Förkyld,,vad gör man?

lakrits

Trådstartare
Min unghäst har nog dragit på sig en lättare förkylning, han hostar till ibland och det kommer lite, lite snor från näsan. Det är inte gult utan vitt/genomskinligt.

Ska jag göra någonting åt det?
Pencilin är väl bara om det blir kraftigare?
Vad kan jag göra för honom så han blir frisk?
Ska jag ta på han ett täcke?

Sv: Förkyld,,vad gör man?

Är du säker på att det är en banal förkylning?

Kanske vettigaste är att ringa ut en vet som kan kolla och lyssna på hästen. De kan nämligen snora även vid bronkit, pollenallergi, influensa och andra trevliga luftvägsinfektioner...
Även en banal förkylning kan sätta sina spår och göra hästen överkänslig i framtiden om man inte håller koll på det.

Mot en virusinfektion kan du inte ge penicillin, och är en onödig risk. Penicillin biter bara på bakterier, lunginflammation.

Min unghäst har nog dragit på sig en lättare förkylning, han hostar till ibland och det kommer lite, lite snor från näsan. Det är inte gult utan vitt/genomskinligt.

Ska jag göra någonting åt det?
Pencilin är väl bara om det blir kraftigare?
Vad kan jag göra för honom så han blir frisk?
Ska jag ta på han ett täcke?

Penicillin biter inte om det är en förkylning. Sätt på honom täcke på natten (om han går ute) och se till att han slipper frysa. Unghästar har, precis som småbarn, en hel del immunförsvar att bygga upp och därmed en hel del förkylningar att gå igenom. Håll bara koll så att han inte blir sämre, du kan ju ta tempen på honom.

Ja..han går ute på nätterna nu...men skulle ju kunna ställa in honom nattetid.
Kanske ett regntäcke också....

Hmm....skäms lite men har dålig koll på det här med virus och bakterier...tom. på människor.

Är virus nåt som läka ut typ? Utan medicinering?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 648
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: tara
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka