Förkortad skritt

K

Koppar

Någon som praktiserar? Och isf, vad har ni för upplägg och vad upplever ni
som svårt? Eller anser ni det som fusk och att man bore använda sig av traven ist?

Pratar alltså om ren 4-taktskritt som kortas beroende på utbilningsståndpunkt med syfte att gymnastisera och stärka. Som jag uppfattat det- inte en slutprodukt som man kan säga att samlad skritt e utan mer ett sätt att på ett kontrollerat sätt öva smidighet.
Åsikter?? :)

Sv: Förkortad skritt

Jag ser det inte som en enskild övning. Jag ökar och minskar, länger och kortar alla gångarter på hästarna oavsett utbildningsnivå (dock inte unga oerfarna hästar som inte kan gå fram ordentligt än i balans).
Ett par steg kortad skritt och sen fram igen för att få dem vakna och reglerbara, men det stärker ju också OM man ser till att bibehålla en avslappnad form. Det är nog vanligt att det blir en spänd kortad skritt och då är det mer av ondo. Man gör det hästen orkar med, och sen liiiite till och därefter avbryter jag och ber om framåt istället.

Jag använder det (men undrar liksom Helan om det är en "egen" övning?).
Upplägget är enkelt - jag kortar så mycket det går några steg och rider sedan fram igen. Varför skulle det vara fusk? Tycker hästen gymnastiserar och samlar sig väl i allt sådant arbete - oavsett gångart.

Tillägg - det svåra är att bibehålla framåtbjudning och rakriktning. Och som Helan skriver - att bibehålla en avspänd form. Genom att skynda långsamt ger man hästen förutsättningar att förstå och lyckas väl med uppgiften.

Senast ändrad:

Pratar alltså om ren 4-taktskritt som kortas beroende på utbilningsståndpunkt med syfte att gymnastisera och stärka. Som jag uppfattat det- inte en slutprodukt som man kan säga att samlad skritt e utan mer ett sätt att på ett kontrollerat sätt öva smidighet.
Åsikter?? :)

Jag gör som du och använder den till att gymnastisera alltså böja bekbenens leder så det blir mer tramp och styrka, jag kan se det som en enskild övning om det för hästen är mer jobbigt-olika hästar beroende på förmågan att böja höft och lårled.

+Morvan

Jag var nog lite otylig :laugh: Mjo...klart det ska praktiseras i alla gångarter! Iaf i förlängningen.
Fast var lite ute efter just skritten. Om man räknar det som enskild övning eller ej är inte så viktigt för mig. Men syftet är inte i första hand att få hästarna vakna och reglerbara utan att gymnastisera sig, vinkla och bära mer bak. Gör inget om det blir lite smygande skritt då och då så länge formen e avslappnad och tycker jag. Tänka lite intervallträning mellan kortning/längning.

Att det e fusk tycker ju inte jag då men har hört nån tränare uttala sig om att detta uppnås bäst genom travarbete, skritt e fel väg. Antar att man då tänker sig att man har hjälp av farten? Tänkte mest om någon hade synpunkter på detta. Slarvigt av mej.

Jag gör visserligen olika. När valacken var mer vinglig travade mer, för att få hjälp med stabiliteten men kände ofta att det kanske blev lite mkt när jag ville korta lite. Lättare med avvägningen i skritten, samtidigt som vi kan göra mer. På stoet är det delvis ett sätt att göra nått positivt eller iaf nått hyfsat konstruktivt, när hon går upp i varv och taktar omkring. Har varit ett sätt att fokusera som har stärkt henne massor.

Jag använder korta skritten bla för att få en bra travstart, så att hästen niger in sig i traven istället för att skjuta på in i traven. Då blir det en samlad och fin övergång som är kontrollerad och jag har en bra start med kontakt och kommunikation i varje steg.

Tillägg:
Sen jobba mellan kort skritt, kort trav, kort skritt, lång skritt osv. Då stämmer vi av varandra och vi tvingas till fokus.

Senast ändrad:

Precis :D Jag fick inte med den delen av inlägget men så gör jag med!
Utmärkt intervallträning och har man förutbestämt antal steg
kan man öva precision med.
Fick tips igår om hur jag därifrån ska leta skolskritten (och mer aktivt och hålla kvar den) men behöver frökens vakande ögon på oss där.

+Morvan

Att det e fusk tycker ju inte jag då men har hört nån tränare uttala sig om att detta uppnås bäst genom travarbete, skritt e fel väg. Antar att man då tänker sig att man har hjälp av farten? Tänkte mest om någon hade synpunkter på detta. Slarvigt av mej.

Aha :idea:
För egen del har jag ganska sent börjat med denna förkortade skritt emedan minskningar av traven och galoppen "alltid" funnits där. Skritten är svårare tycker jag och kräver verkligen att hästen kan vänta utan att bli spänd. Passar en 18-åring (som jag har) - jag hade nog haft svårt att korta skritten riktigt när min pålle var 5-6 år.

Liknande trådar

Ridning Blev lite nyfiken på hur man nyttjar dom olika gångarterna eftersom det säkert är olika mellan olika ekipage :) *Vilka olika typer...
Svar
15
· Visningar
2 170
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt