Förebyggande hovvård

Diabetikern

Trådstartare
Hej eftersom vi har en så blöt vinter med sjöar till hagar (eller lera) Hörde t om att de pratat på radion om att man som hästägare skulle vara extra noga med hovarna på sin häst då de har större risk att bli dåliga pga av all lera/vatten

Vad har ni för förebyggande hovvård för era hästar?

Hovolja? hovfett? Trätjära? extra vitaminer mm?

Fram för alla tips nu för att fortsätta hålla hovar och hästar friska :)

Sv: Förebyggande hovvård

Mina hästar har inga problem med hovarna men jag har en skogshage som dom går i för på vallarna står det vatten och jag vill inte att dom ska förstöra dom.

Det är lite längre att gå med dom till skogshagen men det är det värt och så orkar jag inte släpa dit hö varje dag så jag köper havrehalmbalar som jag ställer i hagen och det fungerar jättebra sen äter dom hö i en rasthage på em och inne till natten.

Sv: Förebyggande hovvård

Det enda som kan hjälpa mot all den fukt och lera som finns, är att avgränsa så hästen slipper vada i smeten. Vi stängde av den delen som blev smetig, och hästarna fick gå ovanför i det mera torrare underlaget. Sen blev de tyvärr tvungna att vada igenom leran på vägen in, men det är en smäll man får ta om de slipper vistas där dagtid timme efter timme.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 858
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård