Förebyggande? Läkande? Underlätta rörlighet?

noble art

Trådstartare
Ang alla dessa led preparat, det måste ju skilja på vad man ska ge beroende på status på leden? Man ger tex i förebyggande för gamla hästar, ingen diagnos, utan vill bara undvika allmän stelhet
- vad ger man då?
Man ger ngt till spatt häst för att förhindra förvärring av skadan, tror jag?
- vad ger man då?
Och, som i mitt fall, då pålagringarna redan är där, de kommer ju aldrig att försvinna, vad är det som saknas då? Ledvätska? Glidyta? Annat?
- vad ger man då för bästa rörlighet?

Ska ringa min vet imorgon och fråga.

Sv: Förebyggande? Läkande? Underlätta rörlighet?

Förebyggande/tillskottsmässigt så - Man ger det man själv 'tror på' i princip. Rent generellt så för de flesta tillskottssubstanser endera saknas forskning (värd namnet) eller så är den forskning som finns motsägelsefull.

Det JAG skulle (och gör) satsa pengarna på är oral hyaluronsyra.

Men, deep down så är det eg bara att välja det man själv 'tror på' och testa. Jag har haft häst som bokstavligt talat blev 'som ny' av preparat X, medan min andra häst gav samma preparat NOLL effekt på. Båda hade i grunden samma 'behov' och besvär.

Sen, det där är ju tillskottsdelen. Rent veterinärmedicinskt finns det ju 'mer' att göra. Förebyggande gör man ju inget, men man kan t ex behandla en spatthäst i leden för att hjälpa inflammationen som blir. Påverkar inte spatten, men (om man lyckas häva infl) påverkar smärtan och på så sätt hästens välmående.

Samma sak med övriga pålagringar, man kan behandla den sekundära inflammationen med behandling direkt i led. Man kan lindra smärta med allmän NSAID (antiinflammatoriskt som inte är kortison) osv. Man kan teoretiskt (beror lite på om det är ide eller ej) behandla med tuppkam + kortison i blodet med osv. Det finns IRAP, det finns Tildren etc.

Så, gäller frågan tillskott eller gäller den veterinärmedicinsk behandling av ett sjukdomstillstånd/skada/smärta?

Som ex så min med pålagringar/artros är behandlad i led med tuppkam + kortison utan att svara. Sedan behandlad i led med IRAP och svarade. Och får ett ledtillskott med bla oral hyaluronsyra rent förebyggande för att förhoppningsvis fortsätta hålla sig fräsch så länge som möjligt. Han har också fått ringskor av samma anledning. Men det är ju två olika delar som går in i varandra, en behandlande - av veterinär och veterinärmedicin, och en förebyggande för att maxa chanserna att bibehålla sundhet trots artrosen/pålagringarna.

Åh, tack för långt o uttömmande svar.
Min hovvis har ej träffat hästen än då den är ny, men han ska komma lite längre fram. Ringskor? Hur hjälper det? Min är barfota nu, men jag vet inte vad som är bäst.

Sök på google om det innehåll/ämnen som finns i ledtillskott du funderar kring, så ser du vilka som finns forskning på. Det finns forskning på flera av de vanligaste ämnena som finns i vissa tillskott som tex glukosamin och Hyaluronsyra.

Hyalonsyra helt klart, det mjukar upp stela leder även vid förekomst av lindringare artroser/artrit.

Ang alla dessa led preparat, det måste ju skilja på vad man ska ge beroende på status på leden? Man ger tex i förebyggande för gamla hästar, ingen diagnos, utan vill bara undvika allmän stelhet
- vad ger man då?
Man ger ngt till spatt häst för att förhindra förvärring av skadan, tror jag?
- vad ger man då?
Och, som i mitt fall, då pålagringarna redan är där, de kommer ju aldrig att försvinna, vad är det som saknas då? Ledvätska? Glidyta? Annat?
- vad ger man då för bästa rörlighet?

Jag har en "medelålders" fullblods gubbe, med div. krämpor, som fungerar bra och rids som en vanlig frisk häst. Jag ger Djävulsklorot dagligen samt låter en kiropraktor gå igenom honom ca 3-4 ggr / år, vilket verkar fungera bra och förebyggande.
En kompis till mig tycker att MSM fungerar mkt bra på sin häst.
Så det är nog bara att prova sig fram helt enkelt.

"pålagringar" kan uppkomma efter någon slags inflammation i området. Är inflammationen borta (orsaken till inflammationen alltså) brukar inte hästen ha ont av själva pålagringen (lite beroende på vart den sitter förståss). Detta kan säkert din veterinär förklara bättre, som också känner hästen??

Ursäkta en korkad fråga, men varför vill man ge hästen smärtstillande dagligen?:confused: Förutom att Dk är antiinflammatorisk så är den även smärtstillande.

Åh, tack för långt o uttömmande svar.
Min hovvis har ej träffat hästen än då den är ny, men han ska komma lite längre fram. Ringskor? Hur hjälper det? Min är barfota nu, men jag vet inte vad som är bäst.

Är din häst utredd av veterinär och har ett problem?

Ringskor kan ju hjälpa en häst men göra en annan sämre och inte göra något alls för en tredje. Beror ju liksom på vad man försöker åstadkomma liksom =)

I min herres fall så är ringskorna för att ge ökat traktunderstöd samt fördela belastningen över större yta.

Ursäkta en korkad fråga, men varför vill man ge hästen smärtstillande dagligen?:confused: Förutom att Dk är antiinflammatorisk så är den även smärtstillande.

Av samma anledning som man ger tex glukosamin, hyaluronsyra mm

Av samma anledning som man ger tex glukosamin, hyaluronsyra mm

Fast det är en väldigt stor skillnad där tycker jag. Glukosamin, hyaluronsyra osv ledtillskott tänkta att smörja/supporta lederna har INTE smärtstillande och antiinflammatorisk effekt.

Djävulsklo däremot har ingen ledbefrämjande effekt, däremot smärtstillande (olika mkt på olika hästar, på vissa bättre än butta t ex) och antiinflammatorisk. Dvs att regelmässigt ge en häst DK är ju jämförbart med att regelmässigt ge den butta/finadyne/metacam/etc. Dvs man döljer (hjälper för den delen) symptom, men man gör ingenting främjande för leden som rent förebyggande.

Och är hästens leder i behov av smärtstillande och antiinflammatoriskt regelmässigt bör det ju skötas av veterinär (och med veterinärmedicinska preparat i första hand)?

Ja jag förstår vad ni menar. Jag ger inte DK dagligen för jämnan utan i perioder/kurer (var nog lite otydlig), brukar varva med glukosamin bla. och ibland ingenting, just för att "checka av".

Är din häst utredd av veterinär och har ett problem?

Ringskor kan ju hjälpa en häst men göra en annan sämre och inte göra något alls för en tredje. Beror ju liksom på vad man försöker åstadkomma liksom =)

I min herres fall så är ringskorna för att ge ökat traktunderstöd samt fördela belastningen över större yta.

Ja, han är utredd o har pålagringar båda bak knän.

Då skulle jag sikta på oral hyaluronsyra, rent eller i komb med annat. Rent tillskottsmässigt alltså.

När jag har googlat på oral hyaluronsyra så har det framkommit att det inte finns några bevis för att det kan tas upp av kroppen ORALT, & göra nytta där det ska i lederna vill säga. Känns onödigt dyrt att köpa det då om det inte finns bevis för att det fungerar. Har någon hittat andra utredningar som visar på motsatsen så skulle jag gärna ville läsa om det, då det intresserar mig nu när jag själv skaffat en häst med pålagringar i en framknät.
Däremot ifrågasätter jag inte i injektionsform, där det bevisligen fungerar.
Jag har svårt att tänka mig hur pulvret ska "hitta" till lederna så att säga :confused:

Senast ändrad:

Googla vidare då, för det finns en studie gjord på SLU som bekräftar att HYA tas upp av hästen även oralt.
Det är inte ett pulver utan en gele som man ger, har själv provat för mina knän och det är en ofantlig skillnad. Ett av mina knän står på gränsen för att behöva bytas ut, men just nu känner jag inte av några problem i knä även om jag har andra ledbesvär också som tyvärr inte HYA hjälper på.

Senast ändrad:

Jag tänker närmast på pulverpreparaten, då även med glukosamin.

Visste inte att man kunde köpa det i gelform för häst, var köper man det ?
Har en liten flaska för snabbare sårläkning, utskriven av veterinär i gelform som är superbra.

Bl a OrthoHyl är i geleform, eller en mycket trögflytande vätska. Jag dristar mig att länka till tillverkaren själv, eftersom den sidan endast är tillgänglig för veterinärer när det gäller att köpa.

http://en.vetvital.com

Jag har gett gurkmeja i perioder till våra hästar. Till den ene för att han börjar komma upp i åren och till den andra för att hennes kotleder knakar ibland. Jag har gett några månader under vintern när det är extra påfrestning på lederna i och med brodden.

På den hästen som det knakar i ibland har det faktiskt slutat knaka och det knakar mycket mer sällan nu även under sommarhalvåret när jag inte ger. På den hästen som börjar bli lite äldre har jag väl inte sett någon direkt skillnad men han verkar bli mjukare i sina leder.

Dock slutade jag ge dem det i vintras när den ene fick fång. Det enda jag hade ändrat var att jag hade beställt ifrån en annan tillverkare och jag är rädd att det inte var ren gurkmeja utan utblandat i socker. Den var inte lika stark utan man skulle ge mycket mer än den jag vanligtvis köpte. Nu vet jag ju inte om det var det men jag vågade inte chansa.

Det är väl som med allt annat, man får köpa ifrån ställen som man verkligen litar på och som redogör ordentligt för vad det innehåller.
Gurkmeja är ju förhållandevis billigt att ge och jag gav då underhållsdos, 1 msk/dag som är hälften av vad man kan ge om man har någon pågående inflamation.
Jag köpte det egentligen till mej själv men det var så vidrigt att jag inte kunde få i mej det men hästarna åt med god aptit.

Senast ändrad:

Jisses vad dyr Orthohylen är ! Hur länge räcker en sådan flaska, kan inte vara länge då det ska vara dubbel dos först

Idag ger jag nypon & gurkmeja, vilket är något billigare. Jag ger gärna min häst det dyrare preparatet men då vill man ju veta att det fungerar till 100%.

Till Boj: på sidan du länkade till finns det flertalet preparat för lederna, vilket förvirrar........vilket ska man ha om hästen har pålagringar på fram knäet ?

Min fysioterapet som tror på homepati rekommenderar att jag ska ge Calcium Phosphoricum, vilket jag har beställt i dagarna.Hon har lyckats med 3 fall hon haft som gått på det, för pålagringar.Dessa hästar fungerar idag utan rörelseproblem. Hon säljer inte, så hon tjänar inget på det.

Dessa piller är ju billigare än både nypon/glukosamin & hyaluronsyra

Har gett Buforana på min andra häst för gallor, vilket fungerat superbra. Lyckats få bort dom till 50%. Haft ett uppehåll på 1½ år & nu ska jag ge en ny omgång.
Homopatmedel ska inte ges hela tiden, utan man ger en kur på några veckor/månader beroende på problematiken. Men fungerar inte detta så får jag väl ge mig på Orthohylen.
Tack för tipsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka