Förklara avlivning för en treåring

Crossline

Trådstartare
Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon inte bättre så kommer vi nog ta bort henne efter helgerna. Tidigare om hon skulle bli sämre, såklart.

Jag har också en treårig dotter, snart 4 år. Hon älskar katten, som är den ”roliga” av våra katter. Den andra är sur och tycker egentligen bara om mig. Den sjuka katten är snäll och nyfiken, perfekt barnkatt, vilket gör att dottern har fått henne som ”sin”. Dottern vet att katten är sjuk, att hon har ont i magen och vilka symtom det ger. Hon vet också om att katten får medicin.

Hur närmar man sig att prata om avlivning? Jag tycker det känns svårt att det är -vi- som beslutar att hon ska dö, hur berättar man det? Kommer hon tro att man avlivas om man blir sjuk? Vi har haft folk runt oss som har fött, men hon var för liten för att minnas.

Nu kommer säkert dottern ta det så bra hon kan, hon är klok och förstår mer än vad jag tror. Men jag vill ändå tänka igenom vad vi ska säga och hur vi ska agera kring detta. Hur pratar man om detta?

Nu har jag ju inte barn själv så jag vet inte riktigt hur jag skulle göra i verkligheten, men jag tänker att det kanske inte är helt nödvändigt att förklara hela processen just nu? Kan det räcka med att förklara att katten är sjuk och inte kommer kunna leva mer? :heart

Det är ju ett viktigt samtal att ha, men onödigt att göra det svårare än det behöver vara innan dottern är gammal nog att förstå lite mer av det?

Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon inte bättre så kommer vi nog ta bort henne efter helgerna. Tidigare om hon skulle bli sämre, såklart.

Jag har också en treårig dotter, snart 4 år. Hon älskar katten, som är den ”roliga” av våra katter. Den andra är sur och tycker egentligen bara om mig. Den sjuka katten är snäll och nyfiken, perfekt barnkatt, vilket gör att dottern har fått henne som ”sin”. Dottern vet att katten är sjuk, att hon har ont i magen och vilka symtom det ger. Hon vet också om att katten får medicin.

Hur närmar man sig att prata om avlivning? Jag tycker det känns svårt att det är -vi- som beslutar att hon ska dö, hur berättar man det? Kommer hon tro att man avlivas om man blir sjuk? Vi har haft folk runt oss som har fött, men hon var för liten för att minnas.

Nu kommer säkert dottern ta det så bra hon kan, hon är klok och förstår mer än vad jag tror. Men jag vill ändå tänka igenom vad vi ska säga och hur vi ska agera kring detta. Hur pratar man om detta?
Vi tog bort ena katten förra sommaren när dottern var 2. Förklarade med att katten blivit så sjuk att medicin inte längre kunde hjälpa den, så nu skulle veterinären hjälpa den dö, så att den skulle slippa ha ont och må dåligt. Och sen la vi några dagar med att skämma bort katten. Efteråt kom sorgen först någon dag efter, och då bekräftade vi känslan och sa att vi också saknade katten. Pratade också om att att dö betyder att man inte finns mer, men att vi fortfarande kan minnas och älska den som dött, och att de genom det finns kvar i hjärnan och hjärtat. Hon bestämde sig också om att döpa en gosedjurskatt efter katten, så den alltid skulle finnas kvar på det sättet.

Vi lånade också boken "Får hundar korvar i himmelen?" Av Sara Galli som handlar om att hunden ska avlivas för den är gammal och har cancer och barnets tankar kring detta, upplevde att den hjälpt både oss och barnet med hur vi kan prata och tänka kring det.

Min erfarenhet är att många barn tar det på ett bra sätt. Döden är ju naturlig del av livet även om vi inte lever nära den på samma sätt idag som förr.
Jag har haft med barn på avlivningar jag utfört och har då alltid pratat till barnen och förklarat vad jag gör och vad som kommer att hända. Som @Madalitso gjort så kan det vara bra att låna en bok som man kan diskutera kring. Kan också hända att kliniken har material som ni kan få. Vi hade en bok som vi lämnade ut till barnfamiljer när jag jobbade.
Här finns en länk till en undersökning SAra Galli gjort som kan ge en del tips. :heart

Vad gäller avliva människor så fick frågan en gång och då sa vi att det gör man inte, men riktigt sjuka människor kan få välja att få hjälpa att sova tills de dör. Har blivit en hel del prat och tankar kring döden, med katten, gammelmormor som dog strax efter och mormor som dog innan hon föddes. Tycker att vara ärlig, tydlig men inte gå in på detaljer de inte frågar om funkar bra.

Viktigt också att undvika omskrivningar som somnat in eller gått bort, använd ordet dött. Annars riskerar man barn som får panik när de ska somna eller en förälder går iväg, den typen av eufemism är väldigt svårt för små barn.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 676
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 165
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 303
Senast: Sesca
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • "Säljer inte till sällskap"
  • Katthår

Hästrelaterat

Omröstningar