Förebygga kolik?

fleur

Trådstartare
Ja, kan man det? Fullblodsstoet får "jämt" kolik och jag orkar snart inte längre. Hon får alla möjliga tillskott som skall hämma magstörningar men inte hjälper det. Hö har hon fri tillgång på och i hagen betar hon. Vad kan jag mer göra? Hon är krubbitare och har haft ett kraftigt magsår som är hyfsat utläkt nu. Men hjälper Gastroguard mot kolik?

Sv: Förebygga kolik?

Linfrö håller igång magen.
Likaså betfor.

Lycka till!

Vad är orsaken till kolikanfallen? Får hon i sig sand när hon betar? Får hon tillräcklig motion? Berätta mer.

Det är ju just det jag undrar, varför dessa kolikanfall? Hon är en galoppör så motion får hon:angel:
Jag har testat att släppa henne i olika hagar just för misstanken om sandkolik. Hon får loppfrön emellanåt.
Hennes slobber mash innehåller mycket linfrö. Det känns ganska förtvivlat just nu.

Dricker hon tillräckligt, har varit med om hästar som fått kolik pga vätskebrist eller att de fick i sig för lite vätska helt enkelt.

har en ponny som drabbades av fyra svåra kolikanfall i fjol, och det upptäckte man på djursjukhuset att han var infekterad av bandmask.

sen har han inte haft något kolikanfall sedan dess.

Är hästen utredd på klinik? Och uteslutit andra orsaker som t ex maskangrepp och sand/jord?

Vad är det för tillskott du ger?

Ja, hon är utredd på klinik. Ingen förklaring utöver det gamla magsåret då. Hon får mash, fiber plex, pro feed. Loppfrön ibland, speedi beet utöver hennes "vanliga" kraftfoder. Det knepiga är att hon varit kolikfri i ca 10 veckor men för 3 veckor sedan körde det igång igen och vi hittar ingen förklaring varför. Hon dricker helt ok.

Hon fick en kur med gastrogard när hon stod på djursjukhuset för 3-4 veckor sedan, är det inte lite tätt att ge det nu igen? Är det inte långtidsverkande?

Min första tanke var också maskangrepp. vi köpte en ponny som visade sig ha långt gången blodmask, han hade anfall på anfall av kolik första halvåret. Sedan skadorna efter masken "lagt sig" så blev han mkt bättre och hade sedan endast två anfall de fyra följande åren. efter det att han blev såld har han haft två anfall på tre år.

Även han var krubbitare, inga problem med magsår/katarr.

Kan det vara så att h*n käkar frostnupet gräs i hagen?
Vet hästar som fått allvarliga anfall av det (kylan?)...

Hon har täta kolikanfall oavsett årstid tyvärr:crazy:

Senast ändrad:

kallt vatten då?
Vissa hästar är mkt känsliga för det.... hade en kompis vars häst DOG av det...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka