Förhindra att snubbla?

J

Jullan

Hejsan allihopa! Här sitter jag, med benet i gips... och skulle behöva lite tips och råd.:( I tisdags så tog jag och sadlade och tränsade min fjording, tänkte rida en liten sväng på grusvägarna kring där jag bor. När jag hade travat, skrittat och galopperat ca 2-3 km så hade jag märkt att min lille fjording snubblade lite då och då (vilket han gör ganska ofta, speciellt då det har gått ett tag sedan han skoddes förra gången). Han var lite tittig då jag red förbi en gård och när jag hade ridit förbi den så tänkte jag att han skulle få galoppera en bit för att göra av med lite energi. Så jag fattade galopp, han hann bara ta ett par språng innan katastrofen var ett faktum. Jag såg att han snubblade, han gick ner på knäna och slog mulen i marken (Nej! Var det enda jag tänkte). Det gick så snabbt, plötsligt välte han över på sidan, jag hann inte reagera innan jag fick hela hans tyngd över mitt vänstra ben. Jag skrek till och han var snabbt uppe på benen. Vilken smärta! Jag skrek och jag kände att tårarna började komma. Stackars hästen blev så rädd att han snabbt skrittade därifrån. Jag lyckades till slut kravla mig fram till ett hus ca 150 meter bort (idiotiskt av mig att glömma mobilen just den dagen). Där hjälpte några människor mig att ring till mina föräldrar. Pappa körde hem mig i bilen och mamma fick leda hem hästen (som endast hade några skrubbsår på mulen och benen efter olyckan). Iaf så bar det av till akuten för att röntga benet. Det visade sig att jag hade en treplansfraktur i fotleden, vilket betyder att tre ben i vristen hade sprickor i sig. Jag blev gipsad så nu får jag nog ha gips i minst 4 veckor framöver. Stackars pållen kommer inte blir mycket riden men jag får ju pyssla om honom och rykta osv, förhoppningsvis så kan min syster longera och rida honom ibland.
Nu till mina frågor.
Det verkar som om fjordingar ofta snubblar, varför? Vad ska man göra åt det?
Jag har hört flera som har gått omkull med sina hästar, hur ska man göra för att förhindra det? Och om det ändå händer, finns det nåt sätt att skydda sig från att komma under hästen?
Jag menar, om det har hänt en gång, vad hindrar det då från att inte hända igen?
Nej, jag är inte rädd för att rida, jag skulle gärna vilja sitta upp direkt om jag kunde. Jag är inte rädd för att skritta och trava lite lugnt. Men.... jag är rädd för att galoppera så där igen. Jag hade givetvis kontroll, men tänk om han snubblar igen? Jag menar han har snubblat förut... Jag vågar faktiskt erkänna att jag är rädd för att komma under en häst som går omkull, det är inte hästen jag är rädd för! Absolut inte, det var ju inte hans fel. Är det någon som har några tips på vad man kan göra för att förhindra detta? Är det någon mer här som har varit med om detta, kan ni berätta lite kanske? Kommer jag verkligen kunna rida som förut utan att vara rädd för att det ska hända igen....?:crazy:

Sv: Förhindra att snubbla?

Känner igen mej så väl! Har ju själv en fjording(men han ska säljas nu) som snubblar stup i kvarten. Än så länge har det inte hänt något allvarligt, men han har varit nere på knä några gånger.. Tyvärr har jag inte något bra tips. Trava över bommar/kavaletti kanske?

Intressant det här.....Jag har ridit massor med fjordingar i mina dagar och håller med om att de överlag snubblar ofta .
Jag hade ett sto som var rent läskig att rida ibland.
Men fanns inget fel på henne som vet. kunde hitta.

Så är det så?? Snubblar fjordingar mer? Varför ? Och vad kan man göra?

Hoppas du får svar. Jag kommer att följa den här tråden.

Hoppas du får en någorlunda bra gipstid. Usch vad hemskt för dig.
*Tröstkramar lite*

Puttar upp

Intressant det här med att fjordingar snubblar mer, är de mer oförsiktiga/klumpiga?
Jag vill verkligen inte gå omkull igen... för det är inget roligt alls!:(

När du skriver det så. Min fd sköthäst fjording snubblade enhel del hon gick ner på knäna en gång då va jag riktigt rädd mest för att hon skadade sig. men hon haltade inte o tyckte vi kunde springa lite till.

Vet inte men den fjordingen lyfter inte på fötterna mer än nödvändigt.. de kanske inte känner att de behöver lyfta på fötterna så mycket, så träning över bommar och cavaletti vore kanske ngt.
Inte för ofta man tränar en vanlig skogsmulle över bommar på marken inte lika ofta som en häst som tränas och tävlas.

För mitt halvblod vet jag har blivit tränad mycket över bommar och vi snubblar ja en sämre dag max två ggr per en runda.

Men fjordingen.. örhm kan inte ens räkna.. men hon kan inte heller springa över bommar för hon slår i o håller på o göra kullerbytta o hej o hå.

Mycket svammel ifrån min sida. men kanske är ngt att tänka på ändå?

min fjoding var inte den snubbliga typen men min kompis häst var det tidigare men så bytte hon hovis o vips försvann det.

