Förkyld häst-motion?

Horzelover

Trådstartare
Det verkar som min häst dragit på sig en förkylning för han hostar och det låter som om det finns slem i luftvägarna. Dock ingen feber. Han går ute dygnet runt så jag tror inte att det kan vara dammrelaterat eller så. Bör hästen vila helt eller kan man arbeta dem lättare, typ skritta eller kan det vara skadligt?

Sv: Förkyld häst-motion?

Synd att du inte fått svar än, jag har exakt samma problem.. trodde att det berodde på att hon inte tålde de torra godisarna jag gett henne, hm.

Låt vila en vecka och se vad som händer. Det är mycket pollen i luften nu och en del hästar kan (precis som oss som inte är allergiska i vanliga fall) känna av det när det blir enorma mängder. Annars snurrar det en hel del "halsbekymmer" på tävlingsbanorna nu, och har du varit i väg på nåt så är det inte otroligt att du fått med något "skit" hem. Blir det inte bättre om en vecka rådgör med veterinär.

Skritt är ok, men inget arbete i bemärkelsen "något som höjer hästens puls och andningsfrekvens".

Sätt igång igen när hästen är fräsch.

Tack för era svar men förkylningen har blivit mycket värre tyvärr, igår kom veterinär ut och vi fick ge honom dropp. Han hostar mer och har fått hög feber uppemot 40,2 grader. Näsan rinner, genomskinligt snor och han får febernedsättande. Att jag ringde vet. berodde på den höga febern och att han inte drack vatten på en hel kväll/natt och ej på fm heller och börjarde bli ordentligt "uppdragen". Nu dricker han iallafall men har fortfarande feber. Vet. trodde det var ett virus.

Min häst har samma symptom och jag hade ute vet för två veckor sedan och han fick hippotrim och slemlösande (fabrol). Idag har han tyvärr blivit sämre och har grönt rinnande snor, hostar mer och har feber, 39,0 så vet ska komma imorgon igen och göra en bakterieodling och se vad vi ska ha för behandling. Jag har varit ute i sommar och tävlat och tror att jag har fått med mig något skräp hem.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 677
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat