Förebyggande hästvård?

L

linuld

Skulle bara vilja starta ett forum angående förbyggande av skador och liknande. Man hör så otroligt mycket om olika saker som folk använder sig av för att förebygga att hästen blir sjuk eller skadad. Har NI några sätt att förebygga skador/sjukdomar hos hästen?
undefined

Sv: Förebyggande hästvård?

Att förebygga skador är enkelt, men ändå är det väldigt många som anser det för "jobbigt" att göra det... :smirk:

* Alltid skritta fram resp av hästen efter arbete i minst 10 minuter.
* Alltid ge förstaklassigt foder och tillräckligt med stråfoder.
* Alltid vara noga med vilken typ av underlag hästen tränas på. Sk dressyrunderlag är
oftast förkastliga, för de är alldeles för djupa och ofta även lite hala så de glider när
hästen sätter ner hoven.
* Rida omväxlande och på omväxlande underlag.
* Se till att utrustningen passar. En dåligt passande sadel kan förstöra hästen.
* Alltid jobba hästen i rätt form så den belastar alla fyra benen lika mkt.
* Inte tro man är snäll för att hästen slipper göra ngt. En häst behöver röra på sig
VARJE dag, även de dagar den inte rids. Gå promenad vid hand tex de dagarna.
* Se till att åtgärda "skavankerna" innan de utvecklas till skador.

Sedan finns ju en mängd "finlir" att öka välbefinnandet till hästen på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025