Förgiftad av Johannesört

B

Bennie

En av hästarna blev häromdagen väldigt svullen i lymfkörtlarna mellan ganacherna, och har fått sår och blåsor runt munnen. Jag trodde att det var någon elak insekt som bitit henne och som systemet nu höll på att jobba emot. En tillfrågad veterinär tyckte likadant, och att jag bara skulle låta det ta sin tid.

Men nu läste jag i Ridsport att förgiftning av Johannesört kan ge precis sådana här symptom :eek: Och vi har massor med Johannesört i hagarna ...:(

Vad gör man åt det? Ska man låta det vara och hoppas att hon inte äter med Johannesört, eller ska man åka till veterinär? Hur behandlas det i så fall?

Och HUR får man bort Johannesört? Finns det något lämpligt gift som inte tar bort allt annat också?

Sv: Förgiftad av Johannesört

Och HUR får man bort Johannesört?

Slå mitt på sommaren när johannesörten står i full blom, för då är det mesta av rotens reservnäring uppe i växten. Eftersom johannesörten inte är slåtteranpassad kommer den snart att minska i antal. Efter bara några säsonger kommer det mesta att
vara borta och då har du också fått ett mycket bättre bete i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 183
Senast: dreampower
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025