Du skriver att han blir mer snubblig när det har gått ett tag sen sista skoningen - hur långt är ett tag? Du kanske måste ha kortare skoningsintervaller? Har du tagit upp problemet med hovslagaren, han kanske kan verka/sko annorlunda?
Sen kanske det är så att fjordingar snubblar mer än andra för att de är mer i framvikt än andra hästar? OM DET NU ÄR DET ALLTSÅ, DET VET INTE JAG, jag bara spekulerar lite......

Många fjordingar är ju ganska lågställda och lite framtunga, det tror jag kan vara en anledning till att de snubblar så ofta. Är ganska vanligt att sånna typer av hästar, inte bara fjordingar, inte riktigt får med sig framfötterna och snubblar därav lättare.

Många fjordingar är ju ganska lågställda och lite framtunga, det tror jag kan vara en anledning till att de snubblar så ofta. Är ganska vanligt att sånna typer av hästar, inte bara fjordingar, inte riktigt får med sig framfötterna och snubblar därav lättare.
Så bara för att de är bygda så så ska de inte kunna gå normalt på benen?
Sönder avlade då eller??
Om den teorin stämmer så skulle ju tunga hundar snubbla mer också.

Jag tycker nog fjordingar snubblar mer än tex nordsvenskar. Men det är det jag vill veta. Har själv stort kallblod nu som inte snubblar alls. Men ok han kanske är byggd annorlunda.
Mycket funderingar blir det.:D

Så bara för att de är bygda så så ska de inte kunna gå normalt på benen?
Sönder avlade då eller??
Om den teorin stämmer så skulle ju tunga hundar snubbla mer också.

Men du kan ju inte jämföra en häst och en hund?! Dom är ju byggda på olika sätt. Dessutom har inte hunden någon som sitter på ryggen i mellan åt.

Nää men jag säger inte att det är så bara att jag tror att det är så av mina egna erfarenheter (som för visso inte är så många). Andra hästar jag mött som haft en tendens att snubbla ofta, har varit lågställda och lite framtunga. Men det betyder inte att de är söderavlade, hästar (och andra djur) inom en viss ras vet du själv att de inte alla ser likadana ut...

Hej!

Norsvensken ja rider är oxå väldigt snubblig av sig. Oh hon kan snubbla minst två tre gånger nät vi är ute, och ibland mer. Men som tur i oturen så har ja bara flygit av en gång.

Har ingen aning om varför hon gör så.

intressant fundering, eller om det är så att fjordingar snubblar mer än andra..själv har jag ingen erfarenhet av det då jag inte ridit fjordningar så mycket. läste i en annan tråd för ett tag sen om en tjej som hade en häst som snubblade mycekt, den brydde sig inte riktigt om vart den satte fossingarna. Hon fick något tips om att träna över bommar, för att få den att lyfta benen och när hon red ut skulle hon gå rakt ut i skogen (om det finns den möjligheten såklart). alltså baar rida rakt ut i skogen, inte efter någon stig. vet dock inte om det fungerar men kankse kan vara värt att prova.

Om det inte är som några ovanstående nämt om hovlslagaren, kanske h*n vet?

knapplån

testa att byta hage till en som det är riktigt dålig teräng i, knappt så du själv kan gå i hagen, mina hästar har en sån på vintern och de snubblar typ aldrig, har iaf aldrig gått ner på knä...

Men du kan ju inte jämföra en häst och en hund?! Dom är ju byggda på olika sätt. Dessutom har inte hunden någon som sitter på ryggen i mellan åt.
Nä jag bara spånar lite:)
Undrar om det har något att göra med kroppshydda?
Snubblar tjockisar mer? Otränade?
Jag bara funderar. Säger inte att jag vet.

Nää men jag säger inte att det är så bara att jag tror att det är så av mina egna erfarenheter (som för visso inte är så många). Andra hästar jag mött som haft en tendens att snubbla ofta, har varit lågställda och lite framtunga. Men det betyder inte att de är söderavlade, hästar (och andra djur) inom en viss ras vet du själv att de inte alla ser likadana ut...

Ja jag funderar bara lite högt. Jag har absolut inget svar.
Kom att tänka på Qharter de tycker jag är lite tokigt bygda framtunga m.m snubblar de ? Eller är det i kombination med tung ?

Min fd ardenner och min kompis ardenner korsning blev båda väldigt snubbliga när hovarna blev för långa. Så fort hovis hade varit ute så va det inga problem, men efter några veckor så blev dom snubbliga igen. Så mitt tipps är att ta ut hovis med kortare intervaller, de funkade för oss iaf.

De verkar som om att de lite tyngre raserna (inta alla) är lite "lata" när de gäller att lyfta på benen ordentligt. Så mkt träning som en annan skrev, i skogen. Över stockar och sten, även cavalettibommar e bra så dom verkligen får lära sig att lyfta på benen!

Har ingen erfarenhet av Quarterhästar, men vi har på ridskolan två hästar som snubblar ganska ofta och båda dom är lite lågställda och framtunga. Det är ett halvblod och en korsningsponny.

Usch, nu när jag vet vad som hände med dej så är jag ju livrädd när jag är ute på min snubblas:crazy::o

Ja visst blir man.:cry: Min skräck när det gäller hästar är att gå om kull , att de ska snubbla eller kliva ner i ett harhål mitt i galoppen mitt på ett fält.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: mamman
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama