Före och efter bilder! Hjälp att bygga upp en häst!

Angie

Trådstartare
Ska till helgen ta hem min häst som varit iväg på foder, tar hem henne tidigare för att det inte funkade längre med tjejen som hade henne. Nu måste jag försöka få igång henne igen.
Hade tänkt börja låta henne vila och äta upp sig, sedan börja väldigt sakta med att bygga upp ryggen igen. Hon ska även få massage.

Behöver tips på hur jag ska kunna få henne i någurlunda form igen...

Här är kort på henne för ett år sen

Kort på henneför några veckor sen

Sv: Före och efter bilder! Hjälp att bygga upp en häst!

Låt hon få äta och sedan ut och tömkör om du inte vill rida henne, vad jag kan se så ser hon inte så tunn ut, utan tappat överlinjen, svårt att säga när sadeln är ivägen.

Men tömkör henne, jobba även ute så hon får klättra i backar även ut i skogen. Sedan lägg ut cavaletti, bommar som hon kan galoppera över mm. Viktigast är att hon jobbar i rätt form och verkligen jobbar, behöver ju inte jobba henne en timme men så du tycker att hon har jobbat mm.

Ok. Här kommer en bild utan sadel på ryggen.

Tömmkörning hade jag tänkt börja med efter att hon har vilat ett tag.

Åh fasen, ja hon är verkligen tunn!

Tömkör och låt hon äta, det kommer nog ta lite tid. Ge henne även luzern om hon kan äta det, korn är oxå bra.

Oftast när dom får mat och protein och får gå ute så bygger dom muskler av dig själva.

Du har PM! :)

Inte jag heller.:(

Vart är bilderna?

Testa att klicka på de små röda kryssen i rutorna - då kommer bilderna upp. :idea: I alla fall för mig!

som de andra sagt, låt henne äta upp sig, tömkör, gå promenader i skogen gärna "off road" och i backar, de bygger bra med muskler. bygg upp henne långsamt :)

Åh, vet precis hur det är. Hade min häst utlånad ett halvår och hela överlinjen bara försvann. Fattar inte att det kan gå så fort - när det tar så lång tid att bygga upp...

Svårt att säga på bilderna men hon såg lite uppdragen ut. Jag hade kollat mask på henne.
Sedan tycker jag du ska utnyttja sommarperioden :idea:
Låta hästen mumsa gräs är det bästa för hullet.
När det gäller träning så skulle jag varvat tömkörning med lång och låg. Tänka lite unghäst. Kanske klättra om du har möjlighet där du bor. Se också till att hon får lite mer vilodagar än under vanlig säsong. Vila var tredje dag - typ.

För mig tog det ett år att få tillbaks hästen i samma hull och kondis som innan jag lämnade bort honom, men då har jag också varit tvungen att byta hovis och fixa sjukbelag eftersom han blivit ömsulad. ( troligen pga av fel mat och överbelastning från fodertiden - regniga vintern gjorde också sitt till...)
Men nu är han fin! Hade han inte varit tvungen att stå så mkt under vintern hade jag nog fått tillbaks hull och kondis tidigare.

Lycka till!

Bra tips är kraffts multivitamin - den gör susen :idea: ( på nästan allt!)

Ser att din häst är tunn.
Har varit i samma situation. När jag köpte min häst var hon skin och ben.. Bokstavligt talat. Men jag började med lite mat för att se så hon kunde äta oså.. Sen började jag med mycket mer mat... Lucern och havre korn.. Allt möjligt.. När hon väl hade ätit upp sej började jag tömköra henne lite lätt i skogen.. Sen i backar och sedan utvecklade jag det.. Och efter kanske 9 månader hade hon "normalvikt" .. Men man måste ha tålamod.. Tror du kommer ha det lättare eftersom din häst inte var lika tunn som min.. Men det är synd att din häst har tappat så mycket. Fy på den tjejen..

Jösses:eek:man ser ju knappt att det är hon. Ser ut som ett fullblod i träning (inget ont om fullblod, men ett halvblod ska inte se ut som ett fullblod), men du får nog ording på henne ska du se. Ge henne mycke mat, skulle starkt rekomendera lusern. Micke får det nu och han börjar bli jätte fin.

MVH
Russin8

Åh, tråd jag kommer följa med intresse; hästen jag red förut lämnades ut för 1,5 år sedan och kom tillbaka nu - totalt vanskött. Han är alltså MYCKET, mycket värre än din pålla. Ryggraden står upp som en takås och det finns inte en muskel eller tillstymmelse till fett så långt ögat når.

Planen för honom är bara att stå och mumsa hö i boxen så länge, har bara gräshagar så där kan han bara gå några timmar varje dag än så länge. Sen blir det väl förhoppningsvis promenader, mer utevistelse och så småningom en hel del tömkörning och skogsutflykter. Kommer dröja innan man kan lägga sadel på den ryggen.

Nej förlåt, ganska mycket trådkap här, men inom sinom tid är vi där ni är nu och då kan det vara en bra tråd att ha koll på ;)

Det är väl bra med en tråd där man kan komma med tips och stötta varandra.
Idag så hämtas Angies häst hem. Så nu ska här ätas och promeneras.
Vill skicka ett stort tack till hästens uppfödare Anneli i Skinnskatteberg för att hom kan hjälpa till med stallplats snabbt. Du är en klippa :bump::banana::bump::banana:

Här är en bild på när hon rids, den togs förra veckan. Hon är super spänd, nu ska hon inte ridas på ett bra tag.

Måste skicka iväg ett stort tack till hennes uppfödare, Anneli i Skinnskatteberg för att hon snabbt som blixten fixade iordning en stor box sitt stall till oss, fixar med mat och skötsel, ja.. allt igentligen!! Måste bara berätta att det finns så underbara männsikor! De ställer upp i vått och torrt, helt utan en tanke på egen bekvämlighet eller vinning.:bow::bow:
Och ett stort tack till min Mamma och Pappa som har lovat att stå för hästens alla kostnader tills min ekonomi tillåter att jag har häst igen. (föräldrapenning på 3000kr/månaden nu):bow::bow:

Nu så han hon fått gått i en stor gräshage och bara ätit hela dagarna, samt ätit så mycket hösilage hon vill.:)

usch, tänk att det finns såna människor... när jag köpte min häst hade han förmodligen inte sett skymten av grovfoder på väldigt länge... gick i en stor hage där det förmodligen varit mycket gräs i från början, men inte när vi kom... ägaren hade haft honom i ett år, men hade varken råd eller tid att ha honom kvar... här kommer bilder på honom när vi hämtade honom (tre år sen) och för några veckor sen!

Inte riktigt samma vinkel, men men...

vi gav honom fri tillgång på bra hö, krafft grund och korn. och så en avmaskning eftersom han hade styngflugeägg på benen... han har kommit upp sig fint i hullet, men har en hel del muskler kvar att bygga!

låt henne äta upp sig och tömkör.. det är bra att ge Kornkross till hästar som är i dåligt hull! glöm inte att blöta det innan fodringen.

Här kommer en nytagen bild från igår på min tjej!

Någon skillnad??

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama