Jag har dåligt med pengar men jag har skänkt till Vi gör vad vi kan. Ska även se om jag på något sätt kan få dit saker till deras insamling, sånt som mitt barn inte använder längre. Ingen kan göra allt, men många kan göra lite var och det tillsammans blir en stor insats. Såg på nyheterna igår att vi har i år tagit in ca 50' flyktingar, Tyskland har tagit in nästan 200'. Vi beräknas komma upp i ca 100' innan året är slut, Tyskland beräknas komma upp i ca 800' på samma tid. Vi ska inte klaga någonstans på att vi tar in alla! Vafan, vi är ett rikt land med gott om plats! Öppna gränserna och hjälp till!!
Utifrån dina siffror tar Sverige och Tyskland emot lika många flyktingar, sett till befolkningsmängd.
Jag ser - faktiskt, även om det gör mig till en dålig människa i den här tråden - ett problem med svenskt flyktingmottagande.
Vi tar emot många människor och förvarar dem.
Men de får svårt att komma vidare.
Och handläggningstiderna är löjligt långa, ibland pga att handläggarna är överbelastade med ärenden och inte hinner jobba fortare än de kan, ibland för att asylsökande har gjort sig av med dokumentation och därmed försvårar utredningen, ibland av andra skäl.
Men det är inte bra med så långa handläggningstider.
Det är inte bra att våra asylsökande inte får (? kan vara en missuppfattning från min sida) lära sig svenska eller söka sysselsättning innan de fått sina "sista fyra". Det leder till en passivisering av människor som i många fall har enorma resurser (vad 17, de har lyckats ta sig hit och det är inte det enklaste).
Jag har just börjat på ett nytt jobb.
Här är det vanligt att man fortfarande behöver tolk trots att man bott i Sverige i 10-15 år.
Det är ett problem.
Här är det vanligt att mannen för kvinnans talan, även gällande mycket personliga frågor, och kvinnan inte får tala.
Det är ett problem.
Jag har inte lösningen.
Men lösningen är faktiskt inte att ta emot alla som kommer, eller alla som har det eländigt.