Förebygga ledinflammationer?

kryckan

Trådstartare
Min häst har haft kotledsinflammation och nu har jag börjar skritta honom 20-30 min/dag. Det jag undrar och som det verkar svårt att få ett ordentligt svar på av veterinären, är hur jag ska rida i fortsättningen för att hästen ska hålla sig fräsch?
Sadel och träns sitter som de ska och jag ska kolla tänderna vid tillfälle men han är mjuk och absolut inte tjafsig i munnen så det borde inte vara något fel där.
Jag försöker variera ridningen men tyvärr blir det mycket ridhusridning på vardagkvällarna när det är mörkt och dåligt underlag ute. Men i ridhuset försöker jag variera så man inte sitter på volter hela tiden och rider alltid ut när det är ljust ute.
Hästen går i bra form och i balans, lite sämre i galoppen för då orkar han inte riktigt.
Har ofta BoT paddar på nätterna och har börjat ha det även vid ridning. Vet inte om de hjälper men de kan ju inte göra saker sämre iaf...
Så vad tror ni man ska undvika för att få en hållbar häst? och vad är bra att göra?

Sv: Förebygga ledinflammationer?

Nr 1 är att försöka få reda på vad som orsakade kotledsinflammationen. Var det i ett eller flera ben, är det upprepade inflammationer etc. Ridning på dåligt underlag kan vara orsak liksom en vrickning i hagen. Är det en dubbelsidig inflammation kan det luta åt en överansträngning.
Varierande och stärknade arbete (som du är inne på) är A och O liksom vikten av att värma upp ordentligt och ge kroppen tid för återhämtning mellan ansträngande perioder. Det finns åtskilliga böcker skrivna i ämnet.....

Det är en 10.000 kronorsfråga vad kotledsinflammationer kan bero på...
Några exempel som jag har erfarenhet av, eller läst om:
Skoning: olämplig skoning, framförallt långa tår. Har du en duktig hovslagare? Hur lång skoperiod?
Sadel: Hur vet du att sadeln är ok? Den kanske behöver stoppas om?
Tänder: Var du själv inne på
Underlag: Det finns tyvärr många olämpliga underlag i både ridhus och paddock, så det kan bidra till kotledsinflammationer. Finns det fler hästar i stallet som har fått problem? Hur är underlaget? Hur sköts det? Vad tycker andra om det? Att rida på olika underlag ör viktigt. Du kanske kan skritta fram/av ute, (leda eller sitta på)? Att skritta fram/av ordentligt minst 10 minuter är viktigt, och om hästen då får 20 min på annat underlag så är det en fördel.

Du kan ju försöka få tag på en duktig massör eller equiterapeut som kan gå igenom hästen med jämna mellanrum. Kotlederna är ju indikatorleder, så om hästen går och spänner sig av någon anledning så kan det dyka upp i kotlederna så småningom. En massör/ET kan ju hjälpa dig att hitta ev spänningar/låsningar, hjälpa dig massera/stretcha/förebygga dem, och hjälpa till att hålla koll på om det blir nya spänningar/låsningar.

Och min egen hästs kotledsinflammationer har visat sig vara en ligamentskada i kotan, så jag har gått igenom hela varvet och åtgärdat allt ovan utan att lyckas...

Svarar er båda; det var bara ett ben, vänster bak, och jag misstänker att det beror på att han gick utan broddar (inga broddhål) på snö och is ca 1 vecka innan jag fick ut hovslagaren. Han fick då skor även bak och har alltid gått barfota förut. Har en kanonbra hovslagare som jag litar på och han ska kolla lite extra på bakfötterna nästa vecka.
Han blev röntgad i bakkotorna på kliniken och det visade inget konstigt.
Sadeln ska kollas av en sadelutprovare i slutet av januari men det är lite samma där som med tänderna; sadeln ligger still, ser inte ut att klämma och hästen har aldrig varit det minsta öm eller besvärad. Så den BORDE vara ok... men nu vill jag kolla och dubbelkolla allt känns det som för jag vill ha en frisk häst! Kan ju tillägga att det är en pigg och glad häst som inte alls trivs med att gå i liten hage och bara skrittas... :angel:
Ska tänka på att variera underlaget, ridningen och att skritta fram- och av ordentligt! viloperioder på ca 5-7 dagar tycker jag inte funkar för då blir han bara jättepigg att rida sen men det kanske funkar att bara skritta en vecka eller så.
Tack för tipsen :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 568
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 015
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka