Förklara öppna och sluta

lis

Trådstartare
Kan någon förklara öppna och sluta för mej,jag är mkt trög:o och har aldrig fått kläm på skillnaden.Tex om jag rider i vänster varv med framdelen kvar på spåret vad är det då? sluta?

Sv: Förklara öppna och sluta

Öppna = hästen går på 3 spår med hovarna
Det innebär att om du rider längs långsidan ska bakdelen vara kvar på spåret

Sluta = hästen går på 4 spår med hovarna
Framdelen är kvar på spåret medan bakdelen är snett innanför och pållen ska vara böjd i den riktning den ska åt.

Öppna: Du "öppnar" (börjar på) en volt
Sluta: Du sluter (avslutar) en volt.

Så kan man tänka för att minnas vad som är vad.

i öppna är hästen böjd från rörelseriktningen. bakdelen går på spåret och framdelen innanför, varvid de inre benen träder framför och förbi de yttre. hästens tvärning ska vara minst så stort att yttre fram- och inre bakhovens tramp går på samma spår.

i sluta är hästen böjd åt rörelseriktningen. framdelen går på spåret och bakdelen innanför varvid de yttre benen träder framför och förbi de inre. hästens tvärning ska vara minst så stor att inre fram- och yttre bakovens tramp går på samma spår.

rids hästen i samma ställning som under sluta men med bakdelen på spåret och framdelen innanför, kallas rörelsen förvänd sluta.

Framdelen är kvar på spåret medan bakdelen är snett innanför och pållen ska vara böjd i den riktning den ska åt.

hmm, det är 3 spår även i sluta. ex. i höger varv så ska vänster fram vara kvar på "sitt" spår och höger fram och vänster bak vara på "samma spår" och höger bak strax innanför.

Öppna = hästen går på 3 spår med hovarna
Det innebär att om du rider längs långsidan ska bakdelen vara kvar på spåret

Man kan rida både öppna och sluta på tre eller fyra spår, det har bara med tvärningen att göra.

TS: se hillevies svar angående vad som är vad :)

hmm, det är 3 spår även i sluta. ex. i höger varv så ska vänster fram vara kvar på "sitt" spår och höger fram och vänster bak vara på "samma spår" och höger bak strax innanför.

I tävlingssammanhang har de faktiskt ändrat så att slutan ska vara på 4 spår nuförtiden. (fast jag fattar inte varför)

Men hur ligger då de fyra spåren? Är båda bak innanför båda fram, eller ligger de varannan?

Jag trodde det var 3 spår som gällde för både öppna & sluta... Tävlar visserligen inte dressyr för tillfället, men trodde jag hade lite koll iaf ;)

det visste jag inte :crazy: (kanske dax att uppdatera sig ;)) och jag förstår inte heller varför :crazy:

Jo jag förstod det, men jag menade hur dessa fyra spår ligger isf. Ska det vara mer eller mindre tvärning i slutan? Alltså, ska ytter bak synas mellan frambenens spår eller ska båda bak vara innanför spåren för framhovarna?

Om någon förstår var jag frågar om...! :P

Men om du ska tävla så är öppna på 3 spår och slutan på 4 spår enligt tr.

/Camilla

Jaa... så är det väl. Men jag uppfattade inte frågan så utan mer vad rörelserna var för något sas. :idea: och i träningssyfte är inte fel att rida tex en tvärare öppna. Enligt mig iaf :D

Ok... jag är lite otålig så nu kollade jag själv upp i TR:

"Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår)"

Detta blir alltså mer tvärning än i öppnan.... hmm... ah... filosoferar mest för mig själv just nu, men så blir det nog! Rätta mig gärna om jag har fel! :)

Ok... jag är lite otålig så nu kollade jag själv upp i TR:

"Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår)"

Detta blir alltså mer tvärning än i öppnan.... hmm... ah... filosoferar mest för mig själv just nu, men så blir det nog! Rätta mig gärna om jag har fel! :)

Fast blir det inte tvärtom att det blir mer tvärning i öppnan?

Försökte göra en fin teckning för att förklara hur jag tror det är men lyckades inte :crazy:

Men borde bli mer tvärning i öpnnan för du måste flytta framdelen mer för att hamna på 3 spår än du behöver flytta bakdelen i slutan för att få den på dom 4 spåren som du vill ha i slutan.

/Camilla

Fast tänk på en sluta. Om ytter bak ska vara innanför inner fram måste man ju tvära så att båda bak kommer på spår innanför båda fram.

Kan någon annan förklara hur de uppfattar det?
Kan mycket väl vara så att jag har fel, men jag lyckas inte få någon annan bild i huvudet än den jag redan har! :D

Öppna 3 spår och sluta 4 spår!!!!!

Det beror ju helt och hållet på vad man vill åstadkomma med övningen. Vill man styrketräna bakbenen väljer man den böjning och tvärning som är mest effektiv.
Vill man ha höga poäng av en domare rider man enligt bestämda regler.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 063
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve