Förkylning

MiaMaria

Trådstartare
Min lilla fölunge, som nu är lite drygt 6 månder har hostat ett par gånger de senaste dagarna. Hon har ingen feber och är inte snorig. En av mina stora hästar har nyligen haft en lindrig förkylning, så jag antar att det är det hon fått. Veterinären vill inte vaccinera innan förkylningen är över. Den äldre hästen väntade jag bara ut, och han var frisk på ett par veckor. Mina hästar gå ute ca 14 timmar per dygn, men lite mindre om det regnar och blåser. Fölungen är naturligvis inte täckad och har tjock päls. Jag har inte sett att hon huttrat utan hon verkar oberörd av vädret. Hon är numera i fint hull (var mager när hon kom för lite drygt fyra veckor sen)

Jag ska ringa veterinären i början av veckan, men vill ändå fråga er andra. Hur gör ni med era hästar när de fått förkylning? Väntar ni bara ut det, eller försöker ni lindra eller behandla på något sätt. Gör ni skillnad på vuxna hästar och föl?

Sv: Förkylning

Jag fick en lättare förkylning på min fölis förra året. Avvaktade några dagar , sedan fick en bekant som är veterinär titta på det. Men det var virus, bara att vänta ut. Fölis fick vid regniga, snöiga dagar ha ett regntäcke. Det försvann efter ca 14 dagar.

Sv: Förkylning

Ah okey, just som jag trodde. Får väl avvakta någon vecka till då. Ska ringa veterinären som vi bestämt iallafall, så får vi se vad han säger. Förmodlingen inget annat än just att vänta ut det, inte mer att göra med ett virus ju.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: iNHALE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 191
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka