Förklara halvhalt, knäppa loss nacken för barn

D

druttenplutten

Hej!
Kan någon (pedagogisk person) hjälpa mig hur jag ska förklara enkelt för en 9-åring, hur man genomför en halvhalt, samt hur man gör för att hästen ska knäppa loss i nacken. Själv är jag fruktansvärt opedagogisk och blir bara irriterad när hon inte förstår mina förklaringar. Det bör vara på ett sätt som kan jämföras med "andra saker man gör" alltså inte en massa facktermer som är lite svårt för henne att förstå ännu.

Hoppas på er hjälp!

Sv: Förklara halvhalt, knäppa loss nacken för barn

Hej!
Kan någon (pedagogisk person) hjälpa mig hur jag ska förklara enkelt för en 9-åring, hur man genomför en halvhalt, samt hur man gör för att hästen ska knäppa loss i nacken. Själv är jag fruktansvärt opedagogisk och blir bara irriterad när hon inte förstår mina förklaringar. Det bör vara på ett sätt som kan jämföras med "andra saker man gör" alltså inte en massa facktermer som är lite svårt för henne att förstå ännu.

Hoppas på er hjälp!

Du kanske inte är rätt person att träna henne om du blir irriterad när hon inte förstår..

Annars har jag intruducerat halvhalten lite lätt för tjejen jag tränar som är i samma ålder,

1.Du går nästan ner i skritt sen fram igen.

Det började jag med.

2. krama yttertyglen och se till så att hon inte smiter iväg från dig undertiden sa jag sen.

Sen kom vi lite längre:

3. Kän att hästen travar aktivt fast att du ändån travar lungt.

Nu har det blivit mycket bättre. :) Hon börjar bli duktig på att känna att bakbenen inte sakar efter och efterhand så ska jag försklra för henne att halvhalter inte behöver betyda en så stor tempoförändring. Utan bara en avstämning, men det rä hon fortfarande inte helt färdig för så nu håller vi oss där vi är nu ett tag till.

Knäppa loss i nacken??? Hästn går på tyglen när hästen rids rätt, även små barns ponnyer, så det får ta den tid det tar, träna på barnets sits och hörnpasseringar vägar, halvhalter, sen kommer ponnyn också gå på tyglen i framtiden.

Knäppa loss i nacken??? Hästn går på tyglen när hästen rids rätt, även små barns ponnyer, så det får ta den tid det tar, träna på barnets sits och hörnpasseringar vägar, halvhalter, sen kommer ponnyn också gå på tyglen i framtiden.

:bow: TS: gå INTE in på ngt som kan få barnet att missförstå och lägga in fokus på huvudets position och placering när hon är så grön! det är väl ungefär kardinal felet som 90% av svenska ryttare dras med - skapa inte fler om du ö.h.t kan undvika det......

Jag har förklarat ungefär såhär för min sexåriga dotter:

"Innan du vill att hästen skall göra något, så måste du förbereda den på det, så att den inte blir överraskad. Då sätter du dig lite tyngre i sadeln, och tar i tygeln ungefär som om du skulle stanna hästen, men du stannar inte helt, utan fortsätter framåt igen."

Låt barnet sedan träna på att göra både halter och halvhalter, så att hon lär sig känna när det är lagom att rida fram igen efter genomförd halvhalt. Oftast är det nog lättast att lära sig göra en ordentlig halt först, och så får halvhalterna komma sedan.

Angående huvudets position, så skiter jag i det.... Lär sig barnen rida ordentligt, så kommer hästens form sakta men säkert att bli bättre i takt med att ryttaren blir bättre! Det är MYCKET viktigare, tycker jag, att lära ryttaren att rida fram hästen ordentligt än att fokusera på huvudets position med en massa dragande i tygeln som följd. Jag låter mycket hellre min dotter rida hästen i en helt öppen form på halvlång tygel än att försöka få henne att rida hästen i korrekt form, vilket hon inte är mogen för än.

Nej, jag är inte hennes tränare/ridlärare, utan hennes mamma som tur är. Är själv inte så duktig, därför vill jag ha förslag på bra förklaringar som hon lätt kan förstå.

Oftast så är det så att saker det bara gör man, när man sen ska förklara hur man gör dem så blir man ställd mot väggen. Men oftast så är det bra att tänka efter hur man verkligen gör - hur gör jag nu när jag ska göra en halvhalt? Jo jag.. osv. Att man nästan förklarar det högt för sig själv. Det kan man ha nytta av när det gälller andra saker inom ridningen.. bara ett tips! Lättare sagt än gjort dock :angel:

En halvhalt
- Man rätar upp sig, sjunker ner tyngre i sadlen kramar om i yttertyglen håller om med skänklen. Man bör då känna att hästen sätter sätter under sin bakdel och kommer tillbaka. Sen är det vikigt att man så fort man känner detta lättar.

-För de små är det klart svårare, inga termer, hur lätt är det ?
Men om man berättar vad det är och nästan visar själv med sin kropp och sen förklarar i stil med att: halvhalt är nästan som en halt, men hästen får inte hinna stanna. Precis innan hästen stannar ska man fram igen. Man sjunker tillbaka i sadlen som när man ska göra en halt, håller om med skänklarna, rätar på sig och kramar om i tyglarna. När man känner att hästen är på väg att stanna rider man försiktigt framåt igen.

Det är jättesvårt att förklara på ett enkelt sätt. Men om man förklarar sambandet med halten och halvhalten så lär dem sig känna det och så är det lättare att sedan fortsätta jobba utifrån det.

Vet inte om jag heller är den mest pedagogiska, men jag brukar göra så här för att barn ska få känslan för halvhalten. De får börja med att trava och gå ner i skritt och skritta 5 steg, sen trav igen. Sen minskar vi ner skrittstegen tills det bara är ett. Detta fungerar bra för att de ska få känsla för halvhalten.

Men om man berättar vad det är och nästan visar själv med sin kropp och sen förklarar i stil med att: halvhalt är nästan som en halt, men hästen får inte hinna stanna. Precis innan hästen stannar ska man fram igen. Man sjunker tillbaka i sadlen som när man ska göra en halt, håller om med skänklarna, rätar på sig och kramar om i tyglarna. När man känner att hästen är på väg att stanna rider man försiktigt framåt igen.
Tycker det här var en bra förklaring!

Jag brukar börja med att förklara att halt och stanna är samma sak.
Sen förklarar jag halvhalten med att det är just en halv halt. Hästen ska bromsa in en steg, vara på väg att stanna, precis innan den stannar ska den fram igen.. Jag förklarar givetvis syftet med den, att det är för att sammla hästen för att man skall göra något nytt.. Eller bara för att kolla om hästen är med på noterna och "hör" vad man "säger", (eftersom man pratar med hästen genom hjälperna)

När det gäller form på hästen, så brukar jag (efter att gas, broms, svänga funkar bra) förklara att hästens motor skall sitta därbak. Jag brukar förklara att det är med bakbenen hästen ska ha kraften att gå och att det är på bakbenen hästen skall ha den mesta tyngden.. och att frambenen bara är fjädrande stötdämpare.. Formen börjar alltid där bak... Hästens huvud kommer dit det ska tillslut ändå... Det brukar jag också förklara... Jag förklarar också att en av de viktigaste delarna för att rida hästen rätt är att ha frammåtbjudning hos hästen, att hästen har vilja att gå frammåt och att den svarar när man gasar.. Jag har sedan låtit barnet rida tempoväxlingar. genom att andvända sig av halvhalter och "gas", lära barnen att se till att hästen svarar för hjälperna...

Formen kommer som tidigare skrivit av sig själv när ryttaren rider korrekt. Men det kan vara bra att förklara syftet och få in tänket i tidig ålder...

Om man börjar med att göra halter, och sen säger du åt henne att när du säger "Nu!" ska hon starta hästen igen (fin formulering va? ;) ) då kan man ju göra halten kortare ett par gånger först, och sen säga "Nu!" redan innan hästen stannat! :idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 112
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka