också svaret på din andra fråga det blir ju inte fråga om någon "ny" språngavgift i och med att de inte har någon språngavgift utan det är ju bara att fortsätta och beställa sperma utan kostnad oavsett till hur många brunster.

En vän till mig seminerade sitt gamla ponnysto med for feeling hela säsongen förra året... Hon blev dräktig runt den 10 augusti!
Jag tror inte dom hade några problem med att få sperman skickad...

Nä det är inte språngavgiften jag tänker på utan mer seminkostnaden men den har jag redan betalt på stationen men det senaste jag hörde var att man bara fick tre försök. Har försökt ringa till flyinge men kom inte fram och nu är det helg.

Jag ska ge honom någon chans till eftersom hon hade otur vid första semineringen då flyinge strulade till det och"glömde" skicka när hon behövde och vid andra semineringen släppte hon två ägg och det kan vara lite struligare då.

Blev bara lite nervös då jag insåg att detta var tredje försöket (fast Flyinge borde ju iofs själva stå för första försöket då det var de om gjorde fel)

Seminkostnad betalas som sagt endast till seminerande station, att flyinge bara har 3 försök på sin seminkostnad när stoet står på station på Flyinge påverkar inte alls dig som seminerar på annan plats. Seminkostnaden har ju inget med sperman att göra utan du kan lugnt fortsätta hela sommaren om du känner för det.

Kan bero lite vad för hingst du har valt. Vissa som Flyinge står som importörer för ger bara för ett visst antal brunster utan ny avgift.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 750
Senast: Calmiche
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 123
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka