Förhindra lymfangit

E

emelit

Jag har en väldigt känslig häst som får lymfangit av småsår ganska lätt.
Igår upptäckte jag ett relativt stort sår precis ovanför kramnknät. Men eftersom han inte ömma eller haltade så red jag ändå. Idag var såret lite lite svullet runt om och hästen är halt.
Jag är nästan säker på att det är lymfangit igen. För tredje gången iår.

Nu undrar jag, finns det några bra sätt att undvika lymfangit på? Om man nu har en såpass känslig häst som jag har.
Jag brukar rengöra såret med jodopax och spraya på lila sårspray, alternativt stryka på lite helosan.

Sv: Förhindra lymfangit

Nu undrar jag, finns det några bra sätt att undvika lymfangit på? Om man nu har en såpass känslig häst som jag har.
Jag brukar rengöra såret med jodopax och spraya på lila sårspray, alternativt stryka på lite helosan.[/QUOTE]

Jag har låååång erfarenhet av lymfangit. Som går att läsa i en annan tråd här. Men det är ju alltid svårt att undvika att de får sår, men om de börjar svullna...även om det är jätte lite så ut och GÅ, rör på hästen så svullnaden inte tillåts öka på. Om hästen rör sig får man igång blodcirkulationen och benet kan dränera sig själv. Lymfkärlen fungerar ungefär som blodkärlen därför går svullnaden ner vid rörelse. Min vet säger att man ska röra på hästen även om den är så svullen så att den är stel/halt pga av lymfangiten, dock inte om den är halt pga av en skada.

Jag var ute en sväng förut idag, då jag tänke rida, men upptäckte att han var halt. Det kan vara svårt ibland att upptäcka hältan på min häst, då han är så pigg i början av passet. Jag upptäckte inte hältan förrän jag kortade tyglarna.

Jag kanske skrittade honom i en kvart då. Borde jag ge mig ut på en promenad igen? Finns det chans att jag lyckas förhindra lymfangiten utan penicilin?

Jag är 99% säker på att det är lymfangit. Efterso jag upptäckte såret igår, och han inte var halt då. Men är det nu, så borde det inte vara någon inre skada.

Beror ju på om du är helt säker på att hästen inte är halt pga av såret. Är såret djupt eller så? Om du är HELT säker på att hältan kommer från lymfangiten hade jag defenitivt promenerat med hästen. Är du flitig med att gå kan du kanske slippa behandla. Jag har själv lyckats häva lymfangiten några gånger. Min vet säger att man ska behandla med kortison vid lymfangit, vet att detta inte är så vanligt bland andra veterinärer men jag kan själv intyga att det gör nytta. Min häst utvecklade kronisk lymfangit och gick på en konstant medicinering av kortison. Varje gång vi minska dosen kortison svullna benet upp. Så det var bevisligen kortisonet som höll det i schack. Hör med idn vet vid tillfälle hur h*n ställer sig till det.
Men ut och gå och ha gärna stallbandage i natt, men linda då nerifrån och upp. Inte uppifrån och ner o upp igen som man normalt gör. Lindar du enbart nerifrån och upp hjälper det till att få bort den överflödiga lymfvätskan.

Nu kan jag ju absolut inte vara 100% säker på att det är lymfangit, men han ömmar inte någonstans i benet och vid femtiden när jag travade med honom kunde jag inte se någon hälta alls. Då hade jag promenerat två gånger med honom, samt att han sprungit omkring i hagen och lekt. Men allt tyder på att det är lymfangit på väg, så 99% säker är jag iaf.
Det är fortfarande svullet kring såret, men det har absolut inte förvärrats.
Jag ska gå en promenad till vid tiotiden innan de får sitt natthö, och så lindar jag stallbandage (nerifrån och upp :D ) som får sitta under natten.
Imorgon travar vi med honom igen för hand. Ser jag ingen hälta sitter jag upp och för att känna om jag känner någon hälta.
Misstänker jag den minsta lilla hälta så ringer jag vet.

Som sagt, rörelse är det bästa för att förhindra! Om det är möjligt så stalla inte in hästen utan ha den ute i hagen så mycket som möjligt, gärna dygnet om.

Håll koll på tempen!

Pass opp när du lindar hästen! Tänkte förhindra svullnad precis som du ifjol (hästen hade lymfangit 3 gånger förra vintern). Hästen var svullen lite hb runt hasen, misstänkte lymfangit och lindade över natten och morgonen efter var HELA benet svullet. Dessutom hade min rätt normala stallbandagelindning dragits åt då han blivit jättetjock i benet.

Se till att få cortison om du tar ut vet, för det tar ner svullnaden och det är viktigt att få ner den så fort som möjligt.

Bara ngr allmänna tips. Använd inte jodopax på färska sår eftersom det är vävnadsretande.
Det är också mkt vanligt att man blandar det för starkt. 4% lösning = knapp halv dl jodopax till 1 l vatten.

Cortison ska inte användas vid infekterade sår, och vet har blivit mycket restrektiva med att skriva ut det.

Dagsrapport :D :

Såret är igentorkat, svullnaden har inte ökat utan håller sig runt om såret. Det är inte alls mycket svullet, utan bara lite, lite grann. Han är helt ohalt!
Vi ska fortsätta promenera idag också för säkerhetens skull.
Det kan ju givetvis ha varit en lite lite vrickning, sten i hoven eller något annat som går över fort. I vilket fall som helst så är han ohalt nu.

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 398
Hästvård Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick...
2
Svar
30
· Visningar
12 754
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar