Förhandsbesked eller ej?

WaterLily

Trådstartare
Jag och min sambo är spekulanter på ett litet fritidshus, med stor tillhörande tomt på cirka 5500 kvm. Fritidshuset är beläget i ett område som består av både hus för permanent boende (alla de närmaste grannarna bor permanent) samt fritidshus som detta.
Vi är nu intresserade av att köpa fritidshuset, stycka av tomten i två delar och bygga ett hus för permanent boende på den ena delen. Tomten är lämpligt utformad för detta (finns två infarter redan t.ex). Den ligger också utanför detaljplanerat område och det finns ingen närliggande strandlinje.

Jag ska ringa byggnadsnämnden imorgon och höra mer specifikt kring det här med förhandsbesked, men jag vet inte riktigt hur vi ska tänka.

Att lägga ned strax under 10 000 kronor för att få ett förhandsbesked (positivt eller negativt) på en fastighet som man/vi bara är spekulant på tar emot, men samtidigt är det ju en förutsättning för att vi ska vara intresserade av köp. Det känns som en chansning - vi måste ansöka om förhandsbesked mycket snart för att hinna få det i tid innan affären avslutas, men samtidigt så finns ju chansen att andra intressenter dyker upp under denna tid och trissar upp priset till en nivå som gör att objektet blir ointressant för oss. Pest eller kolera...

Någon som har några tankar?

Sv: Förhandsbesked eller ej?

Frågan är väl om ni hinner vänta på ett förhandsbesked om det finns flera spekulanter?

Ett positivt förhandsbesked är ofta en förutsättning för en avstyckning för bostadsändamål. Ofta har säljaren ansökt om förhandsbesked innan försäljning för att få ut mer för fastigheten. Det är ju onekligen rätt opraktiskt att varje enskild spekultant skulle göra det var för sig om det skulle finnas flera.

Ett förhandsbesked är ju en rätt omfattande prövning med yttrande från remissinstanser och grannhörande osv. Lagen säger 10 veckor och ofta är det där i kring handläggningstiderna ligger om det inte är någon kommun ute i obygden med väldigt lite att göra ;) Men oavsett så är förhandsbesked något som fattas av nämnd så viss handläggningstid blir det alltid.

Kolla upp va-biten. Om det är enskilt va med dåliga brunnar så kan det finnas avstyckningsförbud pga detta. Inte jättevanligt men det förekommer.

Frågan är väl om ni hinner vänta på ett förhandsbesked om det finns flera spekulanter?

Ett positivt förhandsbesked är ofta en förutsättning för en avstyckning för bostadsändamål. Ofta har säljaren ansökt om förhandsbesked innan försäljning för att få ut mer för fastigheten. Det är ju onekligen rätt opraktiskt att varje enskild spekultant skulle göra det var för sig om det skulle finnas flera.

Ett förhandsbesked är ju en rätt omfattande prövning med yttrande från remissinstanser och grannhörande osv. Lagen säger 10 veckor och ofta är det där i kring handläggningstiderna ligger om det inte är någon kommun ute i obygden med väldigt lite att göra ;) Men oavsett så är förhandsbesked något som fattas av nämnd så viss handläggningstid blir det alltid.

Kolla upp va-biten. Om det är enskilt va med dåliga brunnar så kan det finnas avstyckningsförbud pga detta. Inte jättevanligt men det förekommer.

Det var visning i helgen med tre-fyra grupper av intressenter, utöver oss. Vi vet ännu inte om någon av dessa kommer att vara seriöst intresserade.

Avstyckningen och idén om att bygga ett nytt permanent hus är vår idé, det är nog ingenting som varken säljaren eller någon av de andra spekulanterna är intresserade av. De övriga intressenterna verkade vara ute efter ett rent fritidshus. Således har säljaren inte ansökt om någon typ av förhandsbesked eller bygglov.

Det finns bara sommarvatten och inget godkänt avlopp (enligt mäklaren behövs det anläggas nytt avlopp, enligt krav från kommunen). Vi planerar isåfall att borra en ny brunn och göra ett ordentligt avlopp för både fritidhuset och det permanenta huset gemensamt (med ordentligt skrivna servitut naturligtvis).

Men då känns det ju lite riskabelt att vänta 10 veckor på ett förhandsbesked om det finns andra som är intresserade.

Hur ser omkringliggande fastigheter ut i storlek? Är de liknande vad era fastigheter skulle bli efter styckning?

Om en ny fastighet skulle passa in i bebyggelsestrukturen, om det är ok att stycka med tanke på VA (eller att avstyckningsförbud finns av annan anledning), och om det inte finns en vikingagrav eller liknande på fastigheten så låter det ju som att förutsättningarna är mycket goda. Men man kommer ju inte ifrån att det är en liten chansning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka