Förklara beteendet

Sv: Förklara beteendet

Inlärt beteende, han förväntar sig antagligen nåt kul vid dörrarna.

Mina gör inte så, bara vid vår dörr:)

Vilken tur att det inte kommer ut nån hund med förare ur porten när din är lös precis utanför och utom synhåll inifrån.

Själv hade jag blivit ganska förbannad om jag öppnat porten med min kopplade hund med mig och plötsligt krockat med en lös hund.

Detta är inte bostadshus utan arbetsplatser för mindre företag, det är söndag idag och det är inte tillåtet att ta med hund till dessa arbetsplatser. Det är väl självklart att han inte får gå till portar där det bor någon (förutom hem).

Tillägg: Som du ser så kallar jag in honom i slutet av filmen, då kommer vi till bostadshus.

Ta det lugnt med att vara dryg innan du vet hur saker är.

Senast ändrad:

Möjligt. Jag går i funderingen om han "måste" kolla av lukter överallt, speciellt där det har gått främmande människor och att de ska undersökas?

Detta är inte bostadshus utan arbetsplatser för mindre företag, det är söndag idag och det är inte tillåtet att ta med hund till dessa arbetsplatser. Det är väl självklart att han inte får gå till portar där det bor någon (förutom hem).

Tillägg: Som du ser så kallar jag in honom i slutet av filmen, då kommer vi till bostadshus.

Ta det lugnt med att vara dryg innan du vet hur saker är.

Hur vet andra att det är självklart :confused:

Jag har t.o.m. råkat ut för att vilt främmande hundar har gått in genom min öppna ytterdörr och jag fick en avbassning av ägare då jag jagade ut dom.

Därför att folk här borde veta att jag är en ansvarsfull hundägare vid det här laget.

För övrigt så är det helt OT.

Tycker inte han verkar vara intresserad av lukterna. Ser ut som förväntan när han har sådan fart till varje ingång och sen mest stirrar när han är framme.

Själv hade jag blivit ganska förbannad om jag öppnat porten med min kopplade hund med mig och plötsligt krockat med en lös hund.

Så säger folk ofta, just det där med egen hund kopplad och den andra lös. Jag förstår inte, varför spelar det någon roll? Jag tycker också att det ser lite våghalsigt ut måste jag säga, de väktare med hund jag någon enstaka gång stött på har inte haft helt normalfuntade-/uppfostrade hundar. Men som sagt, reagerar dina hundar alltid "värre" eller "sämre" i koppel menar du?

Vilken goding du har TS, väldigt söt! Jag tycker också det ser ut som förväntan, som om ni skulle gå och hälsa på någon rolig person, alternativt att han frös och ville in. Men han ser inte särskilt frusen ut:) Sällan jag ser en pudel utan skor och jacka nuförtiden, på vintern.

Kan vara blåsten om han ogillar det, min ställer sig under taken till grannportarna så fort han får chansen om det regnar t ex, första bästa tak liksom. Men din ser mer ut att ha förväntan på människor som den ras han är.

Sedan hade inte jag tillåtit min att göra så ändå men...

Båda mina hundar gillar portar och så även den förra hunden - helt enkelt för att alla tyckte det va skitkul att få gå hem till människor och hem dom aldrig varit hos förut - världens roligaste att gå upptäcksfärd i nya hem enligt dom:) Dom vet mycket väl att det döljer sig spännande saker bakom portar/dörrar och vill gärna undersöka.

Vilken tur att det inte kommer ut nån hund med förare ur porten när din är lös precis utanför och utom synhåll inifrån.

Jag fattar inte varför folk jämt ska klaga istället för svara på frågan.

Till TS:

Tycker också det ser ut som killikill skriver.

Så säger folk ofta, just det där med egen hund kopplad och den andra lös. Jag förstår inte, varför spelar det någon roll?

Hur snäll än den lösa är kan det vara så att den som kommer kopplad inte är det.

Min lille är väldigt osäker vilket yttrar sig i att han vrålskäller och kastar sig mot det som skrämmer honom, då försöker min trygge jaga bort det som skrämmer "lillebror". Det kan alltså bli totalkaos.

Dessutom kan en kopplad hund få för sig att skydda föraren.

Migo borde åtminstone veta om det eftersom att jag och hon har hängt på den här sidan väldigt länge, läst varandras inlägg och så vidare så det borde inte vara någon överraskning att jag tar ansvar för min hund.

Till er andra som är OT: Sluta vara OT! Vi har aldrig stött på någon hund (eller människa) i portarna när vi har gått här (vilket vi ofta gör), under de 4 år som han har levt så ge er och fokusera på frågan eller svara inte alls? Det är verkligen ingen höjdare att någonsin skapa en tråd här när man får bitska kommentarer hit och dit för saker som inte stämmer.

Senast ändrad:

Tycker inte han verkar vara intresserad av lukterna. Ser ut som förväntan när han har sådan fart till varje ingång och sen mest stirrar när han är framme.

Det är möjligt. Det skumma är att han aldrig har träffat på någon som går ut från portarna och vi har aldrig varit in i dom.

Vilken goding du har TS, väldigt söt! Jag tycker också det ser ut som förväntan, som om ni skulle gå och hälsa på någon rolig person, alternativt att han frös och ville in. Men han ser inte särskilt frusen ut:) Sällan jag ser en pudel utan skor och jacka nuförtiden, på vintern.

Tack :) Nä, han är nog inte så frusen med täcket på, annars hade han varit väldigt frusen :p Problemet är ju att de har päls men ingen underull som håller dom varma.

Kan vara blåsten om han ogillar det, min ställer sig under taken till grannportarna så fort han får chansen om det regnar t ex, första bästa tak liksom. Men din ser mer ut att ha förväntan på människor som den ras han är.

Haha ja, lustigt dock att han kopplar varje port till en förväntan av att människor dyker upp, trots att det aldrig hänt.

Båda mina hundar gillar portar och så även den förra hunden - helt enkelt för att alla tyckte det va skitkul att få gå hem till människor och hem dom aldrig varit hos förut - världens roligaste att gå upptäcksfärd i nya hem enligt dom:) Dom vet mycket väl att det döljer sig spännande saker bakom portar/dörrar och vill gärna undersöka.

Ja, de är ju smartare än vad man tror helt klart! Det luktar ju människa så han kanske tror att vi ska hem till nån, alltid :p

Till TS:

Tycker också det ser ut som killikill skriver.

Det kanske är så, då är det ganska häpnadsväckande vad smarta de är om de kopplar det - trots att det aldrig har hänt (borde alltså inte vara inlärt beteende).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama