Förkyld??

D

Dim

Min 17-åriga D-ponny helt nyligen börjat hosta då och då när man travar och galopperar, dessutom fnyser hon upp en hel del snor, både under ridningen och i stallet. Är detta normala förkylningssymptom för hästar? Borde jag låta henne vila eller skära ner på ridningen?:confused:
Hon står i ett oisolerat stall där det är ca +10 grader, hon har ganska mycket päls men är inte klippt och brukar stå "naken". Borde jag ha täcke på henne så hon inte riskerar att frysa? Utomhus har hon ett ofodrat regntäcke.
Brukar även vattna höet inomhus för att minimera att det dammar(även fast det är av bra kvalité)

Tacksam för svar

Sv: Förkyld??

10+ grader är väl knappast någon fara för att en häst skulle bli förkyld.. hästar är inte så känsliga mot kyla, mer mot regn o blåst. en häst här i stallet hade i princip det samma dock hostade hästen slem, veterinär var ute o sa att det var övre luftvägsinfektion som bara skulle väntas ut.

När min häst var förkyld så skulle han vila tills han inte hostade längre (hostade vid ansträning). kollades även med kamera i halsen för att se om det var något annat fel vilket det ej var.
Jag höll dock igång honom genom att ta skrittpromenader med många pauser där han fick äta gräs och andra goda saker i skogen.

Så jag skulle låta hästen vila och annars låta det vara som vanligt.
Om hästen skulle fortsätta hostar och snora lika mycket efter en veckas vila så skulle jag ringa ut veterinär eller åka in på klinik.
Min vet trodde att det skulle ta ca en vecka för min häst att bli ok men det tog 3½ innan han slutade hosta

Tack för svaren:) hostan har dämpats men är inte bra än å så har hon varit tvungen att ha täcke inne, för de va sista dagen med +10 grader..sen blev det nollgradigt såklart.
Jag å mor min funderar på å ta ta ut en veterinär bara för säkerhetsskull hursomhelst :D

Tycker du själv du är frisk när du hostar och behöver snyta dig? :p

En häst som hostar/snorar mkt bör inte ridas eller motioneras, nej.

Har du tempat hästen? Om den inte har feber och verkar ok i övrigt så är det bara bra om den får röra på sig utan större ansträngning, tex skrittridning. Om den då hostar så får den upp slem, och det är bara bra, precis som när vi hostar och loskar ut slem och snyter oss. Kolla helst morgontemp varje dag, anteckna (jämför med ev normaltemp) och kolla gärna puls innan och efter ridning och sedan igen efter 5 min så du vet hur fort pulsen går ner.

Det är nu man har nytta av att ha mätt hästens vilopuls, hur fort den går ner i puls efter ansträngning och normaltemp den har när den är frisk, så man vet vad man har att jämföra med. När hästen går ner i puls lika fort som när den är frisk och har slutat hosta så kan man vänta några dagar för säkerhets skull och sedan, om allt verkar ok, sätta igång den igen.

Bara en fördel att den står i kallstall tycker jag, bättre och friskare luft och dessutom vattnar du höet så den inte utsätts för onödigt damm.

Om hästen har feber skulle jag täcka, annars hade jag struntat i det ifall hästen hade bra hull, vinterpäls och mycket grovfoder.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 227
Senast: Dalmas
·
Hästvård Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 849
Senast: linnsan
·
Z
Hästvård Skrev en tråd tidigare. Min welshmountain på 2 år har hostat i ca 4 veckor, och snorat en del. Vi började ge henne vitlökspulver förra...
Svar
3
· Visningar
805
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka