Förklara preventivmedel för mig!

kolblakkur

Trådstartare
Pga min endometrios så fungerar inte preventivmedel riktigt som det ska på mig och jag glömde fråga min gynekolog idag när jag var där:

Hur mycket utsöndrar en spiral i jämförelse med ett p-piller? Förstår att det beror på spiral/p-piller, men finns det något generellt?

Jag går på dubbla p-piller nu, min gynekolog vill att jag ska ha spiral istället och eventuellt kombinera med p-piller. Men om jag går ner till 1,5 tablett istället, kan det vara likvärdigt med spiral + 1 p-piller?

Största skillnaden som jag fattat är ju att med p-piller så kommer hormonerna i hela kroppen. En spiral verkar lokalt och inehåller alltså mindre hormoner- Men jag kan ju ha helt fel.

Men visst måste kroppen ta upp hormonerna i spiralen? Eller? :confused:

Nja, inte i den mängd som p-piller gör. Om jag har fattat rätt. Mr Google och jag verkar vara inne på samma spår. Men ring din BM för att vara säker. Jag har enbart haft hormonspiral och är nöjd med det. Ingen mens, dvs ingen mensvärk. Och inga oönskade graviditeter;)

Mängden som tas upp i kroppen utanför fortplantningsorganen är väldigt liten jämfört med p-piller. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt (men det går att slå upp i FASS) men det var motsvarande ett minipiller i veckan eller liknande.

Det går inte alls att jämföra dos och tro att det ska ge en indikation på hur den lokala effekten kommer bli, eftersom fördelningen är så olika. Det som är klart är att man får större lokal effekt och lägre generell med spiral jämfört med tabletter.

Mängden som tas upp i kroppen utanför fortplantningsorganen är väldigt liten jämfört med p-piller. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt (men det går att slå upp i FASS) men det var motsvarande ett minipiller i veckan eller liknande.
Oj, ja då är det ju stor skillnad! Får se om jag vågar sätta in en spiral, skulle egentligen gjort det när jag sövdes förra månaden, men bangade ur för jag är livrädd för att börja blöda. Så nu var gyn arg :angel: och jag fick skäll.
Kommer fler chanser, får jag bara Stesolid så ska det nog gå i vaket tillstånd också :up:

Pga min endometrios så fungerar inte preventivmedel riktigt som det ska på mig och jag glömde fråga min gynekolog idag när jag var där:

Hur mycket utsöndrar en spiral i jämförelse med ett p-piller? Förstår att det beror på spiral/p-piller, men finns det något generellt?

Jag går på dubbla p-piller nu, min gynekolog vill att jag ska ha spiral istället och eventuellt kombinera med p-piller. Men om jag går ner till 1,5 tablett istället, kan det vara likvärdigt med spiral + 1 p-piller?

Min gyn rekommenderade mig spiral. Jag får inte äta p-piller på grund av förhöjd risk för blodproppar. Spiralen utsöndrar betydligt mindre hormon och ska vara det absolut skonsammaste hormonpreparatet. Jag mådde suveränt med hormonspiral (Mirena). Jag är känslig och den jämna dosen är bättre än piller eller p-stavar

Spiral Mirena (ett hormon) släpper 20 mikrogram/dygn
Spiral Jaydess (ett hormon) släpper 13,5 mikrogram/dygn

Minipiller (bara ett hormon) t ex Cerazette innehåller 75 mikrogram/tablett
Kombinerade p-piller (två hormon) t ex Trionetta innehåller lite olika mängd av de båda hormonerna beroende på när i menscykeln. Men ca 0,8-0,13 milligram/tablett

Så det är rätt mycket mindre i spiral. Särskilt jämfört med kombinerade p-piller. Det står på FASS vad de innehåller om du undrar över något särskilt märke.

Spiral Mirena (ett hormon) släpper 20 mikrogram/dygn
Spiral Jaydess (ett hormon) släpper 13,5 mikrogram/dygn

Minipiller (bara ett hormon) t ex Cerazette innehåller 75 mikrogram/tablett
Kombinerade p-piller (två hormon) t ex Trionetta innehåller lite olika mängd av de båda hormonerna beroende på när i menscykeln. Men ca 0,8-0,13 milligram/tablett

Så det är rätt mycket mindre i spiral. Särskilt jämfört med kombinerade p-piller. Det står på FASS vad de innehåller om du undrar över något särskilt märke.
Detta är vad jag hittade om mina p-piller:

"17 ljusgula tabletter vardera innehållande 2 mg estradiolvalerat och 3 mg dienogest".
Blir inte så mycket klokare. Innebär det 5 milligram per tablett?!

Detta är vad jag hittade om mina p-piller:

"17 ljusgula tabletter vardera innehållande 2 mg estradiolvalerat och 3 mg dienogest".
Blir inte så mycket klokare. Innebär det 5 milligram per tablett?!

Det är två olika hormoner, dvs. kombinerade p-piller. Spiral (och minipiller) innehåller alltid enbart ett hormon, motsvarande dienogest i dina piller (efterliknar gulkroppshormon). Estradiolvalerat efterliknar östrogen.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 239
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 912
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 338
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Ja, att leva i avhållsamhet har jag hört är väldigt effektivt, men... 😂 Någon som har något som verkligen fungerat toppenbra för er och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 394
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar